op winterbanden in de zomer doorrijden?

CharlesTucker

Forumguru
De voorgangers van DUO konden er administratief kennelijk niet mee uit de voeten.
Inderdaad, volgens de voorloper van DUO was ik hoofd van een een-ouder gezin, het was nog erg lastig om het teveel ontvangen studieleenbedrag na m'n afstuderen een beetje snel terug te betalen. Soms heb ik er nog wel eens spijt van dat ik daar moeite voor gedaan hebt. Met die administratieve puinhoop had ik er misschien wel nooit meer wat van gehoord als ik maar een gedeelte terugbetaald zou hebben.

Verder, van 1964, wel in dienst geweest, wmr. terreinmeetdienst, 107 AfdVA, 't Harde. Wat auto's betreft, een LaRo met chauffeur, het was in een tijd dat er nog geen zomer- of winterbanden bestonden, dus er was geen sprake van in de winter op zomerbanden doorrijden. Heel vaak reed het ding trouwens helemaal niet, zakte in het bos vaak door z'n hoeven vanwege overbelading. Overigens misschien wel een leuk topic voor de stamtafel, dienstverhalen :)
 

Frup

Forumguru
... het was in een tijd dat er nog geen zomer- of winterbanden bestonden, dus er was geen sprake van in de winter op zomerbanden doorrijden.
Dat waren nog eens tijden!
In die tijd reed ik in een Citroën Axel (mijn 1e 'echte' auto) naar de wintersport. Ook klimmen over smalle weggetjes. Voorzichtig, dat wel. Maar achteraf bezien levensgevaarlijk.
Je kan, volgens mij, beter in de zomer met winterbanden rijden dan in de winter op zomerbanden.
Nu er zoveel keuze in banden is: waarom zou je een risico nemen? Kies de banden die bij je rijgedrag passen.
 

leon-cupra

Forumguru
Ach, de winterbanden eronder laten en je mag mss wat vroeger een nieuwe wagen uitkiezen. En de vrouw die niet hoeft te zagen “weeral, het is nog maar 2 jaar geleden” …
Alleen maar positieve punten :deuk:
 

CharlesTucker

Forumguru
Als ik het goed begrijp zijn in een aantal landen winterbanden of all-seasons in een aantal Europese landen ook voor vrachtwagens en bussen verplicht, dus ze zullen vast bestaan.

Uit "Europese regelgeving voor winteruitrusting op vrachtwagens en bussen Winter 2020/2021", voor bijvoorbeeld Noorwegen:
"De banden op voertuigen > 3,5T GVW moeten een min. profieldiepte van 5mm hebben van 1 november tot en met Paasmaandag (Zuiden van Noorwegen) en van 16 oktober tot en met 30 april (Noorden van Noorwegen). Verplicht gebruik van winterbanden (3PMSF banden op de aandrijf- en stuuras, M+S symbool of 3PMSF banden op alle andere asposities) tussen 15 november en 31 maart."

Thord Paulsen ("Ice Road Rescue") wordt altijd erg cranky als ie (voornamelijk Oost-Europese) vrachtwagen zonder winterbanden uit een gevaarlijke bocht moet wegslepen.

Tyre-Warehouse-Tyre-Handling-114.0550-K3-2580-Odda-Thord-Paulsen-Landscape-RGB.jpg
 
Bovenaan Onderaan