Onrustige wegligging snelweg; deinen/wiegen

Tman0961

Forumguru
Allereerst houd me ten goede mijn kennis/ervaring rondom het onderwerp is zeer beperkt. Dus misschien verwoord ik e.e.a. niet goed of is dit al ergens voorbij gekomen op het forum. Ik heb dit niet als zodanig gevonden. Wel veel info over verlaging en veersets, maar niet specifiek gericht op dit probleem.

De laatste tijd valt me op dat mijn S2 combi wat onrustig op de snelweg ligt bij 120/130 km/h of sneller. Het kan goed zijn dat dit altijd al zo was, maar me eerder niet echt is opgevallen. (Heb het voertuig nu een aantal maanden in bezit en rijd er zelf niet dagelijks in.)

Wat zijn de mogelijkheden om dit te verhelpen? Wat voor aanpassingen zijn er nodig en aan welk budget moet ik denken?
NB: verlagen is geen wens/behoefte op zich, maar als dit nodig is prima. Verder tevreden over de vering, alleen de wegligging op de snelweg vind ik onrustig. Geen sportieve ambities oid, gebruik is meer gericht op "cruisen".

Voor zover ik weet zit de standaard vering/ophanging er nu onder.
 

bobbl

Forumguru
De standaard vering staat er om bekend “redelijk hoog op de poten” te staan, en in mijn beleving vindt ik hem te “soft”
En dat was voor mij ook de reden dat ik hem subtiel (+/-3.5cm) verlaagd heb, waardoor het weggedrag enorm verbeterd.
Gisteren toevallig nog een collega voor het eerst bij mij in de auto die opmerkte dat de SuperB toch wel heel strak door de bochten ging zonder erg stug te zijn.
Het onrustige autobaan gedrag zoals jij beschrijft is mij voor de verlaging niet echt opgevallen, maar het “deinen” wel.
Ik rijdt nu al een aantal jaren zeer tevreden rond met deze aanpassing.
En natuurlijk vindt ik als liefhebber dat de SuperB er ook mooier bijstaat, dus dat was ook mede een reden om hem te verlagen.....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tman0961

Forumguru
Ckers en goede vraag
Daar ben ik mee begonnen. De vorige banden waren qua profiel bijna op en aan het cuppen. Derhalve 4 nieuwe banden onder (MICHELIN Pilot Sport 4 225/45 R17 94W) laten plaatsen en voertuig opnieuw uitgelijnd. Daarnaast heeft ie net een grote beurt gehad.
Qua bandenspanning rijd ik met “iets” teveel erin. Voor 2.5 bar, achter 2.8.

Qua weggedrag ter aanvulling. Het valt me op dat wanneer het weinig waait en de weg wat vlakker is; minimale spoorvorming/oneffenheden, de auto wel redelijk stabiel/rustig op de weg ligt(snelweg 120 km/h).
Misschien dat het toch met name het “na-deinen” is zoals @bobbl omschrijft.
@bobbl, wat heb jij aangepast voor de 3.5cm verlaging?

Zou dit effect (deinen) voldoende te verminderen zijn met alleen een veren-set? Bijv Eibach Pro Kit? Of zou ik voor een set moeten gaan inclu dempers zoals bijv Eibach Pro Street S?
 
Laatst bewerkt:

bobbl

Forumguru
@Tman0961 probeer de bandenspanning eens rondom hetzelfde te zetten, ik rijdt met de voorganger (pilot sport 3 225/40/18) en die heb ik altijd rondom op 2.6- 2.7 staan, mss maakt dat verschil?
 

Highway

Forumguru
Na aan kleine aanrijding stond het stuur van mijn S2 uit 2010 wat scheef. Door het schadebedrijf uitgelijnd.

Hierna reed de auto ook erg onstabiel, last van zijwind etc., reed niet prettig. Ik moest continue kleine stuurcorrecties uitvoeren op een rechte weg. Terug geweest naar het schadebedrijf. Die hebben hem weer uitgemeten en konden niets raars vinden. Volgens het rapport stond de auto correct uitgelijnd.

Naar een andere uitlijnen gegaan (die mijn auto eerder al had uitgelijnd) en deze heeft wat instellingen aangepast. Hierna reed de auto meteen weer strak.

Dus het is mogelijk dat de uitlijning goed staat op papier, maar dat deze niet optimaal staat.

Waar je ook nog naar kan kijken: of je draagarm rubbers en andere onderstel rubbers / onderdelen nog goed zijn.
 

CDK

Forumguru
@Tman0961, je zou nog eens een andere uitlijner kunnen proberen. Bandenspanning is niet overdreven en rondom zelfde spanning gaat je hoogstwaarschijnlijk niets positiefs brengen. Deinen zal zeker over zijn met een Eibach Pro set. Zelf had ik m’n Superb verlaagd met een KW schroefset, maar een Eibach set volstaat prima.
 

Tman0961

Forumguru
@Tman0961, je zou nog eens een andere uitlijner kunnen proberen. Bandenspanning is niet overdreven en rondom zelfde spanning gaat je hoogstwaarschijnlijk niets positiefs brengen. Deinen zal zeker over zijn met een Eibach Pro set. Zelf had ik m’n Superb verlaagd met een KW schroefset, maar een Eibach set volstaat prima.

Zouden veren in jouw opinie voldoende zijn? Die kosten om en nabij 261,- euro. Of is een set met oa veren en dempers een must? Die kosten om en nabij 1250,- euro. En waar zit de meerwaarde tov prijsverschil?
 

