Ophanging Superb combi bj2020

JeSko

Forumguru
@NooitAf

Een S-line met S-line onderstel af fabriek is inderdaad hard, mijn Superb op AP schroefset is "zachter" dan de A4 S-Line van een kennis. Denk dat je echt wel goed zit met Bilstein dempers eventueel icm Eibach veren, meerdere forumleden hier hebben die combinatie en die zijn er allen lyrisch over. Een AP Schroefset is ook een optie, die kan je dan zo hoog of laag zetten als je zelf wil.
 
Laatst bewerkt:

NooitAf

Nieuw lid
De combinatie Bilstein met Eibach veren lees ik inderdaad veel. Een Bilstein B4 schokdemper zou volgens mij voldoende moeten zijn. Wat is de winst met een andere set veren? En wat levert dit op qua comfort/demping of rijgedrag? Los van het esthetisch dat de auto een paar centimeter later komt te liggen. Mis ik dan juist niet “travel” in de demping waardoor het juist weer stugger/harder wordt in het rijden?
 

haassie

Forumguru
Hier bilstein b4/eibach…ligt iets lager maar niet overdreven veel. Zou ik ook niet willen met alle drempels hier, het deinen is zeker weg, betere wegligging, op asfalt prima maar ik vermijd liever klinker weggetjes. Parkeersensoren reageren al op een stoeprand (zonder verlaging niet) Korte oneffenden in het wegdek worden best harder doorgegeven iets wat niet echt past als je het comfy gevoel van de standaard veren/dempers gewend bent. Zakt niet meer zo ver door met zwaardere belading. In mijn geval ook stabieler met de sleurhut. Dus voors en tegens. Een schroefset zal naar wat ik lees meer comfort geven maar daar is de prijs dan ook weer naar.
 

JeSko

Forumguru
@haassie

Mijn schroefset koste me met aankoop, montage, uitlijnen x2, en keuring 1000-1200 euro, denk dat je met Bilstein dempers plus Eibach veren al redelijk aan dezelfde prijs zit, niet?
 

JeSko

Forumguru
@NooitAf

Enkel met Bilstein dempers ga je niet heel veel verschil merken, het zijn vooral de veren en hun veer karakteristiek die bepalen hoe een auto reageert, stuurt, deint etc etc, de Bilstein dempers gaan er enkel voor zorgen dat de veren van Eibach hun karakteristieke eigenschappen (minder deinen, korter in en uitveren) beter tot hun recht komen, die setjes worden ook op elkaar afgestemd door de fabrikanten. Ik heb een tijd met Eibach veren op OEM dempers gereden, dat was achteraf gezien maar een matig succes, en zou ik nu nooit meer willen hebben.
 

haassie

Forumguru
@haassie

Mijn schroefset koste me met aankoop, montage, uitlijnen x2, en keuring 1000-1200 euro, denk dat je met Bilstein dempers plus Eibach veren al redelijk aan dezelfde prijs zit, niet?
Ik weet niet wat voor schroefset je hebt? Ik was na aanschaf van onderdelen + montage bij lokaal garage bedrijf en uitlijning denk ik zo’n 700 kwijt. Schroefset eibach b14 ben je al zon 1000 eu kwijt ex montage…wellicht was het dat extra comfort waard geweest, maar goed achteraf kijk je een koe in zijn kont..keuzes is reuze en lastig.
 

JeSko

Forumguru
Ik heb AP Fahrwerke @haassie , wat gewoon goede kwaliteit is en uit de KW fabriek komt. En dat laatste is zeker zo, ik heb zelf eerst aan de foute "upgrade" geld gespendeerd vooraleer ik bij m'n schroefset uitkwam. Maar ik denk niet dat jij per se een foute keuze gemaakt hebt hoor, Bilstein met Eibach is ook gewoon dikke prima!
 

NooitAf

Nieuw lid
@NooitAf

Enkel met Bilstein dempers ga je niet heel veel verschil merken, het zijn vooral de veren en hun veer karakteristiek die bepalen hoe een auto reageert, stuurt, deint etc etc, de Bilstein dempers gaan er enkel voor zorgen dat de veren van Eibach hun karakteristieke eigenschappen (minder deinen, korter in en uitveren) beter tot hun recht komen, die setjes worden ook op elkaar afgestemd door de fabrikanten. Ik heb een tijd met Eibach veren op OEM dempers gereden, dat was achteraf gezien maar een matig succes, en zou ik nu nooit meer willen hebben.
Het lastige in deze is dat je nooit vooraf weet hoe het eindresultaat zal zijn. Tenzij je een proef-/demo auto kan rijden waar het op gemonteerd is. En de ervaringen van anderen, maar dat is lastig omdat niet iedereen hetzelfde prettig vind rijden.
Hier bilstein b4/eibach…ligt iets lager maar niet overdreven veel. Zou ik ook niet willen met alle drempels hier, het deinen is zeker weg, betere wegligging, op asfalt prima maar ik vermijd liever klinker weggetjes. Parkeersensoren reageren al op een stoeprand (zonder verlaging niet) Korte oneffenden in het wegdek worden best harder doorgegeven iets wat niet echt past als je het comfy gevoel van de standaard veren/dempers gewend bent. Zakt niet meer zo ver door met zwaardere belading. In mijn geval ook stabieler met de sleurhut. Dus voors en tegens. Een schroefset zal naar wat ik lees meer comfort geven maar daar is de prijs dan ook weer naar.
Ik rij nog wel een soort door dorpskernen (klinkers) en op weg naar de kinderopvang kom ik al 6 vluchtheuvels tegen. Een hard onderstel is dan niet fijn en ik vind het vreselijk om elke klinker of kiezel op de weg in het rijden te voelen.

Doe ik dan verstandig aan nieuwe dempers met OEM veren? Of is er voor deze doelgroep ander materiaal op de markt? Misschien maar een Rolls overwegen .. :cool: of een old school CX Safari
 

haassie

Forumguru
Alleen nieuwe dempers kan natuurlijk ook de b4 demper is volgens mij een OEM vervanging en zul je het dichtst bij de originele rij ervaring blijven. Het deinen zal er niet mee verdwijnen, hangt denk ik af van de veerkarakteristiek….gisteren met 4 volwassenen in de auto door rotterdam en moest over een iets te hoge steile verkeersdrempel met een heel naar schrapend geluid van onder de auto….lange wielbasis, iets verlaagd en te steile/korte drempel….dat laatste zou verboden moeten worden haha.

Keuze is behoud van comfort vs strakkere wegligging.
 

EdK

Forumguru
Of is er voor deze doelgroep ander materiaal op de markt?
Tsja Nooit Klaar, je zou eens contact met @Antera moeten opnemen...
Ik denk dat hij de uitgewezen persoon is om je hierin te adviseren !
Velen hier met verlagingen etc praten vanuit wat hun fijn / mooi vinden en is puur persoons gebonden.
Antera kan velen soorten / merken leveren en monteren en zal daar objectiever instaan !
En maakt van elke wagen die hij onderhanden heeft gehad foto's van hoe het was en het eindresultaat.... kwa looks dan
 
Bovenaan Onderaan