Op de korrel "nieuwe" auto, S2 combi. Graag advies

eriktv

Forumguru
Heb niet hele goed ervaringen met Marktplaats, maar ik kan het natuurlijk wel in de gaten gaan houden.:jaja:

Het zijn niet alleen particulieren die hier adverteren, maar kunnen net zo goed gerenommeerde bedrijven zijn. Ik heb overigens wel van een particulier gekocht met sluitende historie en een vertrouwd verhaal (duidelijk ook een liefhebber).
 

Tman0961

Forumguru
Lastige vind ik zelf dat ik er te weinig verstand van heb om van een particulier te durven kopen, maar je hebt gelijk er adverteren ook gerenommeerde bedrijven.

Even off-topic. L&K uitvoering is natuurlijk top, maar welke andere uitvoeringen zijn nog meer de moeite waard in jouw opinie en waarom?
 

Rallye

Forumguru
Had nog nooit van best of gehoord, maar even snel googlen op Skoda Superb Best of Ausstattung leverde onder andere dit op: https://www.presseportal.de/pm/28249/2908349 . Hier vind je ook dat het de DSG-6 betreft, ik neem aan dat dit de natte variant betreft (kan iemand dat bevestigen?).

Wel een gekke keuze qua uitrusting imho: enerzijds luxe als stoelverwarming en bi-xenon, maar anderzijds “slechts” een Swing radio (die bij dit exemplaar overigens ontbreekt) en geen parkeersensoren.

Volgens de Link is de "Best of" overigens uitgerust met "Zahlreiche beliebte Optionen wie (…) Parksensoren hinten".
 

Duijzer

Donateur
Via Autoscout24 (en ook wel andere sites) kun je zoeken op vermogen, branstof en voor jou belangrijke opties. In heel europa, of een land naar keuze.
 

eriktv

Forumguru
Even off-topic. L&K uitvoering is natuurlijk top, maar welke andere uitvoeringen zijn nog meer de moeite waard in jouw opinie en waarom?

Ik kijk eigenlijk nooit naar uitvoeringen, maar selecteer op opties die wij willen. En dat is heel persoonlijk. Bij ons waren de eisen: 2.0TDI - stoelverwarming (eis van mevrouw tV) - climatronic - zwart (werd heel donkerbruin). Het werd toevallig een L&K waar eigenlijk alles op zit. Wat ik vind van de diverse opties:
  • DSG: wilde ik eigenlijk niet vanwege “niet echt rijden” en angst voor technische malheur, maar na aanpassing software vind ik het heel fijn rijden. Is dus geen eis maar heeft nu wel mijn voorkeur.
  • Stoelverwarming en -ventilatie: als je hier eenmaal mee verwend bent wil je niet meer zonder (elk voordeel heb z’n nadeel)
  • Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels: idem. Spiegelglaasjes kosten wel vele honderden euro’s, dus zorgen dat je deze niet verliest of beschadigt ;)
  • Panoramadak: licht is heel mooi, wij rijden echter bijna nooit echt open, want vooral Autobahnkilometers. Bij 38 graden is het echter wel extra warm in de auto; het gordijntje houdt niet alles tegen. Techniek is kwetsbaar, maar tot nu toe met netjes schoon en gesmeerd houden goed.
  • Columbus: je kunt merken dat het systeem al aardig wat jaren oud is, maar voor ons prima. Navigatie werkt prima, zeker i.c.m. vermelding in MaxiDot. Muziek via CD-HDD-MDI-SD-Bluetooth - wat wens je nog meer?
  • Lederen bekleding: mooi indien je het netjes 2x per jaar bijhoudt. Wel extra kwetsbaar door perforaties i.v.m. stoelventilatie. En koud in de winter en heet in de zomer :arghh:.
  • Bi-xenon: heel fijn, zeker met nieuwe wittere lampen en in combinatie met AFS.
  • Stoelverwarming, zonneschermpjes, sunset en lounge steps achterbank: eigenlijk dikke onzin natuurlijk, maar wel gaaf als er eens iemand meerijdt :D.
  • Elektrische achterklep: heel soms handig, maar ik ben altijd bang dat de motoren kapotgaan en via ‘t forum weet ik dat dit erg prijzig kan zijn.
  • Climatronic: sinds we dit in onze 2e auto (O1TDI) hadden wil ik nooit meer anders. Heb een hekel aan koude-stoot-lucht-airco, maar met climatronic is dit mooi te reguleren.
  • Elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie: heel fijn bij gebruik van de auto door meerdere personen (die niet toevallig exact dezelfde zitpositie hebben).
Verder specifiek L&K: ik heb in de twee jaar nog maar 2x een andere S2C L&K gezien (een Tsjechische en een Duitse). Dat is wel leuk. De speciale donkere kleur van lak en leer vind ik heel mooi. Ik heb al talloze keren gehoord dat mensen altijd dachten dat de auto zwart was, maar in de zon bruin blijkt te zijn. Minder geslaagd vind ik het bruine dashboard en stuur.
 

