Opel Astra 1.6 Turbo

sitechris

Donateur
Vandaag een ruim halfuurtje gestuurd met de nieuwe Opel Astra. Een kleine impressie aan de hand van de eerste indrukken.

Exterieur:
Laat ik één ding voorop stellen, ik ben absoluut geen Opel fan. De Astra vind ik echter een zeer geslaagd model, of iig de versie die ik vanavond heb gereden. Met name de 18 inch velgen stonden de auto schitterend. Maar ook de rest van de vormen spreken me aan.

Interieur:
Eerder in de Insignia was ik geschrokken van matige kwaliteit. Vooral het constante gekraak van dashboarddelen in die auto vond ik extreem hinderlijk. Het goede nieuws, daar had deze Opel geen last van. Maar echt stevig??? Ik vraag me af hoe het interieur zich na 50.000 kilometer gaat houden. Ook ben ik niet helemaal weg van het gebruikte plastic op de middenconsole. Net niet. Rest van materialen vind ik wel prima. Hinderlijk is de bediening van de navi en radio. Twee draaiknoppen die erg op elkaar lijken zodat je altijd de verkeerde aantikt. Ook zijn veel knopjes klein en priegelig. Niet echt prettig. Wel heel erg cool is dat op allerlei plaatsen in interieur rode verlichting is gemonteerd. Heel subtiel, maar wel aanwezig op een goede manier. Is echt heel grappig! Category overdone is dat de tellers rood worden als je de Sport knop indrukt. Op zich wel grappig dat je passagiers dan weten wat er gaat komen. Nadeel, de leesbaarheid van de rode verlichting laat te wensen over en als ik eerlijk ben......ik zou de auto altijd in sportstand zetten (daarover later meer).

Motor:
De 1.6 turbo is een fijne motor. Hij levert 180 pk en je hebt niet het gevoel dat er peekaatjes zijn achtergebleven in de fabriek. Boven de 3500 toeren trekt hij prima door tot rode gebied en zijn de prestaties alleraardigst. De auto produceert zelfs een soort van sportief brommetje. Wel heeft de auto last van een turbogat en onderin is het een vrij tamme motor. Positief, bij normale rijstijl is het een stille auto. Over verbruik kan ik niets zeggen, heb eigenlijk vooral het gaspedaal stevig ingetikt.

Onderstel en besturing
De verrassing van de Astra is het onderstel. Vond ik de Insignia nog een middelmatige auto, de Astra kan mij zeker bekoren. Je hebt twee standen. Een gewone stand en een sportstand. De gewone stand is om te beginnen erg prettig. De auto is stevig, comfortabel en de besturing een beetje des VAG's. Niet heel scherp, maar wel prettig in de omgang.

Als je de sportknop indrukt, verandert de setting van de auto. De vering wordt steviger, besturing wat zwaarder en de stand van het gaspedaal verandert wat. Bij gasgeven reageert de auto wat directer. Met stevig bedoel ik overigens niet staalhard, voldoende comfort over. En belangrijker, deze auto is in de sportstand een fijne stuurmansauto. Onderstel is zeer geschikt voor lekkere bochtenwerk, weinig onderstuur en heel veel grip. Besturing is vrij direct en de motor levert voldoende prestaties. Andere grote plus, de stoelen zijn absoluut top. Benaderen niveau BMW. Heerlijke sportstoelen met uitschuifbare steunen (zoals bij BMW) en je kan de stoel ook aantal graden naar achteren kantelen. Zodat je bovenbenen nog meer steun krijgen (zie ook bij BMW). Echt heerlijk!

Niet als een BMW, de Astra schakelt toch wat minder direct en sportief. Niet storend, maar mist net wat scherpte. Maar toch......ik vond de Astra wel een verrassing. De Insignia vond ik echt een drama, maar deze Astra waardeer ik zeer. Ook omdat ik het een mooie auto vind.

Overige zaken:
Of de auto ruim is? Heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Zal wel gemiddeld zijn denk ik. Ik weet wel dat de value for money redelijk is, maar ook niet meer dan dat. Oh ja, de AFL xenon verlichting geeft echt absurd veel licht. Ook cool.

___JC___

Forumguru
Wordt een populair ding die Astra, er zijn hier op kantoor al twee dames die er eentje besteld hebben. Beide een 1.4 turbo want 20% bijtelling.

Overigens denk ik dat iedereen m zo mooi vindt omdat ie wel erg veel op de Leon lijkt.

sitechris

Donateur
Ik ben wel benieuwd hoe de kale instapper met 16 inches eruitziet. Maar al met al vind ik design van de Astra bijzonder geslaagd. IRL mooier dan op foto.

