Omslagpunt Benzine-Diesel

Duijzer

Donateur
Ik lees hier veel items over het omslagpunt benzine-diesel. En met alle respect, ik kom ook veel onzin tegen. Dus maar eens even rekenen:
Uitgaande van een O3 (1,6 Tdi t.ov. 1,2 Tsi) is het reële verbruik
Benzine 1 op 17.8/ 5.59 liter op 100 km
Diesel 1 op 23.8 /4.20 liter op 100 km
(Bron Autoweek reële verbruiksopgave, gebaseerd op minimaal 100 tankbeurten)
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/skoda/octavia/

Dus 1000 kilometer rijden op benzine kost 55,90 liter, 1000 kilometer rijden op diesel kost 42 liter.
De pompprijzen van gisteren (07-02-2020) bij de Esso Express alhier zijn: 1,66 voor benzine, 1,29 voor diesel

1000 km benzine - 55,90 liter x 1.66 = € 92.79
1000 km diesel - 42,00 x 1.29 = € 54.18
Dus qua brandstofkosten een verschil van 38,61 per 1000 kilometer.

Dan de wegenbelasting: volgens de site van de Belastingdienst zou (Provincie Noord-Brabant) de wegenbelasting categorie tot 1351-1450 kg voor benzine 192,- per kwartaal en voor diesel 380,- per kwartaal zijn. Per jaar is dat dan:
Benzine: 768,-
Diesel: 1520,-
Een verschil dus van 752 euro per jaar.

Als je dus puur naar de brandstofkosten t.o.v. de wegenbelasting bereken je het omslagpunt door de extra belasting te delen door de mindere brandstofkosten. Dan ligt het omslagpunt op:
752,- : 38.61 = 19.477 kilometer per jaar.

Wat heb je dan nog meer aan overwegingen?
- Onderhoud
- Aanschaf/restwaarde

Qua onderhoud wordt er hier beweerd dat een diesel duurder is in onderhoud omdat de EGR klep stuk kan gaan of het roetfilter. Dat is onzin. Natuurlijk kan een EGR klep kapot gaan (als je die niet weg laat schrijven), maar met diezelfde reden zou je kunnen aanvoeren dat je bij benzine een motorrevisie nodig hebt omdat er 1.8 TSi motoren zijn die dat probleem hadden....
Wat je wél hebt bij een benzine motor zijn bougies, daar vraagt de dealer 140,- voor om te vervangen. En de riem van een 1.2 Tsi met bij 120.000 (Bron Autobaak.nl) en van een 1.6 Tdi bij 210.000. Voor benzine kost dat 480,-, voor diesel 630,- (Bron: Skoda.nl). Maar als die van een diesel moet, is die van benzine al bijna weer aan de beurt. Het feit dat diesels goedkoper zijn in onderhoud wordt nog steeds ondersteund, ook door mijn dealer. Natuurlijk kun je pech hebben en hoge onderhoudskosten hebben, maar ik denk niet dat het feit dat je benzine of diesel rijdt daaraan ten grondslag ligt. Bovendien heeft een diesel een bewezen lange levensduur, wat van de downsized motoren nog bewezen moet worden.

Dan heb je de aanschaf en afschrijving nog. Het is zo dat onze overheid (en elders in Europa) zijn best doet om dieselrijders meer te persten dan benzinerijders. Ik ga de discussie even voorbij wat nu feitelijk de schoonste motoren zijn.... Maar door de hogere bpm is de aanschafwaarde van een nieuwe diesel hoger. Om dezelfde reden (de overheid die diesels pest) is de restwaarde lager. Dat je niets terugkrijgt omdat je diesel niet meer de steden in mag geldt alleen voor heel oude diesels. En die zijn voor export gewild. Dat je meer afschrijft als je een nieuwe koopt en na drie jaar weer inruilt, klopt. Maar een benzine auto met veel kilometers is ook niets waard. Dus het ligt er mijns inziens vooral aan wat voor O3 je koopt en hoe lang je er mee rijdt. Als je nieuw koopt en na drie jaar inruilt, is extra afschrijving denk ik wel een issue. Als je echter drie jaar oud koopt (dus zo één waar flink op afgeschreven is) en ze lang rijdt is het juist heel voordelig om diesel te rijden. Ikzelf bijvoorbeeld kocht 2 jaar geleden een Tdi in Duitsland voor prijzen waar je (ook in Duitsland) geen benzine voor kon kopen. Diesel met destijds 140.000 km op de teller en nog geen 4 jaar oud. Een benzine met die kilometers zou ik niet gekocht hebben omdat ik ze lang rij. Maar een benzine met lage kilometerstand zou vele duizenden euro's meer gekost hebben. Of je dan in Nederland koopt, of importeert maakt qua verschil niet zoveel uit. Het verschil was voor mij groter dan de auto over een jaar of 6 waard is, dus de afschrijving kan nooit hoger zijn...

