Optielijst bekijken

Bij lane assist stuur je zelf, en wordt je gecorrigeerd wanneer je te dicht bij de lijn komt. Bij travel assist houdt de Enyaq zichzelf in het midden van de rijbaan, maar daarvoor moet je wel 2 handjes aan het stuur houden, want anders begint ie meteen te piepen (en niet van het subtiele soort).

Rallye

Forumguru
Als aanvulling. Lane assist houdt je enkel in het midden van de rijbaan door rukjes aan het stuur te geven; grote koersveranderingen moet je zelf doen. Travel assist stuurt zelf, dus ook bochten en, zoals op de provinciale weg buiten ons dorp, stuurt je om vluchthevels heen.

Nadeel van lane assist is dat ik er vaak bewust voor kies om juist niet in het midden van de rijstrook te rijden, zodat ik beter overzicht heb. Het systeem werkt dit tegen. Ook travel assist zou je als bestuurder naar mijn mening niet moedig moeten willen hebben. Nadeel van travel assist is bovendien dat het (afgezien van de vele foutmeldingen bijvoorbeeld als het koud is), in ieder geval in mijn Golf uit 2021, de besturing erg licht en ongevoelig maakt, terwijl je wel je handen aan het stuur moet houden. Ook werkt het systeem niet erg vloeiend, maar wat schokkerig en stuurt het later dan ik zelf zou doen - modernere versies zouden overigens beter kunnen zijn. Al met al voelt gewoon echt niet fijn, nog afgezien van mijn principiële bezwaren tegen dit soort systemen.

JJ te G

Donateur
Modernere versies zouden beter kunnen zijn: met de nadruk op “kunnen”…
Deze week nog eens geprobeerd beide systemen te gebruiken. Het geeft mij vooral een gevoel van instabiliteit in het stuurgedrag. Zeker met stevige zijwind zoals gisteren en vanochtend. Alsof er een defect zit in de stuurinrichting.

Jeroen van Arkel

Senior Member
Eens travel assist. Ook bij vw is los staand van ACC. ACC is de adaptieve cruise control dus de duurdere en die houdt alleen in als er iets voor duikt of langzaam rijdt maar maximaal gaat die terug naar de ingestelde waarde. De travel assist acc is dus een stap meer want die doet dus idd verkeersborden en gedeelde data analyse. Ben ff de naam kwijt van die data schwarm benaming in Nederlands. Die rijdt dus idd tussen de lijnen. Remt af versneld enz aan de hand van verkeerd borden en data. Dat is soms vervelend maar geef je gewoon gas even bij dan loopt hij door. In Duitsland gaat dat wel erg goed en icm navigatie van vw of Skoda remt hij dus bij bochten rotondes enz. En hoef je idd alleen licht je stuur vast te houden. Ik zet eigenlijk alleen snelheid en aandachts waarschuwing uit. En heb juist alles aan gevinkt om in de auto te hebben. Er zit zelfs een stand op die als je onwel wordt je auto afremt en langs de weg parkeert en sos melding doet. Verder heeft dit pakket de voetgangers en fiets detectie dus je heb wel degelijk heeeeel veel meer dan alleen wat waarschuwingen, snelheidswijzigingen en lane keeping.

hemi24

Donateur
@JJ te G : Jeroen rijdt de beste Skoda die ze ooit bij VW gemaakt hebben: een Tayron…

Vergelijk de wielkasten van alle huidige VW modellen en je zult m’n opmerking wellicht wel snappen…