LenK

Forumguru
Je hebt wel een prijzige variant gereden zo te lezen. Weet je hoeveel deze kostte?

sitechris

Donateur
Prijs is 27k en ze hebben nu een mooi intropakket met 19 inch velgen en navi voor 995k.
ik was hem net even aan het configureren. Kwam rond de 33k uit inclusief de opties die ik net noemde. Leer kost bv maar 995 euro, is nog te overzien. Enige dure optie is xenon icm AFL, dat kost 1400 euro.

Huyzen

Lid
mooie review, ik vind deze opel er ook zeer smakelijk uitzien. Ben ook geen opelfan, maar zou het bijna worden. Die zal het zeker goed gaan doen denk ik.

E

Ex-lid 2926

Leuke review. Ik vind de nieuwe Astra ook een mooie auto. Ik heb er op de IAA in Frankfurt voor het eerst ingezeten. Het interieur ziet er ook heel smaakvol uit. En die stoelen zitten fantastisch.
De kwaliteit van de huidige Opels is in mijn ogen prima. Toen ik in januari mijn 11 jaar oude Astra SW inruilde voor de Octavia was de Astra nog geheel rammelvrij. Aan binnen- en buitenkant was de leeftijd er niet aan af te zien.
Roest is geen thema meer. Die eeuwige strijd tussen de VAG en Opel fans op de diverse fora zijn dan ook niet mijn ding. Als de Octavia mij net zo goed bevalt als de Astra dan blijft de Skoda ook een jaar of 10 in mijn bezit en kijk ik dan wel wat ik mooi en praktisch vind. En welk merk erop zit?
Misschien kijken we dan wel verlangend uit naar een electrische SUV van chinese makelij met handsfree bediening.

cvegreen

Forumguru
Als ik het hier zo lees heeft opel dan toch nog eens een auto die autowaardig mag genoemd worden op de markt gezet. Voor mij is het rijkelijk laat , veel te laat . Ik heb het merk de rug toegekeerd en dat blijft zo , hoe goed ze ook mogen worden , ik moet dit merk niet meer . Ik zeg niet dat skoda geen fouten maakt ver van , maar hoe ik en nog heel veel mensen die ik ken genaaid zijn geweest door dit minst duits waardige duitse merk. De laatste opel die we gehad hebben , was ruim luxe allom , maar ja stuk gaan doet het allemaal , maar vinden waaraan het ligt , nee dat gaat niet .

LenK

Forumguru
Ik heb me ook altijd verre van Opel gehouden als anti Jan Kadett.
Maar wat ze nu produceren kan mij zeker bekoren.
Jammer vind ik dat ze niet aan gewichtbesparing hebben gedaan, eerder aan vetzucht.
Komt de levendigheid, wendbaarheid en brandstofverbruik niet ten goede.
Dus 100-200 kg er af en het is nog mooier.

sitechris

Donateur
Opel heeft nog 3 uitdagingen imo:

- Gewichtsbesparing
- Interieur op niveau VW krijgen
- De dieselmotoren up to date krijgen. Die zijn echt slecht. Ik heb in de Insignia 110 pk gereden, één van de slechtste motoren die ik ooit heb gereden. Traag als stront, extreem slechte laufkultur en schokkerig. Wat een drama! Ik heb verschillende tests gelezen waarin de diesels van Opel worden afgekraakt.

Gieliovd

Forumguru
Mijn broer heeft een Astra 1.6, nieuw model. Mooie wagen, mooie uitrusting en buiten ook. Zwart metallic, alu dakrails... binnenin full colour navi in dash, knoppen op het stuur...

Zwart plastic pianolak look... beetje cheap.

Lederen bekleding heel mooi.

- De bak is na 12.000 km nog enorm hakerig
- Achterwiellager rechts maakt herrie na 12k
- Achterremschijf rechts vreemd ingesleten na 12k
- Tikkende wielen bij volledige stuurslag (homokineet?) na 12k

Verder fijne wagen. Vlotte motor. Weinig herrie.

Hetzer

Forumguru
leuke review, opzich mooi auto, die inderdaad wel erg lijkt op de Leon, zie onderstaande foto.

maar dit is wel een erg dure versie van 33K :1884: !!!!!!!!!! en dat voor een Astra

Probeer het eens met een instap Astra Selection 1.4 (bijna 19k) die is toch minder gelikt en ruim dan bijvoorbeeld een instap O-2 1.2 TSI.

