Op zoek naar een S2 Combi (benzine)

Jewepe

Forumguru
@Pivo
Altijd doen! Dan zijn alle vitale onderdelen vervangen. Geeft een lekker gevoel lijkt mij.

PS. Als je nieuwe remschijven op je auto zet doe je toch ook niet je oude blokken terug. Ook al zijn ze nog goed/niet versleten.
 

Spinal

Forumguru
Bij een revisie is het volgens mij zelfs standaard dat ze de ketting mee vervangen.
De waterpomp wordt overigens niet aangedreven door de ketting,maar door de multiriem ;) dus die zou ik lekker laten zitten
 

Pivo

Forumguru
Update: Smeeing wil de auto graag zelf hebben om diagnose en herstel te doen.. In strijd met hun zelfbedachte "dichtbij garantie" maar goed, dit leek me niet het moment om daar over in discussie te gaan. Kan me ook wel voorstellen dat zulke reparaties op afstand goedkeuren wat ongebruikelijk is. Nu alleen hopen dat ze geen tijd en moeite gaan verkwisten aan motor flushen en dat soort grappen. Volgende week zaterdag breng ik de auto die kant op en krijg ik kostenloos een Octavia combi als vervangend vervoer. Afwachten maar :(
 

Pivo

Forumguru
Nieuwe update: zaterdag de Superb weggebracht en een Octavia combi uit 2014 meegekregen. Volledig kale uitvoering dus doet wel wat spartaans aan :D Viel me ook op hoeveel stiller de Superb is die toch 3 jaar ouder is.

Gisteren zijn ze bij Smeeing gaan kijken. Net contact gehad; ze hebben zelf vastgesteld dat er weer een liter olie bij moest dus het probleem is onderkend. Ook dat het probleem moet zitten in de zuigerveren en dat de oplossing dus gelegen is in een revisie. Ze willen nu eerst proberen of ze via Skoda/Pon nog iets van coulance kunnen krijgen. Als dat niet lukt (wat ze verwachten) dan gaan ze volgende week zelf de revisie uitvoeren met een revisieset die ze bij Skoda bestellen. De vraag was nog even of dat dan inclusief ketting en spanner is, maar dat zouden ze nog laten weten. Voor zover ik begrijp is de Skoda-zuigerveer vanaf dit jaar ook daadwerkelijk aangepast zodat het probleem niet terug moet kunnen komen. Dus hopelijk voor de kerst een auto die motorisch weer tip-top in orde is :dankje:
 

Pivo

Forumguru
Ja, maar dat waren dus gevallen die bij Skoda zijn gereviseerd met een zelfde type zuigerveer. Ik las laatst ergens dat de zuigerveren nu daadwerkelijk zijn aangepast op dezelfde manier als de al veel eerder aangepaste zuigerveren van bv. Hartog.
 

Noord26

Forumguru
Ja, maar dat waren dus gevallen die bij Skoda zijn gereviseerd met een zelfde type zuigerveer. Ik las laatst ergens dat de zuigerveren nu daadwerkelijk zijn aangepast op dezelfde manier als de al veel eerder aangepaste zuigerveren van bv. Hartog.
Als er een Skoda set gekocht en gemonteerd wordt; dan lijkt het mij gewoon de originele 'oplossing'.

Wellicht Smeeing TSC de Betuwe eens laten contacteren? Ketting en spanner zou ik altijd mee laten nemen als het toch eraf ligt.

Een S2 is inderdaad behoorlijk stiller als een O3. ;)
 

luissies

Senior Member
Ok ok. Heb gelukkig de zuigers van Hartog na de revisie. Nu 3000km gereden nog geen druppel olie verbruikt. Dus je hoeft straks niet bang meer te zijn.. loopt straks weer als een zonnetje. Succes met de auto. Maar dat gaat vast lukken....
 

Pivo

Forumguru
Als er een Skoda set gekocht en gemonteerd wordt; dan lijkt het mij gewoon de originele 'oplossing'.

Wellicht Smeeing TSC de Betuwe eens laten contacteren? Ketting en spanner zou ik altijd mee laten nemen als het toch eraf ligt.

Een S2 is inderdaad behoorlijk stiller als een O3. ;)

Ik heb het van de site van Hartog:

Medio 2016 is er bij Audi weer een nieuwe zuiger als vervanging gekomen, deze keer heeft Audi net als wij gekozen voor een type olieschraapveer met wafelstructuur voor een betere afvoer. Dus alle reparaties vanaf ~2016 en alle motoren geproduceerd vanaf deze tijd zullen waarschijnlijk geen versnelde problemen meer krijgen.

