Duijzer
Donateur
Ik lees hier veel items over het omslagpunt benzine-diesel. En met alle respect, ik kom ook veel onzin tegen. Dus maar eens even rekenen:
Uitgaande van een O3 (1,6 Tdi t.ov. 1,2 Tsi) is het reële verbruik
Benzine 1 op 17.8/ 5.59 liter op 100 km
Diesel 1 op 23.8 /4.20 liter op 100 km
(Bron Autoweek reële verbruiksopgave, gebaseerd op minimaal 100 tankbeurten)
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/skoda/octavia/
Dus 1000 kilometer rijden op benzine kost 55,90 liter, 1000 kilometer rijden op diesel kost 42 liter.
De pompprijzen van gisteren (07-02-2020) bij de Esso Express alhier zijn: 1,66 voor benzine, 1,29 voor diesel
1000 km benzine - 55,90 liter x 1.66 = € 92.79
1000 km diesel - 42,00 x 1.29 = € 54.18
Dus qua brandstofkosten een verschil van 38,61 per 1000 kilometer.
Dan de wegenbelasting: volgens de site van de Belastingdienst zou (Provincie Noord-Brabant) de wegenbelasting categorie tot 1351-1450 kg voor benzine 192,- per kwartaal en voor diesel 380,- per kwartaal zijn. Per jaar is dat dan:
Benzine: 768,-
Diesel: 1520,-
Een verschil dus van 752 euro per jaar.
Als je dus puur naar de brandstofkosten t.o.v. de wegenbelasting bereken je het omslagpunt door de extra belasting te delen door de mindere brandstofkosten. Dan ligt het omslagpunt op:
752,- : 38.61 = 19.477 kilometer per jaar.
Wat heb je dan nog meer aan overwegingen?
- Onderhoud
- Aanschaf/restwaarde
Qua onderhoud wordt er hier beweerd dat een diesel duurder is in onderhoud omdat de EGR klep stuk kan gaan of het roetfilter. Dat is onzin. Natuurlijk kan een EGR klep kapot gaan (als je die niet weg laat schrijven), maar met diezelfde reden zou je kunnen aanvoeren dat je bij benzine een motorrevisie nodig hebt omdat er 1.8 TSi motoren zijn die dat probleem hadden....
Wat je wél hebt bij een benzine motor zijn bougies, daar vraagt de dealer 140,- voor om te vervangen. En de riem van een 1.2 Tsi met bij 120.000 (Bron Autobaak.nl) en van een 1.6 Tdi bij 210.000. Voor benzine kost dat 480,-, voor diesel 630,- (Bron: Skoda.nl). Maar als die van een diesel moet, is die van benzine al bijna weer aan de beurt. Het feit dat diesels goedkoper zijn in onderhoud wordt nog steeds ondersteund, ook door mijn dealer. Natuurlijk kun je pech hebben en hoge onderhoudskosten hebben, maar ik denk niet dat het feit dat je benzine of diesel rijdt daaraan ten grondslag ligt. Bovendien heeft een diesel een bewezen lange levensduur, wat van de downsized motoren nog bewezen moet worden.
Dan heb je de aanschaf en afschrijving nog. Het is zo dat onze overheid (en elders in Europa) zijn best doet om dieselrijders meer te persten dan benzinerijders. Ik ga de discussie even voorbij wat nu feitelijk de schoonste motoren zijn.... Maar door de hogere bpm is de aanschafwaarde van een nieuwe diesel hoger. Om dezelfde reden (de overheid die diesels pest) is de restwaarde lager. Dat je niets terugkrijgt omdat je diesel niet meer de steden in mag geldt alleen voor heel oude diesels. En die zijn voor export gewild. Dat je meer afschrijft als je een nieuwe koopt en na drie jaar weer inruilt, klopt. Maar een benzine auto met veel kilometers is ook niets waard. Dus het ligt er mijns inziens vooral aan wat voor O3 je koopt en hoe lang je er mee rijdt. Als je nieuw koopt en na drie jaar inruilt, is extra afschrijving denk ik wel een issue. Als je echter drie jaar oud koopt (dus zo één waar flink op afgeschreven is) en ze lang rijdt is het juist heel voordelig om diesel te rijden. Ikzelf bijvoorbeeld kocht 2 jaar geleden een Tdi in Duitsland voor prijzen waar je (ook in Duitsland) geen benzine voor kon kopen. Diesel met destijds 140.000 km op de teller en nog geen 4 jaar oud. Een benzine met die kilometers zou ik niet gekocht hebben omdat ik ze lang rij. Maar een benzine met lage kilometerstand zou vele duizenden euro's meer gekost hebben. Of je dan in Nederland koopt, of importeert maakt qua verschil niet zoveel uit. Het verschil was voor mij groter dan de auto over een jaar of 6 waard is, dus de afschrijving kan nooit hoger zijn...
