Oproep voor RDW slechte dimverlichting Fabia van 4 a 5 jaar oud

Kogamyata

Senior Member
Hallo,

Contact gehad met RDW. Moeten bewijzen hebben van: "brieven aan importeur, consumentenorganisaties, dealers en o.a. Forum", alvorens dit verder te onderzoeken. Doen jullie mee?

Kogamyata

Senior Member
Niet alleen ik, diverse Fabia rijders menen slechte dimverlichting te hebben. De vraag die dan komt is, hoe krijgt Skoda dan goedkeuring. Navraag ANWB, Skodadealer. Ja er zijn klachten bij Fabia's van 4a5 jaar oud. Dus ik heb na bij de importeur een terugkoppeling naar de dealers gehoord te hebben, gemeend dit is aan te kaarten bij de RDW. In de 2e brief waarin ik RDW uitnodig "proef op de som te nemen" wordt geopperd dit te willen onderzoeken. Daarvoor hebben ze bewijs nodig in de vorm van brieven waaruit e.e.a. blijkt. Toen heb ik iemand van Forum gevraagd of dit forum zich leent voor 'n oproep. ""Ja". Dus heb ik oproep geplaatst. Louter en alleen om te bezien of dat iets uithaalt richting Skoda.

Groeten,
Joop.

Laatst bewerkt door een moderator:

kansberg

Forumguru
Hmmm.....de rook trekt langzaam op rond dit geheimzinnige topic, helaas hier geen Fabia en derhalve geen ervaring met perikelen van de dimverlichting.

Noord26

Forumguru
Ik wil niet te concreet of te direct overkomen: maar heb je er rekening mee gehouden dat je ogen er ook met de leeftijd er aardig op achteruit gaan qua licht perceptie?

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb het vermoeden dat @Helmond42 teruggrijpt op dit topic:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/slechte-ervaring-met-dimlicht-fabia-ii.24871/

Als ik het uiteindelijk goed heb begrepen, blijkt er (na aanvankelijke verwarring) verschil te zijn in de projectorverlichting van de Fabia 2 pre-facelift en facelift modellen. Mijne is van mei 2011, dus nog geen 4 jaar oud en kennelijk van na de facelift, en daar is absoluut helemaal niks mis mee.
Maar in dat topic staan wel wat reacties van anderen die niet tevreden waren over de verlichting, dus misschien kun je je het beste daar op richten.

Cordoba

Forumguru
Gezien de leeftijd gaat het dus om Fabia II. Eerlijk gezegd verwacht ik dat er weinig uitkomt: mensen klagen wel vaker over weinig licht, maar vaak komt dat doordat ze vergelijken met zelf-geknutselde-xenon-ombouw en/of veel te hoog afgestelde lampen. In een deel van de gevallen zal er echt iets aan de hand zijn, maar ik ben bang dat het in die gevallen neerkomt op 'nieuwe koplampen monteren' en alles dan weer ruimschoots aan de wettelijke eisen voldoet. De eisen over het zicht dat je moet hebben met dimlicht, is volgens mij weinig of niets. De ouderwetse gloeilampen (dus nog vóór de halogeen periode) en de zogenaamde jodiumlampen, voldoen volgens mij ook nog steeds aan de RDW-eisen (Jodium, mag niet meer voor nieuwe auto's, omdat tegenwoordig wit licht is voorgeschreven).

turboturbo

Forumguru
Maar in dat topic staan wel wat reacties van anderen die niet tevreden waren over de verlichting, dus misschien kun je je het beste daar op richten.

Precies, @Helmond42 heeft nog niet eens zo'n slechte actie bedacht; nl. dit probleem voor te leggen bij de RDW / ANWB. Ik vind het zo'n slecht idee nog niet hoor. Kennelijk / misschien heeft Skoda zelf toch ook iets veranderd aan de verlichting na de facelift. Ik ben wel benieuwd.

De vraag is nu alleen even @Helmond42 ; hoe dit het beste aan te pakken. En dat hier te communiceren. Misschien even samen optrekken met een medestander uit het draadje waar @Canon-Eye hierboven al naar refereert? En dan samen hier op het forum iets op te zetten, om de gevraagde info door het RDW te vergaderen.

