sitechris
Donateur
Vandaag een ruim halfuurtje gestuurd met de nieuwe Opel Astra. Een kleine impressie aan de hand van de eerste indrukken.
Exterieur:
Laat ik één ding voorop stellen, ik ben absoluut geen Opel fan. De Astra vind ik echter een zeer geslaagd model, of iig de versie die ik vanavond heb gereden. Met name de 18 inch velgen stonden de auto schitterend. Maar ook de rest van de vormen spreken me aan.
Interieur:
Eerder in de Insignia was ik geschrokken van matige kwaliteit. Vooral het constante gekraak van dashboarddelen in die auto vond ik extreem hinderlijk. Het goede nieuws, daar had deze Opel geen last van. Maar echt stevig??? Ik vraag me af hoe het interieur zich na 50.000 kilometer gaat houden. Ook ben ik niet helemaal weg van het gebruikte plastic op de middenconsole. Net niet. Rest van materialen vind ik wel prima. Hinderlijk is de bediening van de navi en radio. Twee draaiknoppen die erg op elkaar lijken zodat je altijd de verkeerde aantikt. Ook zijn veel knopjes klein en priegelig. Niet echt prettig. Wel heel erg cool is dat op allerlei plaatsen in interieur rode verlichting is gemonteerd. Heel subtiel, maar wel aanwezig op een goede manier. Is echt heel grappig! Category overdone is dat de tellers rood worden als je de Sport knop indrukt. Op zich wel grappig dat je passagiers dan weten wat er gaat komen. Nadeel, de leesbaarheid van de rode verlichting laat te wensen over en als ik eerlijk ben......ik zou de auto altijd in sportstand zetten (daarover later meer).
Motor:
De 1.6 turbo is een fijne motor. Hij levert 180 pk en je hebt niet het gevoel dat er peekaatjes zijn achtergebleven in de fabriek. Boven de 3500 toeren trekt hij prima door tot rode gebied en zijn de prestaties alleraardigst. De auto produceert zelfs een soort van sportief brommetje. Wel heeft de auto last van een turbogat en onderin is het een vrij tamme motor. Positief, bij normale rijstijl is het een stille auto. Over verbruik kan ik niets zeggen, heb eigenlijk vooral het gaspedaal stevig ingetikt.
Onderstel en besturing
De verrassing van de Astra is het onderstel. Vond ik de Insignia nog een middelmatige auto, de Astra kan mij zeker bekoren. Je hebt twee standen. Een gewone stand en een sportstand. De gewone stand is om te beginnen erg prettig. De auto is stevig, comfortabel en de besturing een beetje des VAG's. Niet heel scherp, maar wel prettig in de omgang.
Als je de sportknop indrukt, verandert de setting van de auto. De vering wordt steviger, besturing wat zwaarder en de stand van het gaspedaal verandert wat. Bij gasgeven reageert de auto wat directer. Met stevig bedoel ik overigens niet staalhard, voldoende comfort over. En belangrijker, deze auto is in de sportstand een fijne stuurmansauto. Onderstel is zeer geschikt voor lekkere bochtenwerk, weinig onderstuur en heel veel grip. Besturing is vrij direct en de motor levert voldoende prestaties. Andere grote plus, de stoelen zijn absoluut top. Benaderen niveau BMW. Heerlijke sportstoelen met uitschuifbare steunen (zoals bij BMW) en je kan de stoel ook aantal graden naar achteren kantelen. Zodat je bovenbenen nog meer steun krijgen (zie ook bij BMW). Echt heerlijk!
Niet als een BMW, de Astra schakelt toch wat minder direct en sportief. Niet storend, maar mist net wat scherpte. Maar toch......ik vond de Astra wel een verrassing. De Insignia vond ik echt een drama, maar deze Astra waardeer ik zeer. Ook omdat ik het een mooie auto vind.
Overige zaken:
Of de auto ruim is? Heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Zal wel gemiddeld zijn denk ik. Ik weet wel dat de value for money redelijk is, maar ook niet meer dan dat. Oh ja, de AFL xenon verlichting geeft echt absurd veel licht. Ook cool.
