Op zoek naar een S2 Combi (benzine)

Pivo

Forumguru
Heb wat foto's ontvangen, maar niet helemaal wat ik vroeg.



full.jpg
full.jpg


full.jpg


Foto's 2 en 3 kijk ik de cilinderkop in? Reden dat ze van de rest geen foto's hebben was "omdat de defecte onderdelen die worden gereviseerd, op dit moment niet aanwezig zijn bij ons". Ze reviseren dus toch niet zelf. Maar nu snap ik niet precies wat reviseren nu inhoud. Ik dacht dat het niet meer is dan het vervangen van de zuigers en de zuigerveren?
 

Spinal

Forumguru
Foto 3 kijk je recht de cilinders (waarin de zuigers worden gemonteerd) in en zie je de krukas zitten.
Ik hoop niet dat ze de zuigers laten reviseren/aanpassen. Ze moeten vervangen worden door nieuwe, en zolang die niet gemonteerd zijn kunnen ze daar gewoon foto's van maken
 

luissies

Senior Member
Ja ik zou er zelfs op staan dat ze er nieuwe zuigers in doen. Al zou me dat zelf 300 Euro kosten. Dan deed ik zeker deze optie
 

Pivo

Forumguru
Nou, de cilinderkop zit alweer in elkaar! Maar.... :pieker: ze hebben inderdaad de huidige zuigers gebruikt en andere zuigerveren. Op de vraag waarom geen nieuwe zuigers zijn gebruikt gaf hij aan dat dit de huidige methode was die binnen de VAG-groep gebruikt wordt, omdat het lang niet altijd nodig is om de zuigers ook te vervangen..

Eisen dat ze nieuwe zuigers monteren kan juridisch niet. Ze mogen zelf bepalen hoe ze het probleem repareren. Dat het probleem bij deze reparatiewijze mogelijk weer terugkomt over een aantal jaar is juridisch helaas niet zo relevant.

De eigen bijdrage zal vermoedelijk ook veel hoger zijn dan een paar honderd euro, omdat bij de nieuwe zuigers ook nieuwe drijfstangen horen en die schijnen alleen al 600 euro te kosten.

Ze doen dit natuurlijk om de kosten te drukken, en dat begrijp ik zelfs ook nog wel. Ze hadden het alleen wel ff moge overleggen wat mij betreft.
 

andrehj

Forumguru
Maar de grote vraag is nog steeds: welk type zuigerveren hebben ze toegepast? De oude, met die kleine of iets grotere ronde gaatjes, of het nieuwere type, zoals Hartog die ook toepast, met de wafelijzervorm?

En wat hebben ze met de distributieketting en -spanner gedaan? Nieuwe ketting? (zou ik sowieso doen) en een nieuwe spanner? (alleen nodig als het oude type er nog in zat).

Nog veel vragen dus.
 

Pivo

Forumguru
Nieuwe ketting sowieso, nieuwe spanner weet ik niet zeker, maar de ketting en spanner zijn in 2013 al eens vervangen bij Martin Schilder dus daar maak me niet zo'n zorgen om.

Welke zuigerveer is gebruikt heb ik om gevraagd, nog geen antwoord. Zou mij niet verbazen als dat de 1e modificatie is (iets grotere met ronde gaatjes).

Tis wel een gedoe. Ik ga sowieso ieder jaar olie verversen en dan hoop ik maar zo lang mogelijk door te kunnen rijden. In het ergste geval moeten we over x jaar op eigen kosten nogmaals reviseren.
 

andrehj

Forumguru
@Pivo:
Ook al heb je niet de wafelzuigerveren, maar de gewone met met de iets grotere gaatjes, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. De auto had het met de originele zuigers immers al 150.000 km uitgehouden. Nu zijn de gaatjes groter en ga je ook nog jaarlijks olie verversen. Als je dan ook nog voor een extra reinigende olie kiest (de Addinol 0540 bijvoorbeeld, maar er zijn meer goeie), dan denk ik dat je het zonder meer nog 300.000 km uithoudt. Met jouw 15.000 km per jaar ben je dan al 20 jaar verder. Dan is de auto om andere redenen al lang weg.

Dat van die wafelijzer-zuigerveren was vooral voor mijn nieuwsgierigheid, ik wil erg graag weten wat de dealers momenteel monteren.

Voor jou geldt nu: Veel rijplezier met je nieuwe wagen!
 

Spinal

Forumguru
Maar toch vind ik het een raar verhaal, ik meen tocht echt dat een revisie set (van de Skoda dealer) minimaal bestaat uit nieuwe zuigers, zuigerveren en drijfstangen. Vandaar dat deze revisie vaak richting de €1800 of meer kost. Het lijkt mij dat ze niet de officiële revisie set hebben gebruikt.
Maar het kan idd best zo zijn dat ze dat ook helemaal niet verplicht zijn, als ze de reparatie volgens hun methode hebben uitgevoerd en het probleem is opgelost dat hebben ze juist gehandeld. Dat het over xxxxxx km weer de kop op steekt dat zien ze dan wel weer.

Maar voor nu ben je van het probleem af, en als je jaarlijks/15000km de olie ververst zal jij er geen last meer van hebben.
 

Pivo

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb me ook voorgenomen me er niet te druk over te maken. Het probleem is straks opgelost voor de komende tijd. Das iig beter dan hoe het was en het heeft me geen cent gekost :D Het blijft natuurlijk een auto van bijna 6 jaar oud met 140k op de klok. Die hoeft idd geen 15 jaar meer mee.
 

Pivo

Forumguru
Auto vanochtend weer opgehaald! Heb de werkplaatsbon meegekregen. Totaalbedrag bijna 4100 euro :shutup: Bijna 25 uur arbeid (ex zuigers reviseren, dat hebben ze laten doen).

Zuigers hebben ze dus gereviseerd en "voorzien van een ander type olieveer". Welk type precies is nog steeds niet duidelijk. Maar ze hebben nog meer gedaan! Waterpomp is vervangen, bougies zijn vervangen, ketting, spanner en alle geleiders zijn vervangen en voor dik 400 euro aan bouten, flens, ring en pakkingen :greedy: Wat dat betreft heeft Smeeing niet bezuinigd! Motor is nu gevuld met "running-in monograde olie". Die kan ik over 1000km bij onze eigen garage laten wisselen voor long life olie (ook onder garantie).

Heb geen euro hoeven te betalen. Petje af voor Smeeing wat mij betreft!:dankje:
 

Jewepe

Forumguru
@Pivo Dat type zuigerveer zou ik me verder geen zorgen om maken. Volgens mij kan jij er nu zeker 150.000 km mee vooruit. Het grote genieten kan beginnen!
 

Pivo

Forumguru
Gisteren olie laten verversen. Hij had niet noemenswaardig wat verbruikt in 13.880 kilometer. Monteur gaf wel aan dat de olie wat dikker leek dan normaal? Zou kunnen komen door de revisie die is uitgevoerd. Nu dus weer voorzien van verse olie :)
 
Bovenaan Onderaan