CDK

Forumguru
@Tman0961, het hangt er vanaf hoeveel km je dempers er al onder zitten. Als ze wat ouder zijn dan loop je risico dat ze door een andere veerbeweging gaan lekken. Veel mensen nemen overigens wel de gok, gaat er 1 lek dan kan je altijd nog vervangen. Wil je er sowieso nog enkele jaren mee doen en hebben de dempers al een aardige boodschap gedaan dan doe je er wijs aan om die ook te vervangen.
 

Tman0961

Forumguru
@Tman0961, ......Wil je er sowieso nog enkele jaren mee doen en hebben de dempers al een aardige boodschap gedaan dan doe je er wijs aan om die ook te vervangen.

Hmm, geen idee. De auto had 155.000 gelopen is uit 2012 en komt uit Frankrijk... Gok dat de dempers niet vaak vervangen zijn.

Maakt aftermarket veren gecombineerd met fabrieksdempers i.p.v. dempers en veren after market veel verschil?

En als er wel een demper lekt, moet je dan alle vier tegelijk vervangen?
 

CDK

Forumguru
Met 155k km zijn ze op sterven na dood vrees ik. Wellicht verklaart dat je vervelende weggedrag zelfs wel. Als er 1 lekt zou ik ze wel allemaal tegelijk vervangen ja.

Je kan kiezen voor hetzelfde type dempers nieuw te monteren en je kan voor een stuggere versie gaan. Onder andere @Rosinfield heeft dat bij z’n vorige auto (Fabia) laten doen. @Antera van dit forum zou je kunnen contacten, hij kan leveren en monteren tegen concurrerende prijzen in de regio Breda en werkt op zaterdag.
 

Tman0961

Forumguru
Het is dat ik aan de andere kant van NL woon in het Noorden, anders was ik waarschijnlijk al bij Antera op bezoek geweest:jaja:
 

Tman0961

Forumguru
Komt bij een Apk in combi met een grote beurt zoiets niet naar voren? Of dat men de conditie van dergelijke onderdelen bekijkt? Evenals de rubbers die @Highway noemt?

Of ben ik nu heel naïef??:pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Een simpele eerste stap lijkt me, de schokbrekers eens te laten testen en bij twijfel vervangen door een setje van een gerenommeeerd merk: Koni, Bilstein of zo. Daar zal hij waarschijnlijk al flink van opknappen.
 

Tman0961

Forumguru
Na een nachtje wat topics afstruinen, neig ik naar de volgende optie: Bilstein schokdempers in combi met Eibach Pro veren.

Iemand die een inschatting kan maken hoe dit combineert met mijn 17inch velgen?

Iemand ervaring met de Bilstein B4 schokdempers? B6 lees ik positieve reacties over, maar is een keer zo duur dan de B4.
 

CDK

Forumguru
B4 is vergelijkbaar met OEM als ik me niet vergis? 17” onder een superb blijft altijd comfortabel. Zelf had ik 20” onder m’n S2 liggen in combinatie met een KW streetcomfort schroefset, daar kan je zelf de mate van comfort / demping en de rijhoogte aanpassen naar optische / praktische wens.

9e174fac1835e631cf67cf05879b81a9.jpg
 

VAG-man

Forumguru
Bilstein B4 kan ik je van harte aanbevelen. Ik ken ze niet i.c.m. S2, maar wel op mijn Audi gehad. Zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.

Koni FSD (veel duurder) zijn ook fijne dempers.
 

Eltjo

Forumguru
Mbt je klacht: die van mij was vooral met zijwind >120 km/u en wat belading/mensen niet fijn om te rijden.

Als je het niet erg vind om omlaag te gaan, zou ik voor Einbachs gaan. Heb ik recent nog gevonden voor €150 per set van 4. Vergeet dan geen nieuwe schuimpjes voor de ophanging van de schokbrekerhoezen te laten monteren!

Zelf kocht ik mijn 2010 Tdi ook met ca. 150 dkm en heb ook 17” (Trifid) velgen met 225/45 ContiSportContact. Wilde niet naar lager en hoopte dat hulpveren achter (€ 110.) genoeg waren en heb een jaar zo gereden. Koos hier ook voor ivm wijziging van de slag van oude schokbrekers.
Ergende me steeds meer aan de slappe voorveren en heb er aan de voorkant tot mijn verbazing en tevredenheid er rubbers tussen geplaatst van Alieexpress. Zowel voor als achter staat de auto nu ca. 2 cm? hoger dan voorheen, dus alsnog maken schokbrekers een andere slag.

Nu zit ik op de 246 dkm en ben vooralsnog tevreden.
Montage van alleen extra hulpveren achter is in arbeid natuurlijk stukken simpeler en goedkoper dan 4x een veer laten monteren.

Het lijkt me erg overdreven dat de schokbrekers met 150dkm slecht zijn. Kan je vaak gratis laten testen.

Overigens ben over een week of 2-3 een aantal dagen ik Hoogezand voor m’n werk en verbijf in een hotel. Is dat genoeg in het noorden?
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Ik herken totaal niet dit weggedrag.
Mijn vorige auto was een A2. Deze staan bekend dat ze stug veren, maar als een kart sturen.
Mijn S2 is een stuk comfortabeler, maar zeker niet onrustig weggedrag of slappe voorveren. In Duitsland ligt onze S2 op hoge snelheden als een blok op de weg.

Wel heeft de vorige eigenaar mij verteld dat er fabriekaf sportonderstel op zit. Wat dit inhoud weet ik niet.
 
Bovenaan Onderaan