Bijlagen

• of02_0006673500.jpg
    of02_0006673500.jpg
    47 KB · Weergaven: 12

Gieliovd

Forumguru
261502c.jpg

261502x.jpg

Dit is hem dan. Dit is toch ook de nieuwe?

cvegreen

Forumguru
het enige wat ik mooi vind aan de geposte foto's van Michiel is het stuur , dat vind ik mooi , al de rest daar word ik niet goed van (doet me te veel denken aan de vectra die mijn vrouw had waarvan de helft van al die knoppen het gewoonweg af lieten weten en dat je complete stukken moest laten vervangen voor een één enkele knop die niet functioneerde ( wel de belangrijkste van gans het blok wel te verstaan) en waarvoor je de hoofdprijs moest gaan betalen .)) Nee dank je wel , je mag die rommel houden.

Wasmachineman

Forumguru
Ja, 't is wel een nieuwe auto maar wel een oud (2008-2009) model ! Nu sinds een paar maanden een nieuwe Astra op de markt maar nog geen Combi of die ook mag heten bij Opel ?

Wasmachineman

Forumguru
@cvegreen : Oppassen dat je je niet teveel gaat ergeren aan een merk want straks sturen ze je nog door ? Was de service van de dealer gewoon niet onder de maat ? Ik zie zoveel Opels rijden dat het geen slecht merk kan zijn toch ? Jij hebt er pech meegehad maar het komt wel eens voor, ook bij Skoda dat je een maandagmorgenmonster hebt ???? Die auto had dan gewoon op de sloop gemoeten bij wijze van spreken !!

cvegreen

Forumguru
Nee ik hou mij bij mijn standpunt wasmachineman. En nee het was niet exemplarisch , het waren de laatste 3 opels van mijn vrouw. Voor dat ik mijn vrouw leerde kennen had ik ook nog opels gehad . Had toen al opel afgezworen , en nadat mijn vrouw 3 slechte opels na een heeft gehad , heeft ze mij uiteindelijk ook gaan geloven. Dat er heel veel opels rondrijden is omdat het het goedkoopste DUITSE merk is . Het merk teert ook nog op de tijd dat het nog bij de betere merken hoorde . Maar dat is ondertussen ook al wel een kwarteeuw geleden dat ze goede auto's gemaakt hebben. Nu dat zijn mijn bevindingen , maar je moet maar eens gaan kijken op tweedehands sites , opel , citroen en peugot zijn de meest te koop staande merken . Waarom denk je dat iedereen van zijn opel af wil , omdat ze zo goed zijn ? Dacht het niet . Lees ook eens het bericht van Michiel ,de astra van zijn broer heeft na 12K km ook wel wat mankementen die niet mogen zijn voor zo'n jonge auto. Dat geldt ook voor de auto's van de PSA groep , zijn ook niet echt storingsvrij te noemen , vandaar dat die merken ook heel veel te koop staan .
Wasmachineman , je hebt wel gelijk dat ik ieder argument dubbel en dik opklop om opel de grond in te boren . Het merk moest maar minder geld uit mijn zakken gejaagd hebben toen ze nog de kans hadden , nu kraak ik dat merk bij het minste en naar mijn mening is dat ook terecht , want goed kan je dat merk niet noemen. Ken heel veel mensen die het merk afgezworen hebben. De garage staat erg hoog aangeschreven hier in de regio , maar een knop van de radio vervangen gaat niet , is meteen de ganse radio met gps en alles erbij vervangen , kostenplaatje , meer dan 2000 € en dat 2x in 3 jaar , voor dat geld heb je een tweedehandse auto .

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb voor mij ook beslist dat ik geen Opel wil en ook geen V W en zo zijn er nog wel een paar merken.
Maar als jij zegt dat er zoveel Opels, Peugeots etc te koop staan dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn. Als er veel auto's te koop staan kan dat ook betekenen dat ze veel verkocht zijn. Nederland was ongeveer 30 jaar Opelland en sinds een paar jaar is het V W die de meeste auto's hier verkoopt.
Dus als er veel Opels verkocht worden staan er ook veel te koop !
Auto te koop zetten hoeft niet te betekenen dat hij slecht is. Hij kan ook te klein zijn geworden vanwege gezinsuitbreiding. Of vanwege emigratie. Of vanwege een leaseauto die wordt aangeboden aan de eigenaar ? Of hij valt gewoon tegen, dat kan ook ! Ik heb ook wel eens een Opel gehad. Beetje saai vond ik hem toen. Sommige vinden dat nu van mijn O2 ook....beetje saai hoor ik dan ! Ieder zijn mening gelukkig !

In NL hebben dus ook veel mensen het merk afgzeworen, anders waren ze nog steeds nr 1.
En het is oplichting inderdaad als je een complete radiounit moet vervangen als alleen het knopje kapot is !

Bovenaan Onderaan