Op de korrel "nieuwe" auto, S2 combi. Graag advies

Tman0961

Forumguru
Stiekem ben ik aan het sparen voor een "nieuwe" auto. :jaja: En dit gaat een Superb combi worden.:thumbsup:

Budget: +/- 15.000 euro

Gezien de grote keus i.r.t. de prijs ben ik me aan het oriënteren op de Duitse markt. Hier staan enkele pareltjes tussen. Zoals bijv. deze:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Skoda...ue,eas:true,pgr:true/pg:vipcar/262166610.html

of deze:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Skoda...ue,eas:true,pgr:true/pg:vipcar/262070859.html

Wensen:
- Cruise control
- Elek verstelbare stoelen en spiegels
- Climate control
- Panoramisch dak
- Diesel
- Automaat
- max 135.000km

Gezien het budget kom ik dan uit op een voertuig uit 2013- 2015.

Vragen die ik tot nu toe heb zijn:
- 140kw of 170kw uitvoering?
- Mijn technische kennis is niet geweldig, hoe stel ik ter plaatse vast dat het voertuig technisch in orde is? Versnellingsbak DSG-problematiek, motor, etc.
- Laten importeren of zelf doen? (Ik heb iets dergelijks nog niet eerder gedaan. Het proces op zich ziet er in eerste aanleg niet ingewikkeld uit, maar tijdrovend. Grootste knelpunt lijkt mij mijn gebrek aan technische kennis.)
- Gezien de lengte van een mogelijke trip, hoe stel ik vooraf zoveel mogelijk vast dat het een goede aankoop betreft?
- Terug in NL, wat te doen qua tuning?:)

Benieuwd naar jullie zienswijze, tips en tricks. :dankje::D
 

MaxN

Donateur
140 of 170PK is wat je zoekt. Kw is wel iets anders hoor.

De keuze voor jouw opties/eisen wordt in NL heel lastig denk ik.
Die heb ik ook gehad namelijk en bij bij de O3 geëindigd.

Is het budget incl. of excl. inruil?

Als je import doet, waar weinig mis mee is, moet je wel rekening houden dat er denk ik nog wel een bedrag voor de BPM overheen komt. Dat kan tot wel 3000,- zijn denk ik voor deze bouwjaren.

Verder veel succes met de keuze en het zoeken.
En voor het importeren zeg kn ik je niet helpen helaas. Geen eigen ervaring mee, maar er zit veel verschil tussen de bedrijven die dit voor je kunnen doen.
Sommige willen echt geld verdienen en vragen woekerprijzen, dus een beetje vergelijken en offertes vragen kan wel eens schelen.
Miss heb je een bevriende garage of handelaar die iets voor je kan betekenen.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb afgelopen weken/maanden voor hetzelfde gestaan.... ik vond de prijzen in Duitsland nauwelijks lager dan hier. Bovendien komt er zoals gezegd nog ong 2500/3000€ bpm bij. Ik kwam dan onderaan de streep niet dusdanig positief uit om daar zoveel tijd in te steken. Er staan er diverse met nette km standen binnen jouw budget. Mijn tip, houd de markt een tijdje in de gaten. Ik heb er meerderen in prijs zien dalen.

Nog een tip. Ik ben bewust toch voor de 1.6tdi gegaan. Geen strepen trekker maar zeker niet zo traag als je zou verwachten. Als je met deze 1.6 langs JD of VAG techniek gaat heb je ook je 140pk te pakken...

Laatste tip, een S2 (FL) gewoon kopen, top wagen :-)
 

brepus13

Forumguru
Ok, nog 1 aanvulling. Ik hoorde veel over problemen met de diverse dsg bakken. Dit deed mij kiezen voor een handbak!

De kenners hier kunnen daar wellicht meer over roepen. Met Google zul je ook genoeg vinden.
 

hemi24

Forumguru
2.0 diesel icm DSG is bijna altijd goed! Dit is namelijk de betrouwbare versie met koppelingen in oliebad, dit in tegenstelling tot de 7-traps DSG met droge koppelingen die achter de 1.6 diesel hangt.
 

Adibo

Actief lid
Wat ik je kan aanraden is iig een degelijke proefrit. Bebouwde kom, 20/30 km/h een end rijden. Kijken hoe dsg reageert bij lage snelheden. Dan snelweg, op zoveel mogelijke snelheden op cruise rijden en kijken hoe auto zich gedraagt, of er trillingen zijn of auto rechtuit gaat, of je stuur recht is enz. Dit zijn dingen waar ik mee zit op dit moment...
 