Dus bij een hele nieuwe en na een paar jaar inruilen komt je omslagpunt hoger te liggen. Maar bij een auto van een paar jaar oud en langer rijden komt je omslagpunt nog veel lager te liggen.

Ik heb het destijds uitgerekend op basis van twee Octavia's RS. Een Benzine 220 en een diesel. Dezelfde opties (op stoelverwarming achter na, die had de diesel wel en de benzine niet) In alle berekeningen was de diesel goedkoper, zelfs als je (zoals ik) maar 15-20 dkm per jaar rijdt. En als straks een groot deel van de diesel uit het land gebannen is, dan denk ik dat er nog wel eens vraag kan zijn naar een wat oudere diesel met nog niet te gekke kilometers...

Daarnaast heb je dan nog emotionele aspecten. Lage brom, bult koppel, weinig tanken. Geen dingen die de doorslag geven, maar in de uiteindelijke beslissing wel meespelen.

Mijn advies: als je zelf mag beslissen, laat je dan niet gek maken door mensen die roepen dat 'het omslagpunt pas bij 45.000 km ligt' of 'dat diesel niets meer waard is als je het in gaat ruilen'. Ga gewoon zelf rekenen met auto's in jouw situatie. De info van werkelijk verbruik is op internet te vinden. Ga niet uit van brochures, want dat is in ideale omstandigheden gemeten, maar niet dagelijks op de weg. Informeer en reken vooral zelf en ga niet af op (misschien wel goedbedoeld) advies van bijvoorbeeld je dealer....
 

Wijnand850

Forumguru
Om het helemaal eerlijk te vergelijken moet je ook de stijging in verzekeringspremie meerekenen. Uitgaande van de Octavia's zoals jij die hebt gebruikt scheelt dat zomaar 40 tot 50 euro per maand (bv Centraal Beheer, 1.2Tsi: 50 euro, 1.6Tdi 90 euro) op basis van All-risks en 6 schadevrije jaren. Of te wel zo'n 480 - 600 euro per jaar meer. Tel dat op bij de 752 euro die je al hebt door het verschil in wegenbelasting dan ligt het omslagpunt inderdaad zomaar ruim boven de 30.000km.
 

Duijzer

Donateur
Dat kan schelen. Bij mij ging het de verzekering vooral om de kilometers, benzine of diesel maakte maar heel weinig uit. Door de iets hogere nieuwwaarde was de premie iets hoger, maar geen tientjes per jaar. Overigens wel op basis van de hoogste trede bonus/malus.
 

Twardt

Lid
Zit je met je mrb niet verkeerd? Volgens mij is een Octavia een stuk lichter en kan je 2 categorieën lager.
 

Cordoba

Forumguru
@Duijzer In mijn ervaring maken onderhoudskosten tussen diesel en benzine weinig verschil op de lange termijn. Bij benzine zie je bijvoorbeeld dat de normaal gepland onderhoud wat duurder is door bijv. de bougies, daar staat tegenover dat een diesel bijvoorbeeld gloeibougies heeft, en als die vervangen moeten worden kost dat weer een aardige smak geld. Ook bij andere zaken zijn er verschillen, doordat een auto met dieselblok zwaarder is, heb je vaak niet alleen een hogere verzekeringspremie, maar bijvoorbeeld ook meer bandenslijtage, en ook een (zwaardere) accu is wat duurder als ie vervangen moet worden enz. enz. Het probleem is dat je een aantal zaken door kunt rekenen als je de verschillende prijzen kent, maar er zijn ook altijd zaken die lastig te berekenen (in te schatten) zijn. In elk geval in mijn ervaring is het zo dat je met een diesel met veel beurten goedkoper uit bent, maar met een diesel heb je wel meer kans dat je af en toe een heel dure onderhoudsbeurt hebt. De oorzaak van zo'n duur onderhoud kan van alles zijn, zoals de gloeibougies, maar bijvoorbeeld ook het vervangen van remschijven.
 

Isolano

Actief lid
Qua onderhoud wordt er hier beweerd dat een diesel duurder is in onderhoud omdat de EGR klep stuk kan gaan of het roetfilter. Dat is onzin. Natuurlijk kan een EGR klep kapot gaan (als je die niet weg laat schrijven), maar met diezelfde reden zou je kunnen aanvoeren dat je bij benzine een motorrevisie nodig hebt omdat er 1.8 TSi motoren zijn die dat probleem hadden....

