Ophanging Superb combi bj2020

Champy

Lid
Hallo allen.
Ik rij nu sedert een jaar met een Skoda superb.
Een min punt vind ik dat de ophanging wat soepel is. Het geeft net effect zoals met een boot op de zee. Zeker als een snelheidsremmer neemt
Ook de wagen hangt al redeljjk door achteraan, mede door het materiaal wat ik elke dag meesleur.
Heeft iemand van jullie ervaring met versterkte achter veren en misschien een stugger type schokdempers?
 

JeSko

Forumguru
Hulpveren zijn inderdaad een optie, maar vind ze persoonlijk duur en het maakt je mooie auto lelijk, ook lees je soms ervaringen van mensen die het gedrag van hulpveren bij minimale belasting, lege koffer of geen caravan erachter, niet prettig vinden.

https://shop.skoda.nl/auto-accessoires/transport/hulpveren/superb/

Stuggere dempers zijn er o.a. van Bilstein, deze werken optimaal met verlagingsveren, deze zijn op hun beurt progressief, dus ook wat steviger, deze dempers zijn in sets verkrijgbaar met Eibach veren. Denk dat dat voor wat u wilt het beste gaat zijn. Kost wat maar dan heb je ook wel wat, gaat hij beter van rijden, deinen gaat verdwijnen, sturen word leuker en directer, en je Superb staat meteen mooier op zijn pootjes.
 
Laatst bewerkt:

Champy

Lid
Dank je JeSko voor de reactie.
De auto verlagen is niet echt mijn bedoeling, eerder wat stuggerder te maken en dat hij geladen meer in evenwicht is voor en achter.
Ik zal morgen een paar fotos posten.
 

mwhite

Forumguru
ik heb had onder mijn S2 en nu S3 hulveren en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.
rij ook vaak met (zwaar) gereedschap rond dus voor mij ideaal.

Zie foto boven standaard onder met hulpveren.
Moet zeggen dat hij nu leeg niet zo hoog meer staat...
 

Bijlagen

  • 2FCA671E-FA7F-442B-9927-87B3F5DD8221.jpeg
    2FCA671E-FA7F-442B-9927-87B3F5DD8221.jpeg
    598,6 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Voor de behoefte die je omschrijft gaan hulpveren prima voldoen. Het is een goedkope oplossing in ieder geval. Ik had ze op mijn Superb 2 en dat beviel heel goed!

monteren is overigens zelf ook heel goed te doen en is misschien 30 minuten werk.
 

Rallye

Forumguru
Als je zou constateren dat “boot-effect” aan de dempers ligt, zou je Koni FSD dempers kunnen nemen.
 

Antera

Donateur
Plaatsen van Bilstein dempers zorgt voor iets minder overhellen maar wil je het echt oplossen is het verlagen of hulpveren waarmee hij achter meteen omhoog komt en daarmee je neus naar beneden drukt. Is niet de beste oplossing bij nood situaties. Achterzijde word daardoor in bochten en nood situatie een stuk lichter.
 

andrehj

Forumguru
Plaatsen van Bilstein dempers zorgt voor iets minder overhellen maar wil je het echt oplossen is het verlagen of hulpveren waarmee hij achter meteen omhoog komt en daarmee je neus naar beneden drukt. Is niet de beste oplossing bij nood situaties. Achterzijde word daardoor in bochten en nood situatie een stuk lichter.
Dat geldt hooguit als je veel onbeladen rondrijdt. @Champy geeft nou juist aan dat hij meestal beladen rondrijdt. En dan veert de achterkant idd te ver in. Hulpveren zijn dan een ideale en goedkope oplossing.
 

JanM

Nieuw lid
Als optie was er niveauregeling achteras mogelijk. Is dat mogelijk om dit achteraf in te bouwen?
Ik heb op mijn vorige S2 combi greenline versterkte veren gemonteerd omwille van hetzelfde probleem.
Maar zou nu naar een beter systeem willen kijken. Wagen is niet altijd beladen…
 

andrehj

Forumguru
Ik heb al negen jaar balgen van MAD in mijn achterveren zitten. Die kun je oppompen (doe ik met de compressor van het banden-lek-setje) bij zware belading.
Zo'n systeem (of andere niveauregeling) is nooit af-fabriek op een S2 leverbaar geweest. Pas vanaf de S3 was niveauregeling wel mogelijk (misschien niet in NL), maar was die optie niet al weer vervallen?
 

