Amundsen Opstart problemen Amundsen

Dag allen,

Een ruime week rijdt ik nu met veel plezier in een nieuwe Kodiaq (MY2020) Business Edition.

Waar ik geen plezier van heb is dat ik nu al zeker 4 keer heb meegemaakt dat het entertainment systeem (Amundsen) niet volledig wilt starten. Navigatie wilt niet opstarten (blijft in maxi dot weergeven 'navigatie wordt gestart' en onder het menu phone geeft hij dan weer 'bleutooth inschakelen'. Meer dan een paar minuten geduld opbrengen kan ik (door ergernis) niet en voer dan dus een reset uit in de vorm van volumeknop inhouden tot reboot. Daarna start hij dan wel normaal / snel. Vandaag echter moest ik dit zelfs 2 keer doen..

Heeft iemand soortgelijke ervaringen of tips? Carplay wel of niet aangesloten (met kabel) heeft geen invloed, en er lijken geen updates voor het systeem te zijn.

Benieuwd!
 

MaxN

Donateur
Ik heb wel al ervaren en volgens mij is dat op het forum ook al wel voorbij gekomen, dat je wel moet wachten tot het systeem opgestart is voordat je de navigatie gebruikt. Dus niet na het starten van de auto gelijk op de navigatie drukken, want dan wil die wel eens in de stress schieten. Oorzaak ken ik niet, maar ik denk dat het systeem gewoon niet sneller wil. Dus eerst rijden of wachten tot de navigatie module helemaal klaar is.
 
Er valt niks te gebruiken, hij blijft soort van opstarten... Zowel telefoon / Bluetooth, als navigatie, als smartlink werken dan niet. Radio doet het wel en is gewoon te bedienen...
 

EdK

Forumguru
Maar goed @Luck-Ky je zit volgens mij nog dik in de garantie !
Dus zou lekker naar de dealer gaan en hun probleem even laten oplossen..
Is duidelijk iets niet naar behoren, dus kunnen zij het ook niet oplossen dan mogen ze er toch een nieuwe inzetten !!??
 
Heb inderdaad eens gebeld naar de lokale dealer. Even een reset gedaan van instellingen en BT verwijderd en opnieuw gekoppeld. Op eigen initiatief ook de skoda connect services even uitgeschakeld.. Als dit niet helpt rijdt ik eens langs...
 
Even langs geweest. Geen foutcodes gezien bij uitlezen. Even software vergeleken met fabrieksopgave, geen updates. Soort van opnieuw inlezen uitgevoerd, en sindsdien het euvel niet meer gezien! Fingers crossed maar heb er een goed gevoel bij. Topic kan gesloten worden wat mij betreft.

EDIT: Bah, jincks. Vanmorgen 3 keer moeten resetten. Nondejus.
 
Laatst bewerkt:

Speedied

Actief lid
Heb een soortgelijk issue gehad met het systeem in mijn Zafira. Werd bij mij toen getriggerd door de achteruitrijcamera. Als ik te snel na het instappen achteruit reed was het hommeles. In totaal drie keer een nieuwe module en het probleem was nog niet opgelost. Het rare was dat het met mijn zakelijke IPhone 7 problemen gaf en mij prive IPhone 7 niet...
Daarom vermoed ik dat het door een app kwam die op mijn toenmalige telefoon zat.
Heb nu een huur Zafira met hetzelfde systeem erin maar heb geen issues meer. Wel andere telefoon nu dat dan weer wel.
 
Morgen wordt de SKODA / Pon spy, uh connect module ontkoppeld om te zien of dat de veroorzaker is.

Wordt vervolgd.
 
Nope, inmiddels is de media computer vervangen. Tot nu toe geen probleem meer gehad met opstarten (maar is pas een paar dagen geleden vervangen)
 

bjornhij

Nieuw lid
Mijn Kodiaq MY2020 limited business edition heeft vergelijkbare problemen. Het Amundsen systeem start regelmatig niet op. Blijft hangen op 'Navigatie wordt gestart'. Lang indrukken van de aan/uit knop herstelt het nadat de unit opnieuw is opgestart. Ik vermoed een relatie met het gebruik van Carplay door twee gebruikers. Begin maart gaat de auto naar de garage om te kijken of ze iets kunnen vinden. @Luck-Ky is het probleem bij jou na vervanging van de unit opgelost?
 

2020Kodiaq

Senior Member
Ook hier problemen met CarPlay. Vastlopers met een brom toon. Volgende week maar even terug naar de dealer.
 

bjornhij

Nieuw lid
Mijn dealer (Arnhem) heeft een update gedaan van het systeem. Had wat voeten in de aarde en moest er een keer voor terugkomen, maar geen opstartproblemen meer nu! In de release notes van de update was ook een opmerking over carPlay. Wel crasht heel af en toe heel carPlay, en moet ik de telefoon opnieuw verbinden (hij gaat dan wel direct verder waar hij gebleven). Maar dat is veel minder frequent.
 

Theboss2

Nieuw lid
Ook bij mij laat het Amundsen systeem het af en toe af weten en loopt dan ook compleet vast. Ook naar de garage geweest met dezelfde reactie als hier boven reeds geschreven, kunnen geen foutmeldingen vinden en er is geen software update beschikbaar, wel de boel gereset en kijk maar of het opgelost is.
Persoonlijk denk ik dat het probleem te vinden is in de verbinding met carplay. Ook de Skoda connect app in Carplay laat het vaak afweten. Telkens weer volledig in moeten loggen om verbinding te maken het werkt gewoon niet goed.

Het leuke blijft altijd dat de garages zich van de domme houden als je met zo'n probleem komt terwijl het toch redelijk frequent voorkomt zo te lezen. Je moet er toch weer een afspraak voor maken, het kost je een uur en je schiet er niets mee op. Zeg gewoon is een bekend probleem maar we hebben nog geen oplossing, dan weet je waar je aan toe bent.

Misschien is een betere interne communicatie binnen de Skoda garages een punt van verbetering, de auto zelf is prima dus het is gewoon jammer.
 

OllieH

Nieuw lid
Herkenbaar Boss, steevast wordt er naar Apple verwezen bij APoint echter zijn er wel meer problemen met de Admunsen. Er zit gewoon een software fout waardoor het systeem crasht, ook op buitenlandse fora is het schering en inslag met dit systeem.
 
Bovenaan Onderaan