Jammer van de vele desinformatie die er in dit topic staat. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar helaas ingetypt zonder de juiste kennis van een 13-polige stekker en hoe die geschakeld wordt.
ik ga morgen met caravan richting Bodensee nu maakte mij iemand erop attent als je onderweg stopt caravan ontkoppelen anders loopt accu leeg mijn koelkast is aangesloten via 13 polige stekker ik stop niet langer dan 30 40 min klopt dat skoda superb combi 2022 1.4 iV
Dergelijke primitieve methoden zijn anno 2026 echt niet meer nodig. Je koelkast hoort netjes aangesloten te zijn op pin 10 van de 13P stekker, en daarvan wordt de voeding automatisch direct uitgeschakeld als je je auto uit zet.
Dat kun je ook eenvoudig controleren door in de caravan te staan en iemand anders het contact van de auto in of uit te laten schakelen, dan zie je dat de koelkast op 12V aan gaat en weer uit.
Kleine moeite om even die stekker eruit te trekken, en na de pauze er weer in te steken.
Je kunt het erop wagen, maar wanneer je accu al wat ouder is, kan die waarschijnlijk slecht tegen langer ontladen.
Dat hoeft dus niet, want pin 10 wordt automatisch uitgeschakeld bij het afzetten van het contact.
De constante stroom op de trekhaak wordt mits goed gecodeerd automatisch onderbroken na verloop van tijd wanneer de accuspanning bij een vooraf ingestelde ondergrens komt. Dit is al zo sinds het MQB platform werd ingevoerd. Krijg je van die mooie meldingen in je multimedia systeem.
Dat geldt voor pin 9, die bij een caravan gebruikt wordt voor verlichting en waterpomp (en soms voor het laden van de caravanaccu). Pin 10 (voor de koelkast) schakelt direct uit.
Best slim, vroegâh had mijn vader een relais in de draad naar de constant plus in de steker. Als het acculaadlampje uitging met draaiende motor werd er spanning op gezet.
Dat waren trucjes die je in de jaren 80 van de vorige eeuw toepaste toen alles nog aan die ouderwetse 7-polige stekker hing. Sinds 1987 (toen de 13-polige Jaeger is ontwikkeld, en waarvoor sinds 1993 de ISO 11443 standaard geldt) hoeft dat gelukkig niet meer.