Champy

Lid
Blijkbaar ben ik toch de enige die hier problemen mee heeft.
Ik ga ten eerste de hulpveren laten steken. Zal ook misschien ook beter zijn voor de ophanging achteraan in het algemeen.
De auto is toch elke dag beladen, is het niet voor mijn job dan is het om op vakantie te gaan.
Heeft iemand goede ervaring met een bepaald merk hulpveren ?
Voor de schokdempers ben ik er nog niet uit kwa merk of type.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hier ook, zowel op - of beter: onder - de Fabia (sinds 2015, toen de caravan in ons leven kwam) als onder de Leon, direct na aankoop. Ik denk trouwens echt niet dat die 2 of 3 cm hogere achterkant van betekenis is voor de handling zoals @Antera aangeeft, behalve misschien als je ermee het circuit op zou willen om de limiet op te zoeken. Maar bij normaal tot zelfs redelijk "haastig" gebruik speelt dat naar mijn ervaring geen enkele rol.
 

Tees

Donateur
Als je beladen rondrijdt ligt de auto ook een paar cm lager. Daar is ie op gemaakt, dus ik denk niet dat er meteen grootse problemen ontstaan met 2-3 cm lager. Hoger zijn ze niet op ontworpen, dus dat zou enige afwijking kunnen veroorzaken. Maar als je dan vervolgens weer (vrijwel) altijd beladen rijdt, dan zit je weer op normale hoogte en dus geometrie.

En voor de rijhoogte veranderen heeft bovendien veel meer effecten dan achter. En je moet sowieso niet de grens op willen zoeken op de openbare weg...
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je beladen rondrijdt ligt de auto ook een paar cm lager. Daar is ie op gemaakt, dus ik denk niet dat er meteen grootse problemen ontstaan met 2-3 cm lager. Hoger zijn ze niet op ontworpen, dus dat zou enige afwijking kunnen veroorzaken.
Ik rijd dus standaard met de achterkant een paar cm hoger en niet vaak zodanig beladen dit weer helemaal ongedaanwordt gemaakt - die hulpveren voorkomen dat immers grotendeels. Dat is alleen aan de orde als de caravan erachter hangt (80kg loodrecht op de kogel) of het rek met de 2 e-bikes mee moet (ca. 70kg op de kogel, met een extra kiepmoment vanwege de overhang van dat rek). Verder is de bak meestal praktisch leeg, hooguit zitten er wel eens wat boodschappen in. En het fullsize reservewiel met toebehoren natuurlijk, dat dan weer wel...

De limiet opzoeken doe ik sowieso niet, ik kom namelijk niet op circuits en dat is waar ik het over had m.b.t. mogelijk last hebben van die verhoging onder extreme omstandigheden.
 

paul_32

Nieuw lid
ik zit met hetzelfde. vind de vering alsof je een boot vaart, snap niet dat je een auto zo kan bouwen eigenlijk. er sit nu het syteem met instelbare vering onder. het deinen wordt minder in sportstand, maar toch...
heb mijn oog laten vallen op de bilstein b 16 dt..
 
Ik rijd al 5,5 jaar en nu 175K met hulpveren, lekker stevig achter met prima wegligging en ik kan met mijn 186 lengte ruim onder geopende achterklep staan Enige nadeel is dat ik soms het gevoel heb dat stuggere achterkant wel extra belasting op voortrein geeft.
 

NooitAf

Nieuw lid
Plaatsen van Bilstein dempers zorgt voor iets minder overhellen maar wil je het echt oplossen is het verlagen of hulpveren waarmee hij achter meteen omhoog komt en daarmee je neus naar beneden drukt. Is niet de beste oplossing bij nood situaties. Achterzijde word daardoor in bochten en nood situatie een stuk lichter.
Ik ben ook op zoek naar andere dempers. Wat levert bilstein op qua comfort? En met name icm met verlagen?

De auto is mij laatste tijd ook te weeïg. De koets schommelt veel op en neer. Dit mag allemaal wel strakker. Maar ik ben bang dat de demping hard wordt, of valt dit mee? Ik zoekt iets wat strak is, maar tevens comfortabel in dempen.

Doe ik dan goed aan een set Bilstein dempers en eventueel iets wat verlagen? Is er een specifieke set/type welke je zou aanbevelen?

Ik rij wel eens met iemand mee in een A3 limousine S line, die is zo hard dat je er met rugklachten uit komt. Die hardheid zoek ik nu net weer niet, maar rijd wel strak.

@Antera
 
Bovenaan Onderaan