Duijzer

Donateur
Ik heb in maart een O3 (laten) importeren. De reden dat ik ervoor koos om het te laten doen is dat alles voor je geregeld wordt, je vooraf een prijs krijgt op NL kenteken, er een uitgebreide aankoopkeuring in DLD wordt gedaan en het transport geregeld wordt. Dus een link sturen en een paar wejen later de auto op NL kentejen ophalen. Kost wel geld, maar de vraag is of je het voor dat geld allemaal zelf wilt/kunt doen.
Afhankelijk van waar je woont heb ik evt wel adressen van bedrijven die dit voor je verzorgen.
 

MaxN

Donateur
Als jenop het forum zoekt Kun je nog wat tips vindennover hoe je een dsg kunt testen. Maar onder andere door handmatig een versnelling(3,4) te kiezen en dan langzaam gas geven om te kijken of het toerental rustig stijgt in een gelijk tempo zonder te schommelen.
 

eriktv

Forumguru
Af en toe komen ze in Nederland wel te koop hoor, ook voor prijzen die binnen jouw budget vallen. Ik sta nog steeds geabonneerd op ‘mijn auto’ op Marktplaats en zie wel eens wat moois voorbij komen. Ik heb in mijn zoektocht veel gevonden hier op het forum en kwam zodoende op een 2.0 uit en, nog belangrijker, een natte DSG-6. Even goed rondzoeken, er is een schat aan informatie te vinden, ook over hoe je kunt testen of een DSG nog goed is.

Ga vooral in veel 2.0’s rijden met DSG, dan heb je vergelijkingsmateriaal. Als je hier in de buurt woont mag je ook gerust een rondje in die van mij rijden. De DSG is door de DSG-dokter (/TVS Engineering) gezond bevonden en softwarematig geoptimaliseerd en daarnaast motorisch getuned (170 -> 202pk en een stukje zuiniger, EGR-risico’s verminderd). Ook over TVS of anders vertrouwde adressen als JD, VVT, Hartog, VAG-techniek is genoeg te vinden hier op het forum.

Succes met zoeken, er is genoeg moois te krijgen!!
 

Tman0961

Forumguru
Voor dat type wel; tegenwoordig zijn er nog weer nieuwe types bijgekomen v.w.b. de DSG-7, maar die zijn voor de hogere vermogens...

In de advertenties staat over het algemeen niet aangegeven of het DSG 6 of 7 is, kun jij aangeven welke jaartallen/uitvoeringen over de "goede" DSG 6 beschikt? Of hoe ik dat zelf vast kan stellen?

Enkele maanden geleden hoorde ik overigens precies hetzelfde bij VVT.:thumbsup:
 

Tman0961

Forumguru
Af en toe komen ze in Nederland wel te koop hoor, ook voor prijzen die binnen jouw budget vallen. Ik sta nog steeds geabonneerd op ‘mijn auto’ op Marktplaats en zie wel eens wat moois voorbij komen. Ik heb in mijn zoektocht veel gevonden hier op het forum en kwam zodoende op een 2.0 uit en, nog belangrijker, een natte DSG-6. Even goed rondzoeken, er is een schat aan informatie te vinden, ook over hoe je kunt testen of een DSG nog goed is.

Ga vooral in veel 2.0’s rijden met DSG, dan heb je vergelijkingsmateriaal. Als je hier in de buurt woont mag je ook gerust een rondje in die van mij rijden. De DSG is door de DSG-dokter (/TVS Engineering) gezond bevonden en softwarematig geoptimaliseerd en daarnaast motorisch getuned (170 -> 202pk en een stukje zuiniger, EGR-risico’s verminderd). Ook over TVS of anders vertrouwde adressen als JD, VVT, Hartog, VAG-techniek is genoeg te vinden hier op het forum.

Succes met zoeken, er is genoeg moois te krijgen!!

Tnx! Waar is hier in de buurt? Ik woon in het noorden.
 

Tman0961

Forumguru
Ik heb in maart een O3 (laten) importeren. De reden dat ik ervoor koos om het te laten doen is dat alles voor je geregeld wordt, je vooraf een prijs krijgt op NL kenteken, er een uitgebreide aankoopkeuring in DLD wordt gedaan en het transport geregeld wordt. Dus een link sturen en een paar wejen later de auto op NL kentejen ophalen. Kost wel geld, maar de vraag is of je het voor dat geld allemaal zelf wilt/kunt doen.
Afhankelijk van waar je woont heb ik evt wel adressen van bedrijven die dit voor je verzorgen.

Ik woon in het noorden en zit te twijfelen tussen zelf doen en laten doen of toch in NL kopen. Echter tot nu heb ik NL qua prijs nog weinig met dezelfde opties erop voorbij zien komen.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb goede ervaring met Auto Import Trading uit Nijkerk. Ze hebben diverse pakketten, afhankelijk van hoeveel je zelf wilt doen.
 