De aanname is dan dat Skoda van dezelfde gemodificeerde zuigerveren gebruik maakt. Ik heb Smeeing nog meer even gemaild of ze hier op willen letten. Het probleem is natuurlijk wel dat zij bepalen waar en hoe de reparatie wordt uitgevoerd. Ze stellen zelf specialisten in dienst te hebben die dit klusje gaan klaren.
 

Noord26

Forumguru
Ok, dat is dan zeer recent erbij geplaatst bij Hartog.

Inderdaad een vraag waard of ze dan dit 2e type gaan plaatsen of dat ze niet een voorraad setje vanuit Skoda geleverd krijgen, van het 1e type..

Vraag ik mij wel af waarom er specifiek Audi bij wordt vermeld. En niet de benaming VAG in het algemeen/de CDAA motor.
 

andrehj

Forumguru
Ja, maar dat waren dus gevallen die bij Skoda zijn gereviseerd met een zelfde type zuigerveer. Ik las laatst ergens dat de zuigerveren nu daadwerkelijk zijn aangepast op dezelfde manier als de al veel eerder aangepaste zuigerveren van bv. Hartog.
@Pivo: Zou je ze willen vragen een foto te maken van de te monteren onderdelen inclusief een close-up van de onderste olieschraapveren (of maak die zelf) en die hier willen posten. Ben erg benieuwd hoe die onderdelen er precies uit zien!
 

Spinal

Forumguru
Netjes dat het goed wordt opgelost. Hopelijk gaan ze de 2016 set plaatsen dan ben je echt 100% verlost van het probleem en kun je zonder zorgen weet genieten van je mooie S2.

Wat betreft de ketting: als ze die niet willen vervangen zou je nog kunnen proberen dat jij de onderdelen betaald (een ketting setje is niet zo duur, de arbeids uren maakt het duur) en dat Smeeing hem plaatst. Ze moeten hem toch helemaal verwijderen tijdens de revisie.
 

CDO

Forumguru
gisteren nog de zuigers van een 1.8TSI gezien die was gaan pingelen door olieverbruik en koolafzetting op de zuigers. Van 1 zuiger complete stukken verdwenen!
 

Pivo

Forumguru
Weer ff gebeld met Smeeing. Ze zijn iig begonnen met de reparatie. Kreeg niet helder of ze nu wel of niet een garantieregeling hebben met Pon, maar dat lijkt me niet, aangezien de reparatie dan vermoedelijk bij een Skoda dealer had moeten worden uitgevoerd.

De motor hadden ze in ieder geval al gedemonteerd. Nog niet duidelijk hoeveel tijd ze precies nodig hebben. Wel duidelijk dat ze een Skoda-revisie set gebruiken inclusief nieuwe drijfstangen, ketting en spanner. Of dit nu een revisie set is met de vernieuwde zuigers/zuigerveren kreeg ik niet helder. Dat weten ze zelf ook niet vermoed ik, want het antwoord was dat het een originele Skoda-set is.

Heb gevraagd of ze foto's kunnen maken van de zuigers en zuigerveren, maar of dat ging lukken was nog niet duidelijk. Woensdag hoor ik wanneer ze klaar zijn.

Ondertussen wordt steeds duidelijker waarom ik blij ben dat we niet voor O3 zijn gegaan. Mijn stoel staat zo ver naar achteren dat ik bij het uitstappen steeds als het ware om de deurstijl heen moet, waarbij ik dan weer tegen het stuur aan kom :laugh:
 

luissies

Senior Member
Nou een coulance kunnen ze wel vergeten. Ik heb Pon zelf ook aan de bel gehad hierover. Auto had alle beurten bij de dealer gehad. Behalve de laatste. Konden niets voor me doen. Ja aftersales perfect voor elkaar...dus niet. O kreeg wel een kleinigheidje.. een sleutelhanger
 

andrehj

Forumguru
Heb gevraagd of ze foto's kunnen maken van de zuigers en zuigerveren, maar of dat ging lukken was nog niet duidelijk.
Ik zou er morgenochtend direct even langs rijden om zelf die foto's te maken. Je hebt maar één keer die kans. Mocht je ooit weer eens problemen krijgen of twijfelen aan de reparatie, om wat voor reden dan ook, dan sla je jezelf voor het hoofd dat je, toen je de gelegenheid had, niet even zekerheid hebt verkregen over welke onderdelen (inclusief onderdeelnummers) nu precies voor de reparatie zijn gebruikt.
En zeker als het om dergelijk essentiële onderdelen gaat.
 

Pivo

Forumguru
Ik snap wat je zegt, maar 'ff' langsrijden is een uur en twintig minuten rijden. Enkele reis en zonder files. En ik moet ook gewoon werken. Zat wel te denken om te achterhalen waar ze die revisieset vandaan hebben om het op die manier te achterhalen.
 
Bovenaan Onderaan