Onderhoudsbeurt Superb wat precies?

robvv

Senior Member
zelf al paar keer onderhoud gedaan aan me 1.6tdi.
Iedere keer rond de 15.000Km.
Olie + oliefilter
andere keer olie ,oliefilter luchtfilter,interieurfilter,brandstoffilter(trouwens speciaal tool voor gekocht)
Ruitenwissersvoor en achter.
eerste onderhoud 30.000km of 2 jaar ging ik door dealer laten doen(garantieperiode)
Dat is olie en filter.
Na bellen voor afspraak moest ik 2,5 maanden wachten :pieker:
Dan was die uit garantie. Zei laat maar.
Dan zelf olie,oliefilter,luchtfilter,brandstoffilter,ruitenwissers,interieurfilter vervangen;
Koste me nog geen 100 euro aan stukken(uurloon ook niets)

Want als je nu denkt dat je wagen door dealer onderhoud beter zal zijn :maakmegek:.
Voor de meeste in naverkoop komt dat beter over.
Dat je veel ga betaald hebben is een feit.

Elk zijn keuze uiteraard.
Garantie is toch sowieso verlopen na 2 jaar ?
 

oco1979

Forumguru
KLOPT, daarmee dat ik het zelf doe.
Eerste onderhoud liep zo net binnen garantie;
maar door lange wachttijd was die er ui
Dan maar zelf gedaan;
ondertussen doe ik verder de onderhouden.
Bepaal dan zelf wat en wanneer je iets veranderd
 

brepus13

Forumguru
Olie verversen: filter € 10, 4 x liter Lidl olie volgens de aangegeven VW 507.000 norm (spec's zie (https://photobucket.com/gallery/user/havana1982/media/cGF0aDpNb2JpbGUgVXBsb2Fkcy8wM0NCM0JDNC0wQjMxLTRCQkUtQUIyNS0wNUYzNTk0NUY4RTEuanBn/?ref=)+) Bekijk bijlage 72151 + € 10 arbeid op vakantie in PL, incl. resetten naar 30kdm service interval:jaja:. Of zelf verversen op de oprit kost me ongeveer 1 uur waarvan de meeste tijd gaat zitten in het weer netjes opruimen van olie+filter en teiltje of oliepompje Lidl € 17. Bekijk bijlage 72170
Volgende keer weer aftappen.
En er gaat al 100 dkm's Lidl olie in mijn auto's, bijvullen nooit nodig geweest.

Alleen de vorige auto heb ik niet "op" gereden, maar verkocht voor € 2500.
Dealer onderhouden heeft dan echt geen zin voor een hogere verkoopprijs.

Het kost je meestal grof meer dan dat je het oplevert;
De VW dealer APK leverde aanvankelijk 2 x koplamp à € 275 en 2 x remslang à € 110 op. Uiteindelijk weten te beperken tot 1 x koplamp à € 200 (€165 idem Hella bij Brezan) en remslangen voor € 12 p/s zelf vervangen.
Het jaar daarop op hun verzoek voor de APK langs geweest voor het checken van de oude lamp; afkeur! Dus is de auto bij een ander APK goedgekeurd.

Bij mijn eerste Passat was het vervangen van de koppakking (wat bij dat motortype meer regel als uitzondering was) wel € 200 - 300 goedkoper bij de dealer t.o.v. universele bedrijven!


Ik snap dat een Lidl olie misschien ook aan de vw 507.000 norm voldoet maar castrol edge LL kost iets van 40€ per 5 liter.... ja dat is duurder maar zeker niet veel meer. Mijn persoonlijke insteek is altijd: zelf onderhoud doen bespaart al heel veel, ik gebruik dan wel a-merk materialen en ben nog steeds goedkoper uit. Maar goed, het kan altijd goedkoper :-)
 

oco1979

Forumguru
Ik snap dat een Lidl olie misschien ook aan de vw 507.000 norm voldoet maar castrol edge LL kost iets van 40€ per 5 liter.... ja dat is duurder maar zeker niet veel meer. Mijn persoonlijke insteek is altijd: zelf onderhoud doen bespaart al heel veel, ik gebruik dan wel a-merk materialen en ben nog steeds goedkoper uit. Maar goed, het kan altijd goedkoper :-)

Daar heb je een punt

doe je het zelf,maak het dan met kwaliteitsprodukten

elk doe wat die wil
 

brepus13

Forumguru
Dat scheelt dan idd 20€ op 30.000 km. Zoals gezegd respecteer ik je keuze maar kies ik zelf voor castrol. Voor een auto die in aanschaf toch behoorlijk geld kost verbaasd het me wel eens dat mensen dan bij onderhoud letten op relatief kleine bedragen. Banden is ook zo’n dingetje.... het zal voor een groot deel tussen de oren zitten maar ik neem er geen risico in. Zeker niet als je de investering bekijkt van de aanschaf en aanpassingen aan de auto. Dan is mijn kostenpost onderhoud echt nihil :-)
 

oco1979

Forumguru
bestel genoeg dat je geen verzendkosten hebt,zoals luchtfilter,oliefilter,olie, desnood ruitenwissers enz.. zo kom je rap aan geen verzendkosten en je hebt daarbij kwaliteits produkten.
Kan ook nog samen met iemand besteling doen die ook aan zijn auto zelf werkt,dan ga je factuur ook hoger zijn.
 
Bovenaan Onderaan