Dus bij een hele nieuwe en na een paar jaar inruilen komt je omslagpunt hoger te liggen. Maar bij een auto van een paar jaar oud en langer rijden komt je omslagpunt nog veel lager te liggen.
Ik heb het destijds uitgerekend op basis van twee Octavia's RS. Een Benzine 220 en een diesel. Dezelfde opties (op stoelverwarming achter na, die had de diesel wel en de benzine niet) In alle berekeningen was de diesel goedkoper, zelfs als je (zoals ik) maar 15-20 dkm per jaar rijdt. En als straks een groot deel van de diesel uit het land gebannen is, dan denk ik dat er nog wel eens vraag kan zijn naar een wat oudere diesel met nog niet te gekke kilometers...
Daarnaast heb je dan nog emotionele aspecten. Lage brom, bult koppel, weinig tanken. Geen dingen die de doorslag geven, maar in de uiteindelijke beslissing wel meespelen.
Mijn advies: als je zelf mag beslissen, laat je dan niet gek maken door mensen die roepen dat 'het omslagpunt pas bij 45.000 km ligt' of 'dat diesel niets meer waard is als je het in gaat ruilen'. Ga gewoon zelf rekenen met auto's in jouw situatie. De info van werkelijk verbruik is op internet te vinden. Ga niet uit van brochures, want dat is in ideale omstandigheden gemeten, maar niet dagelijks op de weg. Informeer en reken vooral zelf en ga niet af op (misschien wel goedbedoeld) advies van bijvoorbeeld je dealer....
Uitgaande van een O3 (1,6 Tdi t.ov. 1,2 Tsi) is het reële verbruik
Benzine 1 op 17.8/ 5.59 liter op 100 km
Diesel 1 op 23.8 /4.20 liter op 100 km
(Bron Autoweek reële verbruiksopgave, gebaseerd op minimaal 100 tankbeurten)
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/skoda/octavia/
Dus 1000 kilometer rijden op benzine kost 55,90 liter, 1000 kilometer rijden op diesel kost 42 liter.
De pompprijzen van gisteren (07-02-2020) bij de Esso Express alhier zijn: 1,66 voor benzine, 1,29 voor diesel
1000 km benzine - 55,90 liter x 1.66 = € 92.79
1000 km diesel - 42,00 x 1.29 = € 54.18
Dus qua brandstofkosten een verschil van 38,61 per 1000 kilometer.
Dan de wegenbelasting: volgens de site van de Belastingdienst zou (Provincie Noord-Brabant) de wegenbelasting categorie tot 1351-1450 kg voor benzine 192,- per kwartaal en voor diesel 380,- per kwartaal zijn. Per jaar is dat dan:
Benzine: 768,-
Diesel: 1520,-
Een verschil dus van 752 euro per jaar.
Als je dus puur naar de brandstofkosten t.o.v. de wegenbelasting bereken je het omslagpunt door de extra belasting te delen door de mindere brandstofkosten. Dan ligt het omslagpunt op:
752,- : 38.61 = 19.477 kilometer per jaar.
Wat heb je dan nog meer aan overwegingen?
- Onderhoud
- Aanschaf/restwaarde
Qua onderhoud wordt er hier beweerd dat een diesel duurder is in onderhoud omdat de EGR klep stuk kan gaan of het roetfilter. Dat is onzin. Natuurlijk kan een EGR klep kapot gaan (als je die niet weg laat schrijven), maar met diezelfde reden zou je kunnen aanvoeren dat je bij benzine een motorrevisie nodig hebt omdat er 1.8 TSi motoren zijn die dat probleem hadden....
