Onderhoudsbeurt Superb wat precies?

Chicco_Himself

Forumguru
Mijn Superb heeft een onderhoudsbeurt nodig. Laatste beurt (grote) heeft plaatsgevonden in mei 2014.
Aangezien ik de beurt door een ander bedrijf dan de dealer wil laten uitvoeren is de vraag of iemand weet wat er precies vervangen dient te worden (Superb uit 2009 met 133.545 km op de teller).

Ik had zelf sowieso gedacht aan:
Olie (iemand enig idee hoeveel liter er in gaat indien filter tevens vervangen wordt?)
Oliefilter
Interieurfilter

Verder lees ik dat, afhankelijk van aantal gereden km's en aantal maanden dat de auto gereden heeft de fabriek extra inspecties voorschrijft.
Iemand enig idee welke dat zijn cq waar ik dat kan vinden?


*** Per vergissing in Superb III gezet, kan iemand deze svp verplaatsen naar Superb II ??***
 

Chicco_Himself

Forumguru
Daar zie ik nog niet staan hoeveel olie er in moet indien de oliefilter ook vervangen wordt...

Edit: ik heb het al ergens anders gevonden
 
Laatst bewerkt:

Chicco_Himself

Forumguru
Mijn advies: "als je tevreden bent met McDonalds ga je toch ook niet naar een Michelin-restaurant waar je ook nog een minder krijgt voor meer geld" :D
Waarom zou ik meer geld uit geven dan noodzakelijk? Bij de verkoop van de auto krijg ik er echt niet meer voor terug omdat ik een mooi ingevuld boekje heb met stempels van de dealer.... :pieker:
 

Spierings

Forumguru
Als de garage waar je hem nu naartoe wilt brengen dit zelf niet kan uitzoeken, zou ik hem zeker ergens anders naartoe brengen...

Moet je je wagen daar ook zelf nakijken ? ;)

Oliefilter vervang je altijd mee.. Waarschijnlijk tussen de 4 en 5 liter olie....
 

Noord26

Forumguru
Mijn advies: "als je tevreden bent met McDonalds ga je toch ook niet naar een Michelin-restaurant waar je ook nog een minder krijgt voor meer geld" :D
Waarom zou ik meer geld uit geven dan noodzakelijk? Bij de verkoop van de auto krijg ik er echt niet meer voor terug omdat ik een mooi ingevuld boekje heb met stempels van de dealer.... :pieker:

Mijn ervaring is juist dat aantoonbaar onderhoud van het merk zelf zeker wel invloed heeft op de inruil- of verkoopprijs. ;)
 

s-line

Forumguru
Iets misschien, maar geen duizend(en) euro.(s)
Die je in de jaren van onderhoud bij de dealer, eingenlijk dus al zelf betaald hebt.:jaja::D
 

Chicco_Himself

Forumguru
Als de garage waar je hem nu naartoe wilt brengen dit zelf niet kan uitzoeken, zou ik hem zeker ergens anders naartoe brengen...

Moet je je wagen daar ook zelf nakijken ? ;)

Oliefilter vervang je altijd mee.. Waarschijnlijk tussen de 4 en 5 liter olie....

Deze garage is van een bekende van mij. Afgesproken dat ik zelf de onderdelen regel en ik hem alleen betaal voor de tijd dat hij er mee bezig is.
Daarom dat ik zelf eea aan het verzamelen ben ;)
 

robvv

Senior Member
Wat kost ongeveer een onderhoudsbeurt in nederland voor 2-jaar oude benzine S3 inclusief BTW ?
 

robvv

Senior Member
ik varieerde input. Maar de resultaten zijn (met mijn kennis) nogal apart:
30000 km met 15000 km/j -> € 213 in maart 2020.
28000 km met 14000 km/j -> € 299 in april 2019.
25000 km met 12500 km/j -> € 423 in juli 2019.

dus hoe meer je rijdt, hoe later en goedkoper de onderhoudsbeurt...
 

Eltjo

Forumguru
Olie verversen: filter € 10, 4 x liter Lidl olie volgens de aangegeven VW 507.000 norm (spec's zie (https://photobucket.com/gallery/user/havana1982/media/cGF0aDpNb2JpbGUgVXBsb2Fkcy8wM0NCM0JDNC0wQjMxLTRCQkUtQUIyNS0wNUYzNTk0NUY4RTEuanBn/?ref=)+) 2263973[1].jpg + € 10 arbeid op vakantie in PL, incl. resetten naar 30kdm service interval:jaja:. Of zelf verversen op de oprit kost me ongeveer 1 uur waarvan de meeste tijd gaat zitten in het weer netjes opruimen van olie+filter en teiltje of oliepompje Lidl € 17. oliepomp.jpg
Volgende keer weer aftappen.
En er gaat al 100 dkm's Lidl olie in mijn auto's, bijvullen nooit nodig geweest.

Alleen de vorige auto heb ik niet "op" gereden, maar verkocht voor € 2500.
Dealer onderhouden heeft dan echt geen zin voor een hogere verkoopprijs.

Het kost je meestal grof meer dan dat je het oplevert;
De VW dealer APK leverde aanvankelijk 2 x koplamp à € 275 en 2 x remslang à € 110 op. Uiteindelijk weten te beperken tot 1 x koplamp à € 200 (€165 idem Hella bij Brezan) en remslangen voor € 12 p/s zelf vervangen.
Het jaar daarop op hun verzoek voor de APK langs geweest voor het checken van de oude lamp; afkeur! Dus is de auto bij een ander APK goedgekeurd.

Bij mijn eerste Passat was het vervangen van de koppakking (wat bij dat motortype meer regel als uitzondering was) wel € 200 - 300 goedkoper bij de dealer t.o.v. universele bedrijven!
 
Laatst bewerkt:

mwhite

Forumguru
Deze garage is van een bekende van mij. Afgesproken dat ik zelf de onderdelen regel en ik hem alleen betaal voor de tijd dat hij er mee bezig is.
Daarom dat ik zelf eea aan het verzamelen ben ;)

ik neem aan dat die bekende dan wel weet hoeveel olie erin moet...
zelf kijk ik wanneer ik het niet weet bij https://www.kroon-oil.com/nl/ via kenteken wordt aantal liter olie aangegeven.
gooi er wat minder in en contoleer via peilstok.
zelf ben ik een halfuurtje bezig (1.6 tdi) en nu zo'n 5 x gedaan bij de superb.
kosten ca . 125,-
olie, brandstof, lucht, olie en interieur filter.
 

oco1979

Forumguru
zelf al paar keer onderhoud gedaan aan me 1.6tdi.
Iedere keer rond de 15.000Km.
Olie + oliefilter
andere keer olie ,oliefilter luchtfilter,interieurfilter,brandstoffilter(trouwens speciaal tool voor gekocht)
Ruitenwissersvoor en achter.
eerste onderhoud 30.000km of 2 jaar ging ik door dealer laten doen(garantieperiode)
Dat is olie en filter.
Na bellen voor afspraak moest ik 2,5 maanden wachten :pieker:
Dan was die uit garantie. Zei laat maar.
Dan zelf olie,oliefilter,luchtfilter,brandstoffilter,ruitenwissers,interieurfilter vervangen;
Koste me nog geen 100 euro aan stukken(uurloon ook niets)

Want als je nu denkt dat je wagen door dealer onderhoud beter zal zijn :maakmegek:.
Voor de meeste in naverkoop komt dat beter over.
Dat je veel ga betaald hebben is een feit.

Elk zijn keuze uiteraard.
 
Bovenaan Onderaan