Jeroen van Arkel

Senior Member
Ja en hij is enkele centimeters hoger en langer met minder binnenruimte en nog wat verschillen maar idd een Tayron is een kodiaq. En een Tiguan eigenlijk niet. Op de kofferbak na is het interieur gelijk. De materialen en tech niet. Skoda heeft leukere features waar echt ieder auto merk jaloers op mag zijn. Ik bedoel een usb poort bij je spiegel. Opbergvak op een midden console achter. Vuilnisbakken in de deuren. Een tweede dashboardkastje en vooral de deurbeschermers. En dan heb ik het niet over de paraplu en ijskrabber en nog een paar dingen. Echter is de kwaliteit van materialen. De isolatie van glas rond om en overige isolatie materialen en motoren gamma en nog een paar dingen dan weer beter bij een Tayron. En je ziet ze minder. Alhoewel nu niemand meer een kodiaq denk ik besteld omdat EV rijden zakelijk de norm is en volgens mij voldoe je niet met hev mhev of phev aan die extra kosten die werkgevers voor hun kiezen krijgen ivm verbrandingsmotoren.

Maar beide verder gelijk. Vind alleen die wielkasten bij een Skoda wel jammerlijk in mat. Waarom niet glimmend voor een zwarte of luxere kodiaq. Ze zijn immers voorhanden. @hemi24

Jeroen van Arkel

Senior Member
Wat ik mij echter wel afvraag hoeveel onderhuids dus de software verschilt. Want ik heb alleen een navigatie update gehad.

Bijlagen

• IMG_0735.jpeg
    IMG_0735.jpeg
    202,5 KB · Weergaven: 9

Rallye

Forumguru
Eens travel assist. Ook bij vw is los staand van ACC. ACC is de adaptieve cruise control dus de duurdere en die houdt alleen in als er iets voor duikt of langzaam rijdt maar maximaal gaat die terug naar de ingestelde waarde. De travel assist acc is dus een stap meer want die doet dus idd verkeersborden en gedeelde data analyse. Ben ff de naam kwijt van die data schwarm benaming in Nederlands. Die rijdt dus idd tussen de lijnen. Remt af versneld enz aan de hand van verkeerd borden en data. Dat is soms vervelend maar geef je gewoon gas even bij dan loopt hij door. In Duitsland gaat dat wel erg goed en icm navigatie van vw of Skoda remt hij dus bij bochten rotondes enz. En hoef je idd alleen licht je stuur vast te houden. Ik zet eigenlijk alleen snelheid en aandachts waarschuwing uit. En heb juist alles aan gevinkt om in de auto te hebben. Er zit zelfs een stand op die als je onwel wordt je auto afremt en langs de weg parkeert en sos melding doet. Verder heeft dit pakket de voetgangers en fiets detectie dus je heb wel degelijk heeeeel veel meer dan alleen wat waarschuwingen, snelheidswijzigingen en lane keeping.
Je voegt wat veel verschillende systemen samen in je tekst. Travel Assist en ACC zijn twee verschillende systemen en ook de verkeersbordfunctie en instelling dat de auto zich houdt aan de snelheidslimiet en zich aanpast aan het wegverloop zijn apart aan en uit te zetten. Voetgangers- en fietsdetectie heb ik ook. Die piepen nog als de fiets al lang weg is. Ergerlijk.

Jeroen van Arkel

Senior Member
Maar hoort allemaal bij het travel assist pakket. En doet dit alles dus ik haal niks ergens bij. Dit is het. Travel assist is een combinatie van dit alles. Verkeersborden herkenning. Lane assist. ACC. Voetganger herkenning. The whole shabang. Misschien inlezen?

Jeroen van Arkel

Senior Member
excuus op voorhand Rally maar veel over dingen praten en mee doen is wat anders dan het bezitten. Niet om het een of ander maar gisteren zat er ook iemand op een internationaal horloge forum. Dus zit al drie jaar lang iedere dag overal te posten. Heel hoog op het forum. En die lult over Rolex Submariners over hoe ze er uit moeten zien. Welk model wat wel of niet heeft. En dan in discussie geraakt met iemand die wel een Rolex submariner heeft terwijl hij zelf aan het sparen voor een Seiko Presage is. Om even een analogie te trekken. Dus excuus. Maar travel assist Pro plus of hoe het ook mag heten is. Parkeren. Lane assist. ACC enz enz enz. Kost een paar ruggen maar dan is alles ineen.

Bovenaan Onderaan