Wat je wél hebt bij een benzine motor zijn bougies, daar vraagt de dealer 140,- voor om te vervangen. En de riem van een 1.2 Tsi met bij 120.000 (Bron Autobaak.nl) en van een 1.6 Tdi bij 210.000. Voor benzine kost dat 480,-, voor diesel 630,- (Bron: Skoda.nl). Maar als die van een diesel moet, is die van benzine al bijna weer aan de beurt. Het feit dat diesels goedkoper zijn in onderhoud wordt nog steeds ondersteund, ook door mijn dealer. Natuurlijk kun je pech hebben en hoge onderhoudskosten hebben, maar ik denk niet dat het feit dat je benzine of diesel rijdt daaraan ten grondslag ligt. Bovendien heeft een diesel een bewezen lange levensduur, wat van de downsized motoren nog bewezen moet worden.
Dan heb je de aanschaf en afschrijving nog. Het is zo dat onze overheid (en elders in Europa) zijn best doet om dieselrijders meer te persten dan benzinerijders. Ik ga de discussie even voorbij wat nu feitelijk de schoonste motoren zijn.... Maar door de hogere bpm is de aanschafwaarde van een nieuwe diesel hoger. Om dezelfde reden (de overheid die diesels pest) is de restwaarde lager. Dat je niets terugkrijgt omdat je diesel niet meer de steden in mag geldt alleen voor heel oude diesels. En die zijn voor export gewild. Dat je meer afschrijft als je een nieuwe koopt en na drie jaar weer inruilt, klopt. Maar een benzine auto met veel kilometers is ook niets waard. Dus het ligt er mijns inziens vooral aan wat voor O3 je koopt en hoe lang je er mee rijdt. Als je nieuw koopt en na drie jaar inruilt, is extra afschrijving denk ik wel een issue. Als je echter drie jaar oud koopt (dus zo één waar flink op afgeschreven is) en ze lang rijdt is het juist heel voordelig om diesel te rijden. Ikzelf bijvoorbeeld kocht 2 jaar geleden een Tdi in Duitsland voor prijzen waar je (ook in Duitsland) geen benzine voor kon kopen. Diesel met destijds 140.000 km op de teller en nog geen 4 jaar oud. Een benzine met die kilometers zou ik niet gekocht hebben omdat ik ze lang rij. Maar een benzine met lage kilometerstand zou vele duizenden euro's meer gekost hebben. Of je dan in Nederland koopt, of importeert maakt qua verschil niet zoveel uit. Het verschil was voor mij groter dan de auto over een jaar of 6 waard is, dus de afschrijving kan nooit hoger zijn...
Dus bij een hele nieuwe en na een paar jaar inruilen komt je omslagpunt hoger te liggen. Maar bij een auto van een paar jaar oud en langer rijden komt je omslagpunt nog veel lager te liggen.
Ik heb het destijds uitgerekend op basis van twee Octavia's RS. Een Benzine 220 en een diesel. Dezelfde opties (op stoelverwarming achter na, die had de diesel wel en de benzine niet) In alle berekeningen was de diesel goedkoper, zelfs als je (zoals ik) maar 15-20 dkm per jaar rijdt. En als straks een groot deel van de diesel uit het land gebannen is, dan denk ik dat er nog wel eens vraag kan zijn naar een wat oudere diesel met nog niet te gekke kilometers...
Daarnaast heb je dan nog emotionele aspecten. Lage brom, bult koppel, weinig tanken. Geen dingen die de doorslag geven, maar in de uiteindelijke beslissing wel meespelen.
Mijn advies: als je zelf mag beslissen, laat je dan niet gek maken door mensen die roepen dat 'het omslagpunt pas bij 45.000 km ligt' of 'dat diesel niets meer waard is als je het in gaat ruilen'. Ga gewoon zelf rekenen met auto's in jouw situatie. De info van werkelijk verbruik is op internet te vinden. Ga niet uit van brochures, want dat is in ideale omstandigheden gemeten, maar niet dagelijks op de weg. Informeer en reken vooral zelf en ga niet af op (misschien wel goedbedoeld) advies van bijvoorbeeld je dealer....