Ook maar even voorstellen als potentieel nieuwe skoda rijder

Oenoud

Forumguru
Hallo allemaal,

Ik zal mij ook maar eens voorstellen. Wellicht mag ik jullie binnenkort begroeten als mede Skoda rijder.
Had nooit verwacht dat nog eens hardop te zeggen. ;)

Na bijna 3 jaar in deze prettige auto te hebben gereden komt in juni 2015 toch het onvermijdelijke afscheid. Hij zal dan ruimte moeten maken voor iets anders. (let niet op de viezigheid op de auto. Is normaal niet mijn stijl maar gezien de weersomstandigheden en gemiddeld 1250 tot 1500 kilometer per week was wassen er nog niet van gekomen).


foto (1).JPG




foto.JPG


Goed, Terug naar het verhaal. Deze auto moet dus plaats maken voor iets anders.
Op zich altijd leuk om eens gericht wat proefritjes te gaan maken. Deze proefritten hebben mij oa bij de Audi , Volkswagen , Mercedes , Renault , BMW dealers gebracht. Heel lang heeft de BMW 2 serie gran tourer op mijn verlanglijstje gestaan. Helaas zijn op dit moment de uiteindelijke prijzen van deze auto nog niet bekend. Maar een simpel rekensommetje n.a.v. de in Duitsland bekende prijzen leren mij dat deze auto in de configuratie zoals ik hem wil hebben op ruim 45000 euro uitkomt. Weliswaar met "slechts" 20% bijtelling maar ook dan nog steeds een stevige bedrag. De keuze voor de gran tourer heeft te maken met het feit dat ik eigenlijk op zoek ben naar een auto met meer zitplaatsen. Gezien het feit dat ik 4 kinderen heb zou de meest logische keuze dan ook een 7 zitter zijn. Echter ben ik niet zo gecharmeerd van het standaard aanbod in deze categorie auto's. De BMW bleef voor mij dan het beste alternatief. Tot dat ik op een site uitkwam van Garage Geurtsen in Veenendaal. Hier kunnen ze van praktisch elke stationcar of mpv een 7 zitter maken d.m.v. de zgn uniklapbank.

Dit bankje wordt achterin de auto gemonteerd en biedt plaats aan 2 kinderen met een maximale lengte van 135 cm. Als je het bankje niet nodig bent klap je hem in en heb je gewoon weer een ruime stationcar. Nou komt het niet zo heel vaak voor dat wij met zijn allen op pad zijn dus is dit voor ons een goed alternatief. Tevens opent het weer wat meer mogelijkheden qua keuze. De Audi A4 avant was bijvoorbeeld een alternatief echter blijkt deze wel erg krap achterin en is het ook een prijzige auto met bijbehorende hoge bijtelling. De nieuwe Passat variant heeft ook zeker op het wensenlijstje gestaan maar ook deze komt met wat toeters en bellen op een behoorlijke prijs uit.

Bij navraag bij garage Geurtsen bleek dat met name Skoda Octavia's en Superb's zeer geschikt zijn vanwege hun kofferruimtes met een formaat balzaal. Dus ook maar eens bij Skoda gaan winkelen.
In 1e instantie voor een Octavia Combi met DSG. Tot dat mijn ook viel op de Superb. Ik heb het altijd een geweldig mooie station gevonden. En toen ik de keuze heb gemaakt voor mijn huidige passat heb ik heel lang zitten twijfelen tussen een Superb en de Passat. Op dat moment heb ik gekozen voor de Passat.

Na afgelopen zaterdag een uitgebreide proefrit te hebben gemaakt in een superb is dan eindelijk de kogel door de kerk gegaan en heb ik vandaag een offerte aangevraagd bij de leasemaatschappij voor een Superb Combi Champs elysee uitvoering. Wat met name de doorslag heeft gegeven is de "lage" fiscale waarde van 33.500 euro. En het feit dat je bij Skoda een auto na aflevering kunt laten voorzien van allerlei leuke toeters en bellen. Wat is het dan uiteindelijk geworden......

De aanvraag bestaat zoals gezegd uit een Skoda Superb Combi Champs Elysee met:

Af fabriek :
Black magic metallic
Sunset

Achteraf is het de bedoeling om deze auto op te leuken met:
* Eibach verlaging
* Audio Upgrade met subwoofer
* Lederen interieur in de kleur truffelbruin met witte stiksels
* Trekhaak afneembaar
* Webasto schuif/kanteldak inbouw
* inruil van standaard velgen voor 18" MAK Raptor 5 ice superdark
* Uniklapbank

Hierdoor wordt het in mijn ogen een hele mooie complete Tsjechische Audi A6 ;)
We zullen wel zien hoever we komen met het beschikbare leasebudget.
Wellicht dat er nog wat opties het veld zullen moeten ruimen. Maar het zou natuurlijk ook zomaar zo kunnen zijn dat er nog wat konijnen uit de hoge hoed van de leasemaatschappijen komen.
De aanvraag is in ieder geval de deur uit en het aftellen is begonnen. Fingers crossed.