eriktv

Forumguru
Volgens de Link is de "Best of" overigens uitgerust met "Zahlreiche beliebte Optionen wie (…) Parksensoren hinten".

De witte in de link (inmiddels offline) had ze echter niet.. Misschien dat de eerste eigenaar dit heeft laten wegstrepen?

@Tman0961 ik had de Elegance in je openingspost eerder niet gezien , die ziet er zo op het oog netjes uit :thumbsup:
 

Tman0961

Forumguru
Ik kijk eigenlijk nooit naar uitvoeringen, maar selecteer op opties die wij willen. En dat is heel persoonlijk. Bij ons waren de eisen: 2.0TDI - stoelverwarming (eis van mevrouw tV) - climatronic - zwart (werd heel donkerbruin). Het werd toevallig een L&K waar eigenlijk alles op zit. Wat ik vind van de diverse opties:
  • DSG: wilde ik eigenlijk niet vanwege “niet echt rijden” en angst voor technische malheur, maar na aanpassing software vind ik het heel fijn rijden. Is dus geen eis maar heeft nu wel mijn voorkeur.
  • Stoelverwarming en -ventilatie: als je hier eenmaal mee verwend bent wil je niet meer zonder (elk voordeel heb z’n nadeel)
  • Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels: idem. Spiegelglaasjes kosten wel vele honderden euro’s, dus zorgen dat je deze niet verliest of beschadigt ;)
  • Panoramadak: licht is heel mooi, wij rijden echter bijna nooit echt open, want vooral Autobahnkilometers. Bij 38 graden is het echter wel extra warm in de auto; het gordijntje houdt niet alles tegen. Techniek is kwetsbaar, maar tot nu toe met netjes schoon en gesmeerd houden goed.
  • Columbus: je kunt merken dat het systeem al aardig wat jaren oud is, maar voor ons prima. Navigatie werkt prima, zeker i.c.m. vermelding in MaxiDot. Muziek via CD-HDD-MDI-SD-Bluetooth - wat wens je nog meer?
  • Lederen bekleding: mooi indien je het netjes 2x per jaar bijhoudt. Wel extra kwetsbaar door perforaties i.v.m. stoelventilatie. En koud in de winter en heet in de zomer :arghh:.
  • Bi-xenon: heel fijn, zeker met nieuwe wittere lampen en in combinatie met AFS.
  • Stoelverwarming, zonneschermpjes, sunset en lounge steps achterbank: eigenlijk dikke onzin natuurlijk, maar wel gaaf als er eens iemand meerijdt :D.
  • Elektrische achterklep: heel soms handig, maar ik ben altijd bang dat de motoren kapotgaan en via ‘t forum weet ik dat dit erg prijzig kan zijn.
  • Climatronic: sinds we dit in onze 2e auto (O1TDI) hadden wil ik nooit meer anders. Heb een hekel aan koude-stoot-lucht-airco, maar met climatronic is dit mooi te reguleren.
  • Elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie: heel fijn bij gebruik van de auto door meerdere personen (die niet toevallig exact dezelfde zitpositie hebben).
Verder specifiek L&K: ik heb in de twee jaar nog maar 2x een andere S2C L&K gezien (een Tsjechische en een Duitse). Dat is wel leuk. De speciale donkere kleur van lak en leer vind ik heel mooi. Ik heb al talloze keren gehoord dat mensen altijd dachten dat de auto zwart was, maar in de zon bruin blijkt te zijn. Minder geslaagd vind ik het bruine dashboard en stuur.

Tnx is erg inzichtelijk om te lezen welke afwegingen anderen maken.