Exterieur:
Laat ik één ding voorop stellen, ik ben absoluut geen Opel fan. De Astra vind ik echter een zeer geslaagd model, of iig de versie die ik vanavond heb gereden. Met name de 18 inch velgen stonden de auto schitterend. Maar ook de rest van de vormen spreken me aan.
Interieur:
Eerder in de Insignia was ik geschrokken van matige kwaliteit. Vooral het constante gekraak van dashboarddelen in die auto vond ik extreem hinderlijk. Het goede nieuws, daar had deze Opel geen last van. Maar echt stevig??? Ik vraag me af hoe het interieur zich na 50.000 kilometer gaat houden. Ook ben ik niet helemaal weg van het gebruikte plastic op de middenconsole. Net niet. Rest van materialen vind ik wel prima. Hinderlijk is de bediening van de navi en radio. Twee draaiknoppen die erg op elkaar lijken zodat je altijd de verkeerde aantikt. Ook zijn veel knopjes klein en priegelig. Niet echt prettig. Wel heel erg cool is dat op allerlei plaatsen in interieur rode verlichting is gemonteerd. Heel subtiel, maar wel aanwezig op een goede manier. Is echt heel grappig! Category overdone is dat de tellers rood worden als je de Sport knop indrukt. Op zich wel grappig dat je passagiers dan weten wat er gaat komen. Nadeel, de leesbaarheid van de rode verlichting laat te wensen over en als ik eerlijk ben......ik zou de auto altijd in sportstand zetten (daarover later meer).
Motor:
De 1.6 turbo is een fijne motor. Hij levert 180 pk en je hebt niet het gevoel dat er peekaatjes zijn achtergebleven in de fabriek. Boven de 3500 toeren trekt hij prima door tot rode gebied en zijn de prestaties alleraardigst. De auto produceert zelfs een soort van sportief brommetje. Wel heeft de auto last van een turbogat en onderin is het een vrij tamme motor. Positief, bij normale rijstijl is het een stille auto. Over verbruik kan ik niets zeggen, heb eigenlijk vooral het gaspedaal stevig ingetikt.
Onderstel en besturing
De verrassing van de Astra is het onderstel. Vond ik de Insignia nog een middelmatige auto, de Astra kan mij zeker bekoren. Je hebt twee standen. Een gewone stand en een sportstand. De gewone stand is om te beginnen erg prettig. De auto is stevig, comfortabel en de besturing een beetje des VAG's. Niet heel scherp, maar wel prettig in de omgang.
Als je de sportknop indrukt, verandert de setting van de auto. De vering wordt steviger, besturing wat zwaarder en de stand van het gaspedaal verandert wat. Bij gasgeven reageert de auto wat directer. Met stevig bedoel ik overigens niet staalhard, voldoende comfort over. En belangrijker, deze auto is in de sportstand een fijne stuurmansauto. Onderstel is zeer geschikt voor lekkere bochtenwerk, weinig onderstuur en heel veel grip. Besturing is vrij direct en de motor levert voldoende prestaties. Andere grote plus, de stoelen zijn absoluut top. Benaderen niveau BMW. Heerlijke sportstoelen met uitschuifbare steunen (zoals bij BMW) en je kan de stoel ook aantal graden naar achteren kantelen. Zodat je bovenbenen nog meer steun krijgen (zie ook bij BMW). Echt heerlijk!
Niet als een BMW, de Astra schakelt toch wat minder direct en sportief. Niet storend, maar mist net wat scherpte. Maar toch......ik vond de Astra wel een verrassing. De Insignia vond ik echt een drama, maar deze Astra waardeer ik zeer. Ook omdat ik het een mooie auto vind.
Overige zaken:
Of de auto ruim is? Heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Zal wel gemiddeld zijn denk ik. Ik weet wel dat de value for money redelijk is, maar ook niet meer dan dat. Oh ja, de AFL xenon verlichting geeft echt absurd veel licht. Ook cool.