Het is de bedoeling dat de auto er dan ongeveer zo uit komt te zien:

Superb rotor.jpg

Op het bovenstaande plaatje staat de auto op de audi rotor velgen maar de raptors welke ik geselecteerd heb lijken hier heel veel op.
10734.jpg

Dus met een beetje goede wil hoop ik jullie binnenkort als mede skoda rijder te mogen begroeten.
Nu maar afwachten....... En dat is nou net datgene waar ik niet zo goed in ben.
In de tussentijd mij maar eens goed inlezen op het forum hier.
Staat veel nuttige informatie op.

Zijn er trouwens forumleden die ervaring hebben met Eibach i.c.m. 18" velgen. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen hiermee.
 

Taffy

Forumguru
Als Superb rijder kan ik alleen maar zeggen, van harte welkom.
En je hebt een mooie,eventuele,keuze gemaakt.
 

CDK

Forumguru
Van harte welkom @Oenoud, dat belooft een mooie configuratie te worden :jaja:
Een Superb met 18" en Eibach veren blijft gewoon comfortabel door het relatief flinke gewicht icm met de wielbasis, het gaat zeker geen stuiterbak worden, tenminste als de dealer de goede veren gaat monteren, dat is namelijk regelmatig een issue. Je kan ook de veren uit eigen zak betalen en door @Antera laten leveren monteren tegen de helft van de kostprijs van de dealer (er loopt momenteel een groupbuy hier) dit kan afhankelijk van hoe lang je met de auto wil blijven rijden in voorkomende gevallen op termijn goedkoper uitpakken als maandelijks via de leasemaatschappij.
 

Falcon

Donateur
Welkom! Wees je bewust van het feit dat dit jaar nog de nieuwe Superb hb en ik denk de combi ook nog op de markt komen. Deze is het met het MQB onderstel. Misschien even verzoekje neerleggen om nog even te rijden in je huidige leasebak en dan voor de nieuwe Superb te gaan?

Just a idea :koffie:
 

Joske

Forumguru
Welkom op het forum hier!

Zoals @Mettes ook al opmerkte, welke motor heb je gekozen, want dat vond ik niet terug in je verhaal :)
 

Oenoud

Forumguru
Hartelijk dank allen voor de leuke reacties.

Qua motor is de keuze gevallen op de 1.6 TDI met 105 PK.
Is hetzelfde type motor wat nu in mijn passat ligt. Het is weliswaar geen strepentrekken maar voor normaal gebruik in Nederland meer dan prima. Had graag een dsg willen hebben echter is die niet meer leverbaar in de 20% uitvoering.

@Falcon. Ik ben mij er van bewust dat er een nieuw model aankomt. De combi zal nog wel even op zich laten wachten.
Heb er inderdaad wel over nagedacht om mijn huidige auto iets langer in te zetten. Maar gezien de huidige kilometerstand is dat geen optie. Daarnaast heeft een kennis van mij veel belangstelling om de passat over te nemen.

Op zich vind ik het niet zo'n groot probleem dat er tegen het einde van het jaar een nieuw model uitkomt. Ik vind het huidige type in de juiste configuratie een hele mooie auto waar ik mij prima de komende 3 jaar mee kan vermaken.

@Corne de kluijver.
Die optie heb ik ook over nagedacht. Heb er al het een en ander over gelezen. Maar aangezien de verlaging pas achteraf wordt gemonteerd heeft het voor mij geen invloed op de maandelijkse bijtelling. Het leasebedrag zal er iets hoger van worden. Mocht de auto hierdoor boven budget uitkomen is het zeker een optie om die in 1e instantie te laten vervallen en dan achteraf nog te monteren via Antera.

Je schrijft dat er verschil zit in het type verlaging wat een dealer kan monteren. Waar zit met name het verschil in. En welk type moet ik hebben wil ik de goede hebben. Hoop dat je mij hier mee kunt helpen.

Alvast bedankt.
 

Falcon

Donateur
@Oenoud Als het alleen om een Facelift ging, begrijp ik dat.. maar hier is het een dermate verandering van het onderstel en carrosserie dat ik persoonlijk toch een tussenoplossing had geprobeerd te vinden. ;)

Veel plezier in iedergeval met samenstellen en rijden van een Skoda!
 
Bovenaan Onderaan