op winterbanden in de zomer doorrijden?

ruud076

Actief lid
hoi
ik zit met een dilemma, onder mijn superb 3 uit 2019 zitten continental wintercontact banden 215-55-R17 H
dit zijn dus winterbanden,
nu heb ik deze auto december 2022 gekocht en ik verwacht dat het december 2024 weer gaat kriebelen en da deze superb dan weer vervangen gaat worden door een nieuwer model.
kan ik gewoon op deze banden blijven doorrijden of is dat niet verstandig,.
ik vind het namelijk nogal zonde om voor 2 jaar een set nieuwe zomebanden te kopen, als de auto er dan toch weer uitgaat.
ik rijd zelf maar een 800 km per maand voor mijn werk en dan nog wat prive kilometers dus dat valt wel mee op zich.
vandaar mijn vraag
 

dirkie996

Forumguru
Ik heb dit ooit eens gedaan met 'n Audi A4 en ook Conti winterbanden. Wegligging gaat achteruit ( sneller beginnen schuiven over de voorwielen) en remafstand wordt langer , bij zomerse temperaturen. Ook slijten de banden dan wel heel hard.
 

DiVini76

Forumguru
Als je met het 'nieuwer model' waar je het over hebt voor december 2024 ook weer een Superb bedoelt, wat let je dan om een mooie set zomervelgen met -banden aan te schaffen? Je kunt deze dan later ook weer gewoon op je volgende Superb gebruiken.
Win-win en ook een heel stuk veiliger, zoals @dirkie996 al beschrijft.

En mocht je over 2 jaar een ander model/merk kiezen waar de zomerset niet op past, heb je er wel mooi 2 jaar plezier van gehad en verkoop je de set toch gewoon hier op het forum of Marktplaats?
 

Bakkertje

Forumguru
Als je een extra set wielen op kunt slaan dan zou ik voor een setje andere wielen op zoek gaan zoals @DaVini76 ook al aangeeft.
Op marktplaats staan regelmatig mooie setjes voor niet al te veel geld, met goed zoeken en een beetje geluk moet je tussen de 200-500 euro iets kunnen vinden.
 

hemi24

Forumguru
Je kunt doorrijden, maar andersom kun je ook de afweging maken om nu nieuwe banden te monteren (zomerbanden of all-seasons, net waar je voorkeur naar uitgaat).
Op basis van de genoemde kilometrage en duur, ga je dat setje waarschijnlijk toch niet oprijden...
 

Rallye

Forumguru
Nog een overweging om niet door te rijden op de winterbanden: bij warm weer rij je sneller lek, met name bij het raken van stoepen etc. De zijwand van de band is zachter.
 

Tees

Donateur
Je hebt een 3-4 jaar oude auto gekocht voor een behoorlijk significant bedrag (20-30k?), en je maakt je druk over een investering van pak m beet €500 voor nieuwe banden? Penny wise, pound foolish zeggen de Britten dan.

Banden zijn het allerbelangrijkste veiligheidssysteem op je auto. Ik heb zelf ervaren wat het verschil is tussen een goede en een slechte band, en ik bezuinig dan ook nóóit op m'n banden.

En zoals al gezegd, je kan altijd een nieuw setje wielen kopen, en die meenemen naar je volgende auto.
 

ruud076

Actief lid
hoi tees
mijn vraag was ook of het kwaad kon dat ik op deze banden doorrij , als het niet safe is dan ga ik voor zomerbanden kijken , maar omdat ik deze auto nooit langer rij als 2 jaar (zolang ik het kan ophoesten) dan vind ik het zonde als het niet per se nodig is
en mijn volgende auto kan zomaar weer een mercedes zijn , daar switch ik een beetje mee maar evengoed word het weer een superb, ik vind het nog steeds een super auto, doet niet onder voor die ster :)
 

hemi24

Forumguru
Grootste fout die de meesten maken is dat ze winterbanden rijden met té weinig druk; daar wordt elke band onveilig van.
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, het is natuurlijk allemaal niet zo zwart wit, het gaat allemaal om kansen. In de zomer doorrijden op winterbanden vergroot de kans op problemen en/of ongevallen enigszins. Investeren in een goede set geschikte zomerbanden verkleint die kans. Maar het is niet mogelijk om daar een percentage aan te hangen.

Twee jaar is best een lange tijd, en over het algemeen zitten er ook twee zomers (en winters) in twee jaar. Persoonlijk zou ik er een goed setje zomerbanden bij kopen. Als je die auto over twee jaar weer verkoopt, en je koopt iets waar ze niet onder passen heb je wel een goed argument om er iets extra's voor te vragen. Staat misschien wel goed in de advertentie, "met extra set zomerbanden". Dit alles onder de aanname dat die winterbanden die je nu hebt het nog twee winters vol gaan houden. Zo niet, dan zou ik er nu goede all-seasons onder leggen.
 

Tees

Donateur
als het niet safe is dan ga ik voor zomerbanden kijken

Oordeel zelf:
winterbanden-in-de-zomer-remweg.jpg.webp
 

EdK

Forumguru
Wat is het probleem ?
Op die winterbanden ga je het niet nog 2 jaar (zomers) redden.
Dus linksom of rechtsom voor hij met 2 jaar word ingeruild zit er een nieuwe set onder.
Dus slik je verlies zeg ik dan altijd maar en zet er een 4 seizoens set onder.
Ga je het in algemeen die 2 jaar zeker mee redden en word hij ook nog met een acceptabel profiel ingeleverd ....
En het belangrijkste nog van alles, je rijd een stuk veiliger in de zomer dat met die tijdbommen in de zomer die ze winterbanden noemen.....
 

ruud076

Actief lid
dank u allen voor de tips, je bent nooit te oud om te leren he :)
ik ga eens kijken voor all seizoens of zomerbandjes
als iemand er toevallig nog heeft staan voor een mooi prijsje....
 
Bovenaan Onderaan