Oproep voor RDW slechte dimverlichting Fabia van 4 a 5 jaar oud

Canon-Eye

Forumguru
En een refelctor is onderhevig aan vuil, dit is een dun laagje vuil die in de loop van de tijd aan zal koeken
Ik weet niet zo zeker of deze vergelijking wel opgaat. De reflector in een tl-armatuur zit doorgaans in de vrije ruimte en is dus - zo lang het licht aan is - onderhevig aan een voortdurende convectieluchtstroom als gevolg van de warmte die de tl-buis afgeeft. En met die lucht uit de ruimte eronder komt natuurlijk ook stof en ander vuil mee dat zich op de reflector kan afzetten.
In een tamelijk goed afgesloten koplamp zal dit verschijnsel zich m.i. nauwelijks of niet voordoen: er is wel warmte, maar geen omgevingsluchtstroming binnen in die koplamp.
Blijf je natuurlijk wel zitten met het na verloop van tijd zwart worden van het bolletje zelf - goeie reden om bij klachten over de lichtopbrengst dáár als allereerste aandachtspunt naar te kijken. Niet zelden zal een setje nieuwe bolletjes al verbetering geven. En, óók belangrijk: als er eentje de geest geeft, altijd beide vervangen!
 

EdK

Forumguru
Die reflector in die koplamp vervuilt evengoed en meer dan je denkt.
Is het niet door convectieluchtstromen zoals jij aankaart dan is het wel door de weersinvloeden droog en nat weer.
Het gaat alleen zo langzaam soms dat je het niet doorhebt totdat je het zou schoonmaken
Maar invloed heeft t uiteindelijk wel zeker
 

Pien

Nieuw lid
Hallo,

Wij hebben een fabia combi van januari 2010. Wij hebben zeer slechte verlichting. Bij de garage de koplampen helemaal schoon laten maken en zeer dure verlichting er in laten zetten. Helpt nauwelijks.
 

Kogamyata

Senior Member
@Pien Hallo,

Blij met je reactie. Wat nu? Heb jij nog ideeën? Zoals je ziet heb ik er enkele de revue laten passeren, maar toen ik vroeg om brieven en reacties waren er maar 3 die verder wilden. Ik ben benieuwd naar je berichten.
Groeten,
Joop.
 

gemini561963

Nieuw lid
Goedendag Allen

Mijn vriendin heeft een fabia II uit 2007 met hetzelfde probleem, ik heb contact gezocht met de technische dienst van Hella en gevraagd of zij dit probleem herkenden. Ze hadden dit nog niet eerder gehoord en konden daarom ook niet zeggen of mijn idee om de originele koplampen te vervangen door Hella verbetering zou kunnen opleveren. Het zou kunnen zijn dat er verschillende merken koplampen zijn gemonteerd door de jaren heen. Ik ga kijken of ik erachter kan komen welk merk er in die fabia van mijn vriendin zitten want als daar Hella in zitten heeft het niet zoveel zin om andere Hella lampen te kopen. Misschien dat iemand die wel goede verlichting heeft in een fabia van tussen 2006 en 2010 ook eens kan kijken welk merk unit daarin zit. Het artikelnummer van Hella voor de bouwjaren 2006 - 2010 is voor rechts 1EL 247 025-261 en voor links 1EL 247 026-261. Heeft iemand misschien al eens geprobeerd om aftermarket lampen van Hellla te monteren en zijn die dan beter? Ik vind het een beetje te duur om het zo even te gokken. Deze lampunits zitten toch rond de €130,00 per stuk.

M.vr.gr. Ron
 

Canon-Eye

Forumguru
@gemini561963 De mijne is van mei 2011 en die verlichting (ook projectorkoplampen, maar kennelijk gemodificeerd) is uitstekend. Hoewel mijn laatste dienstauto een O2C met xenon-dimlicht was, viel de "achteruitgang" naar deze versie me bijzonder mee.
Dat had de dealer me trouwens ook al voorspeld toen ik bij de aankoopgesprekken naar xenon op de Fabia informeerde, en hij kreeg gelijk.

Je zou eens kunnen informeren of die latere versie in jouw 2007-model past en zo ja, op zoek gaan op de sloop. Of gewoon nieuwe bestellen natuurlijk - maar dat is natuurlijk aan jou.
 