Om eerlijk te zijn heb ik nog niet eerder zoveel geld aan een auto hoeven uitgeven. Eenmaal uitgegeven is uitgegeven. Dat maakt dat ik het wel een spannend proces vind.
 

eriktv

Forumguru
Heel logisch, wij gingen ook van Sunny €1.000, O1 TDI €5.250, O1RS €6.350 naar dit bedrag. Auto’s waren altijd minstens acht jaar oud met aardig wat km’s en een krasje hier en daar, dit is dan toch wel ‘voor het echie’. Maar.. uiteindelijk kun je je alleen maar goed inlezen in reviews op de vaak voorkomende kwalen en verder moet je vooral een beetje geluk hebben.
 

s-line

Forumguru
Het zijn niet alleen particulieren die hier adverteren, maar kunnen net zo goed gerenommeerde bedrijven zijn. Ik heb overigens wel van een particulier gekocht met sluitende historie en een vertrouwd verhaal (duidelijk ook een liefhebber).
Ik zou eerder juist bij een particulier kopen als bij een handelaar. Dat zijn juist allemaal boeven die liegen en bedriegen. Dat is nu eenmaal hun werk auto’s proberen te verkopen, zoveel mogelijk daar aan te verdienen,en ach die garantie daar hecht ik persoonlijk niet veel waarde aan,is vaak Max.1/2 jaar tot een jaar. En daar proberen ze dan toch wel weer onderuit te komen. Gewoon je ogen en oren goed de kost geven en eventueel een “ervaren”iemand meenemen, die opjectief kijkt, dan koop je beter een nette bij een particulier mijn inziens. Succes met de zoektocht!
 

Eltjo

Forumguru
Heel belangrijk, hoe lang wil je er mee doorrijden. Hoeveel km's wil je maken voordat je hem wegdoet.
Ik koos bewust voor een auto zonder DSG, vanwege de problemen en kosten die ik hier vaak las. Ik heb al eerder een oude auto weggedaan vanwege defecte automaat.
Ook een Columbus systeem vond ik niet interessant; voor € 500 laat je een moderner Android/Windows systeem inbouwen waarvan het wegennet goedkoper te update is. Rolgordijnen achterin terwijl er ook donker privacy glas in zit, leuk maar niet echt nodig.
Een 1.6TDI was het goedkoopste te rijden, maar vond ik ook in een naar 140 pk getuned weinig souplesse. Uiteindelijk op een dag naar een 1.9TDI PD 5-bak met 75dkm (+rolgordijnen, automatische klep, automatisch parkeren, Columbus) en deze 2.0TDI CR 6-bak met 147dkm (beide uit 2010 bij particulieren in België) gekeken en voor de laatste gekozen. Voor het totale bedrag (BPM, invoer/RDW zelf geregeld) had ik in NL een vergelijkbare 1.6TDI kunnen kopen met ....garantie).
De insteek voor een "nieuwe" was dat ik dat ik een stillere auto wilde. Daarom heb ik ondanks dat de 1.9 105 pk veel meer souplesse heeft dan een 1.6 105 pk (beide te tunen naar 140 pk) voor de minder rijk uitgeruste 2.0TDI CR 6-bak gekozen die 2x zoveel km's weg had. Die was slechts €2000 goedkoper. Goede keuze geweest? Zit nu op de 220dkm en het begint misschien allemaal toch iets minder te voelen in aandrijflijn, wielophanging e.d. Verder niets ernstigs aan de hand geweest. Niet laten ontsjoemelen.

Verder kan ik een heel eind met eriktv meekomen.
-Ik heb geen perforatie in m'n leren bekleding; is daarom de stoelverwarming wat slapjes? Wel een must met lederen bekleding in de winter.
-Binnenspiegel is bij mij niet automatisch dimmend. Vreemd in een Elegance. Ik vond dat in m'n vorige auto heel fijn, maar mis het waarschijnlijk door het privacy glas in de achterruit toch niet.
-Elektrisch stoelen; ik rij er alleen in. Wel zijn deze traploos in te stellen en ook is het zitvlak te kantelen. Bij de vorige auto had ik de voorkant van de stoel mechanisch wat hoger gemaakt. Wel fijn als je bijna 2 meter bent. Voor mij was dat een pré.
-Xenon met AFS; je merkt pas hoeveel je meer ziet als je dezelfde donkere weg met iemand meerijd die dat niet heeft. Het was volgens een Duitse test in 2010 ook op Mercedes na de beste verlichting. Nodig... in NL, nee.. Wel duur als wat stuk gaat, zoals bij mij door eigen foutje.

De auto's staan allen nog te koop na de vakantie, daar kan je je voordeel mee doen in onderhandelingen!
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Gefeliciteerd, vele zorgeloze kilometers gewenst! We verwachten nu natuurlijk wel een eigen autotopic met wat mooie plaatjes ;)
 
Bovenaan Onderaan