Onrustige wegligging snelweg; deinen/wiegen

Tman0961

Forumguru
Update.

Lokale garage
Zojuist even naar de lokale garage geweest voor een oordeel van de schokdempers en vering. Zij geven dat de werking prima is. Getest middels in te duwen.

Zelf zie ik bij het linker achterwiel een schuimpje op de schokdemper die stuk is. Garage gaf aan dat dit vaak voorkomt en niet dit weggedrag zou kunnen veroorzaken.
Gevraagd wat zij van de Eibach-oplossing vonden; negatief oordeel. Is van mening dat de schokbrekers grotendeels verantwoordelijk zijn voor dergelijk weggedrag en raadde aan deze achter te vervangen en te kijken hoe het dan gaat.

Skoda Dealer
Telefonisch overleg gehad met de Skoda dealer. Klacht uitgelegd en gevraagd of een inspectie van hun kant zin had. Skoda gaf aan dat aangezien net Apk en grote Beurt is geweest, zij verwachten niets te zullen vinden.
Zij geven aan dat algemene zin het type band mogelijk de karakteristieken van het voertuig zou kunnen vergroten. En bandenspanning. Echter mijn bandenspanning met voor 2.5 en achter 2.8 achten zij in orde.
Gevraagd wat men van de Eibach-veren-oplossing vond; gematigd positief.
 

Tman0961

Forumguru
Ja ok, commercieel gezien met je eens. Maar de vraagstelling was ook gericht op de technische oorzaak. Daarbij liepen de antwoorden ook wat uit elkaar..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tman0961

Forumguru
Mbt je klacht: die van mij was vooral met zijwind >120 km/u en wat belading/mensen niet fijn om te rijden.

Als je het niet erg vind om omlaag te gaan, zou ik voor Einbachs gaan. Heb ik recent nog gevonden voor €150 per set van 4. Vergeet dan geen nieuwe schuimpjes voor de ophanging van de schokbrekerhoezen te laten monteren!

Zelf kocht ik mijn 2010 Tdi ook met ca. 150 dkm en heb ook 17” (Trifid) velgen met 225/45 ContiSportContact. Wilde niet naar lager en hoopte dat hulpveren achter (€ 110.) genoeg waren en heb een jaar zo gereden. Koos hier ook voor ivm wijziging van de slag van oude schokbrekers.
Ergende me steeds meer aan de slappe voorveren en heb er aan de voorkant tot mijn verbazing en tevredenheid er rubbers tussen geplaatst van Alieexpress. Zowel voor als achter staat de auto nu ca. 2 cm? hoger dan voorheen, dus alsnog maken schokbrekers een andere slag.

Nu zit ik op de 246 dkm en ben vooralsnog tevreden.
Montage van alleen extra hulpveren achter is in arbeid natuurlijk stukken simpeler en goedkoper dan 4x een veer laten monteren.

Het lijkt me erg overdreven dat de schokbrekers met 150dkm slecht zijn. Kan je vaak gratis laten testen.

Overigens ben over een week of 2-3 een aantal dagen ik Hoogezand voor m’n werk en verbijf in een hotel. Is dat genoeg in het noorden?

Tnx voor het aanbod en het delen van je ervaringen, maar ik wil echt niet verder omhoog;)

Waar heb je die set voor 150,- euro gezien? Ik kom ze alleen tegen vanaf 261,- euro..
 
Laatst bewerkt:

Tman0961

Forumguru
Vraag aan 3 mensen de weg naar dezelfde bestemming en je verdwaalt geheid... ;)

Ja klopt. En de regen komst meestal van boven;)

Vraagstelling was gericht op mogelijke technische oorzaken;
Stap 1 lokale garage
Stap 2 dealer ivm gerichte ervaringen

Waarschijnlijke uitkomst, geen technische oorzaak in weggedrag gelegen. Dus ik ga opties/mogelijkheden verder onderzoeken:jaja:
En door een aantal forumleden hier zijn al een paar goede voorstellen, ideeën en ervaringen gedeeld die mij enorm helpen bij de zoektocht.
Waarvoor dank allen!:bloemen:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Eltjo

Forumguru
Ben net weer terug van vakantie en kon nakijken waar ik die prijs had gevonden.
Idd Yeti2 Yeti215: https://www.autodoc.nl/eibach/1930171

Een beetje duwen als schokbrekertest vind ik niet echt testen. Met die methode was de Seat van mijn collega APK ten onrechte afgekeurd. Een testbank bij een bandenboer gaf een andere resultaat waarmee zijn auto alsnog werd goed gekeurd.

Gaan voor die Eibachs en nieuwe schuimpjes! Die waren voor een set met hoezen €30 bij Brezan. Losse schuimpjes zijn goedkoper te krijgen aangezien de plastic hoezen waarschijnlijk nog goed zijn.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb een paar jaar terug (ook in een ‘12 S2C 2.0TDI) Eibach Pro Kit veren en Bilstein B4 dempers besteld op advies van (en bij) @Antera en door mijn eigen garage laten monteren. Bevallen nog steeds prima:
+ uiterlijk, 3cm verlaagd
+ strakker weggedrag, zowel bij lege als volle auto, vooral op hogere snelheden veel minder deinen
+ met 1.800kg aan caravan zakt de auto veel minder ver door (lijkt tegenstrijdig bij verlaging, maar zit in de progressieve vering)
- een enkele keer raak ik met de trekhaak een drempel (als ik te lui ben om hem te demonteren)
- comfort is uiteraard wat minder, ik rijd in het mooie Drentse dorpje waar we sindskort wonen echt netjes 30 op de klinkers :)

Zie voor foto’s van de verlaging met de 18” zomervelgen en 17” wintervelgen mijn topic.
 

VAG-man

Forumguru
Een beetje duwen als schokbrekertest vind ik niet echt testen. Met die methode was de Seat van mijn collega APK ten onrechte afgekeurd. Een testbank bij een bandenboer gaf een andere resultaat waarmee zijn auto alsnog werd goed gekeurd.

Toch is dit de manier hoe een apk-keurmeester zijn werk moet doen.

Volgens de RDW moet de keurmeester als volgt te werk gaan:
"
3.
Personenauto's moeten zijn voorzien van deugdelijk bevestigde en goed werkende schokdempers.
Wijze van keuren
Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de personenauto zo mogelijk verscheidene keren wordt ingeveerd. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd."
 

Tman0961

Forumguru
Voorlopig laatste update

Afgelopen week uitgebreid contact en advies gehad van @Antera, waarvoor nogmaals grote dank:bloemen:

Uitkomst gaat een KW Street comfort schroefset worden. Echter hiervoor ga ik eerst een tijdje sparen:D

Allen bedankt voor de input en het delen van de ervaringen.:thumbsup:
Zoals altijd erg leerzaam en nuttig om te lezen en ook echt het leuke aan dit forum. :jaja:
 
Bovenaan Onderaan