Spierings

Forumguru
Goedendag Allen

Mijn vriendin heeft een fabia II uit 2007 met hetzelfde probleem, ik heb contact gezocht met de technische dienst van Hella en gevraagd of zij dit probleem herkenden. Ze hadden dit nog niet eerder gehoord en konden daarom ook niet zeggen of mijn idee om de originele koplampen te vervangen door Hella verbetering zou kunnen opleveren. Het zou kunnen zijn dat er verschillende merken koplampen zijn gemonteerd door de jaren heen. Ik ga kijken of ik erachter kan komen welk merk er in die fabia van mijn vriendin zitten want als daar Hella in zitten heeft het niet zoveel zin om andere Hella lampen te kopen. Misschien dat iemand die wel goede verlichting heeft in een fabia van tussen 2006 en 2010 ook eens kan kijken welk merk unit daarin zit. Het artikelnummer van Hella voor de bouwjaren 2006 - 2010 is voor rechts 1EL 247 025-261 en voor links 1EL 247 026-261. Heeft iemand misschien al eens geprobeerd om aftermarket lampen van Hellla te monteren en zijn die dan beter? Ik vind het een beetje te duur om het zo even te gokken. Deze lampunits zitten toch rond de €130,00 per stuk.

M.vr.gr. Ron
Hella nummer zal er waarschijnlijk niet opstaan, maar het merk staat er altijd op.
Meestal gewoon op glas of de bovenzijde van de koplamp
 

gemini561963

Nieuw lid
Dat ga ik in ieder geval controleren en van daaruit weer verder kijken.ik hoef ze niet te betalen ;). Ik meld me weer als ik meer weet
 

gemini561963

Nieuw lid
Gechecked en het is een Hella, heeft dus geen zin om een andere Hella koplamp te kopen. Bij deze dus de oproep aan Fabia II bezitters van bouwjaar 2006 t/m 2010 die wel goed licht hebben welk merk koplampen ze hebben. Bij dee stond het merk, als je de motorkap open doet, bovenop de lamp.

Ik hoor graag reakties want als dat duidelijk is kunnen we misschien voor een heleboel mensen het lichtprobleem oplossen.
 

Kogamyata

Senior Member
@gemini561963 Hallo, Mijn slechte verlichting komt uit Hella koplampen. Bij mijn Fabia uit 11-2010 staat het niet op 't glas maar op het kunststof kapje bovenop de koplamp en bevat de volgende (veel) nummers, t.w:

Zowel R als L: Hella 1,0%; 1a 0,1; 1A 0,2; HR 00 en daarna nog 2918,2920 en 2921. Apart wordt nog vermeld op beide lampen 25 E.

In de hoop dat je hier iets mee kunt,
Groeten,
Joop.
 

EdZ

Donateur
Even gekeken en ik lijk dezelfde koplampen als @Helmond42 te hebben. Nummers weet ik uit m'n hoofd niet allemaal maar er stond wel Hella 1,0% - - 2918, 2920, 2921 -- 25E.

Ik kan niet zeggen dat ze (te) weinig licht geven. Of ik ben niet veel gewend, dat kan ook, maar van de vorige RR met normale koplampen of de Focus daarvóór kan ik niet zeggen dat ze meer licht gaven. Wel valt me op dat de linkerlens een wat onregelmatig (vlekkerig ?) lichtbeeld lijkt te geven. Ook heb ik het gevoel dat de grens tussen licht en donker sterker is dan bij de vorige auto's: minder strooilicht. Dat zou dus het effect van "minder licht" kunnen geven, maar ik heb er geen last van.

Edit: mocht je 's-avonds een keer in de buurt zijn van Nieuwerkerk ad IJssel dan kun je vergelijken :-)

Edit 2: auto is van oktober 2010, na de facelift, gezien de voorbumper.
 
Laatst bewerkt:

bobracing

Forumguru
Zal vast een Valeo of Bosch zijn, mogelijk nog magnetti mareli dat zijn een beetje de andere merken buiten Hella.
Maar zit het probleem niet ergens anders in voor de lampunit?
 

Johnnyverhees

Nieuw lid
Hallo allemaal ik heb ook een fabia uit 2011 heb er al xenon verlichting in laten zetten maar het licht is nog niet voeldoende wat kan ik nog meer doen
 

Hetzer

Forumguru
Hier het nummer van mijn projector lampen, waar wij een goed lichtbeeld hebben

Uit die codes kom je niet, staan er een hoop op :')

Hcr pl oo , hr 00, etc

Codes links en rechts verschillen ook bij mij

117ahr8.jpg
 
Laatst bewerkt:

Johnnyverhees

Nieuw lid
Uit welk jaar komt jullie fabia ? En al zou mijn projectie lamp nummer verschillen met dat van jullie kan ik dan een klacht indienen bij skoda
 
Bovenaan Onderaan