Tman0961

Forumguru
Kwam ik deze advertentie tegen:

Skoda Superb Combi 2.0 TDI Best of Green tec DSG,Xenon

https://www.mobile.de/nl/Auto/Skoda...ue,crc:true,pfh:true/pg:vipcar/262107264.html

Het leek me wel een mooie prijs voor, een relatief nieuw vrtg VS gelopen kilometers.
Volgens de advertentie heeft het voertuig 170 PK en een gemiddelde uitstoot van 125 g/km, energielabel A. Nu kan ik nergens deze uitvoering met deze karakteristieken terug vinden. Ik probeer namelijk uit te zoeken of dit voertuig een natte 6-versnellings DSG heeft...

Slaan jullie op deze advertentie aan? Hebben ze in Duitsland andere uitvoeringen gehad? Of klopt deze advertentie simpelweg niet?

En weet iemand wat het verschil is tussen Greentech en Greenline en waar dat "Best of" voor staat? Daar kom ik ook niet uit.
 

eriktv

Forumguru
Had nog nooit van best of gehoord, maar even snel googlen op Skoda Superb Best of Ausstattung leverde onder andere dit op: https://www.presseportal.de/pm/28249/2908349 . Hier vind je ook dat het de DSG-6 betreft, ik neem aan dat dit de natte variant betreft (kan iemand dat bevestigen?).

Wel een gekke keuze qua uitrusting imho: enerzijds luxe als stoelverwarming en bi-xenon, maar anderzijds “slechts” een Swing radio (die bij dit exemplaar overigens ontbreekt) en geen parkeersensoren. Maar goed, er zal kennelijk een markt voor zijn geweest :). Iets zegt me dat de auto nog best aan de prijs is gezien de uitrusting, km-stand en leeftijd. Ter vergelijking: mijn L&K was in vier jaar tijd (2012-2016) en na 86.000km afgeschreven van €63.000 naar €20.000 (-68%). Deze in vijf jaar tijd en na 125.000km van €38.000 naar €14.300 (-62%). En dan reken ik de BPM nog niet mee.

Sta je op Marktplaats geabonneerd op Superbs? Ik krijg ze nog af en toe in de inbox: gewoon Superb Kombi - diesel - automaat - 151pk+ in je zoekopdracht zetten en je krijgt ze automatisch. Ik vind deze bijvoorbeeld heel mooi: uiteindelijk even duur als die in Duitsland, maar wellicht met garantie in NL. Je mist alleen een panoramadak maar verder mooi uitgevoerd.

En onthoud: geduld is een schone zaak, er komt vanzelf iets voor bij :D
 

Tman0961

Forumguru
Had nog nooit van best of gehoord, maar even snel googlen op Skoda Superb Best of Ausstattung leverde onder andere dit op: https://www.presseportal.de/pm/28249/2908349 . Hier vind je ook dat het de DSG-6 betreft, ik neem aan dat dit de natte variant betreft (kan iemand dat bevestigen?).
Tnx, ik ben ook een tijdje aan het googlen geweest maar kwam niet verder.

Wel een gekke keuze qua uitrusting imho: enerzijds luxe als stoelverwarming en bi-xenon, maar anderzijds “slechts” een Swing radio (die bij dit exemplaar overigens ontbreekt) en geen parkeersensoren. Maar goed, er zal kennelijk een markt voor zijn geweest :). Iets zegt me dat de auto nog best aan de prijs is gezien de uitrusting, km-stand en leeftijd. Ter vergelijking: mijn L&K was in vier jaar tijd (2012-2016) en na 86.000km afgeschreven van €63.000 naar €20.000 (-68%). Deze in vijf jaar tijd en na 125.000km van €38.000 naar €14.300 (-62%). En dan reken ik de BPM nog niet mee.
Hmm dat was me zo 1-2-3 niet opgevallen. Dank voor de feedback, dit helpt zeker bij het keuzeproces :bloemen:

Sta je op Marktplaats geabonneerd op Superbs? Ik krijg ze nog af en toe in de inbox: gewoon Superb Kombi - diesel - automaat - 151pk+ in je zoekopdracht zetten en je krijgt ze automatisch. Ik vind deze bijvoorbeeld heel mooi: uiteindelijk even duur als die in Duitsland, maar wellicht met garantie in NL. Je mist alleen een panoramadak maar verder mooi uitgevoerd.

En onthoud: geduld is een schone zaak, er komt vanzelf iets voor bij :D
Nog niet, maar ga ik nu doen. Heb niet hele goed ervaringen met Marktplaats, maar ik kan het natuurlijk wel in de gaten gaan houden.:jaja:
 
Bovenaan Onderaan