Kogamyata

Senior Member
@kansberg Dat komt omdat ik meerdere topics lees en dan kom je die over "slechte ervaringen met dimlicht" tegen. Ik vind dat die (verlichting)mensen gelijk hebben. We wachten de reacties af. Lukt 't niet? Dan hebben we het minstens geprobeerd. Oftewel:"Niet geschoten is altijd mis"! Nietwaar? Overigens, ik rook niet.

Groeten,
Joop.

Kogamyata

Senior Member
@turboturo hallo,

Jij bent 'n forumgoeroe en veel beter in die dingen dan ik, denk ik. Zet jij eens wat op, waarop belanghebbenden kunnen reageren. Ik haal nog steeds Reageer en rapporteer etc. door elkaar en dan wordt het 'n warboel. Immers soms is het wel door iedereen te lezen en dan weer niet. Ik ben niet met computers en hun taal opgegroeid, maar weet nog wel wat 'n Dynostart is en uiteraard van alles en nog wat over lange-afstand-fietsen.
Ben benieuwd naar je reactie.
Groeten en houdoe,
Joop.

turboturbo

Forumguru
Ik ben zeer vereerd.... maar ik bedank :)

Ik denk dat het handig is als het ook iemand is die een Fabia II heeft en het probleem onderkend. Wel of niet Forumguru zijn is niet zo belangrijk hiervoor...

Laatst bewerkt:

mzzls1

Senior Member
Ik rijd een Skoda Fabia 2 uit 2012. Betreft zo'n zuinige diesel, greenline b.

Heb nergens last van, wat betreft de verlichting.

Ik word eerder gek van het probleem met regen op de zij ruit, iets wat elders op het forum benoemd wordt.

Canon-Eye

Forumguru
Skoda Fabia 2 uit 2012
Ook faceliftmodel dus - hetgeen weer eens bevestigt wat er zo langzamerhand is komen bovendrijven: blijkbaar is er t.g.v. de facelift iets ten goede gewijzigd aan de projectorkoplampen.

Dus: eigenaren van pre-FL Fabia's2, verenigt u - voorzover u klachten hebt over de verlichting natuurlijk.

Kogamyata

Senior Member
@mzz Hallo,

Bedankt in ieder geval voor je mededeling. Kennelijk zijn er enkele klachten. Ik deel je mening over "het dichtslaan zijruit bij regen", buitenspiegelbeeld is dan inderdaad zeer slecht.
Groeten,
Joop.

Dimlicht is gewoon wat je aanhebt als het donker is toch? Waarom dat DIM licht heet is zo'n taalraadsel want het moet toch alles behalve gedimd zijn :)

Anyweg, ik rijd een Fabia Combi van oktober 2010, de Facelift versie en ik vind de opbrengst in het donker ook erg bedroevend. We rijden nog wel eens "binnendoor" waar dan nauwlijks verlichte wegen zijn en dan is het soms echt goed je best doen om wat te zien. De koplampen staan al helemaal omhoog ingesteld maar het is belabberd. Als ik ze verder na beneden doe wordt het helemaal slecht.

De auto is nu dus 4 jaar oud. en een beetje. Maar de 1e Facelift modellen zijn volgens mij al vanaf juni geleverd en dus al een goede 4,5 jaar oud en vallen dan dus prima in de range 4-5 jaar. Misschien dat het vanaf 2011 verbeterd is?

Maar gaat het er hier om dat het "standaard" al slecht was of verslechterd is in de loop van de tijd? Want ik had in het begin eigenlijk de indruk dat het niet zo erg was. Bij mij viel het vooral op pas na 2-3 jaar dat ik dacht gut, het lijkt wel alsof het een stuk minder geworden is.

Kogamyata

Senior Member
@ora Hallo,

Blij met je reactie. Er is 'n serie Fabia's die gewoon onvoldoende, zoals jij het zegt, gedimd licht hebben. Het is niet langzaam minder geworden, want dan zou je nieuwe lampjes moeten plaatsen. Nee het is onvoldoende. Daarom deze topic, waarin hoop ik meerdere meldingen komen. Doel: Voldoende rugdekking te verkrijgen om daarna dit aan te kaarten bij de RDW. Want dit moet niet kunnen. Veiligheid boven alles. Bedankt voor je reactie.
Groeten van Joop.

Bovenaan Onderaan