Ik denk dat dit een persoonlijk gevoel is ?

Diesels die veelal korte stukken rijden (zeg maar eens 20 km of minder) en dus veelvuldig met een motor rijden die niet volledig op bedrijfstemperatuur is, vervuilen inwendig in sterk verhoogde mate, tevens komt zo'n motor niet aan regenereren toe of wordt tijdens regeneratie doodleuk uitgezet.
Dit geldt dus niet voor 1 type diesel maar over het algemeen alle soorten en merken.

Als je wat met OBD kunt, zou je er eens wat moeten uitlezen hoe vol een roetfilter loopt met korte afstanden vs lange afstanden.
En elke techneut weet als het filter voor meer dan 80% vol zit begint vaak het gedoe met EGR, Turbo en narigheid.

Je kunt dit niet wegcijferen met het feit dat een 1.8 TSI ook wel een nadeel heeft.

Alle motoren blijven in betere conditie bij lange afstanden zowel diesel als benzine.
Alle motoren hebben hogere slijtage op korte afstanden , alleen is een gemiddelde diesel hier wel gevoeliger voor.

En denk niet dat ik pro benzine ben, heb zelf tot voor kort lang vol gehouden met 15.000 km prive een diesel te rijden omdat dit zoveel fijner reed.
 

Duijzer

Donateur
Diesels die veelal korte stukken rijden (zeg maar eens 20 km of minder) en dus veelvuldig met een motor rijden die niet volledig op bedrijfstemperatuur is, vervuilen inwendig in sterk verhoogde mate,
Klopt, maar dat geldt toch voor elke motor? Korte stukjes rijden is slecht. Vervuiling, water in de olie, etc. Het beste is om een motor regelmatig even flink ‘uit te laten’. Knapt ie van op, en de bestuurder ook
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
EGR klep zou ik niet zomaar laten wegschrijven, door diverse gerenommeerde tuners wordt beweert dat je dan regeneratieproblemen krijgt.
Zelf rij ik nu eigenlijk ook te weinig met mijn diesel, maar anderzijds, met mijn rijstijl wordt een benzine toch heel erg duur... Ik heb wegens een kapotgereden oliecarter enkele weken met (recente) benzinevervangwagens gereden. Als het wat moet opschieten bij hogere snelheden en wat acceleratie op de autowegen dan drinken die wel hoor. Ik verbruik meestal tussen 5.5 en 6.2l/100km met de Skoda, met een benzine raak ik zelden onder de 10l. (zware voet, I know)
Dan even voor mij de rekening gemaakt dat zelfs bij een 20000 km per jaar ik goedkoper ben met mijn diesel. Ik woon wel in België, even er bij vermelden.
Wat ik wel doe is om mijn diesel in vorm te houden, toch elke week een keer een lange afstand te doen door iets of iemand gaan te bezoeken en als ik hem hoor regenereren de autoweg op.
Mijn vriendin idem dito, die moet elke week op zaterdag enkele uren rijden. Met een benzine, zelfs met belastingen en alles berekend komt dat duurder uit en ze heeft nog een vlot autootje, een Colt 1.5 DID. Tegen een spotprijs gevonden omdat iedereen hier zijn diesels dumpt in België. Een tweedehandse benzine van dezelfde leeftijd kostte meer dan het dubbele.
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Ik ben overigens ook niet voor diesel of tegen benzine. Maar ik ben wel tegen een overheid die op basis van onjuistheden een gevoel creëert waardoor een bewezen betrouwbaar concept ineens in het foute hoekje zit. En men klakkeloos over de millieuproblematiek van benzeen of electrische auto’s heen stapt. Autorijden is sowieso slecht voor het milieu, in welke vorm dan ook....maar dan niet de schuld op dieselauto’s schuiven en electrisch stimuleren...
 

Isolano

Actief lid
Maar dat is ook anders vervuilen, eerst hebben we het over kosten diesel vs benzine en inwendig vervuilen van de motor.
Het laatste gaat over het milieu, hierin ben ik het ernstig met jou eens, volslagen gekte en voorbarige besluiten op basis van aannames en zonder gedegen onderzoek.
Een oude diesel vervuild, ook een oude benzineauto, mogen ze best wel wat aan doen, maar dan wel met structuur en niet het ene bevoordelen over de rug van de ander (lees de speknek "krijgt" bijna zijn Tesla in de schoot geworpen en de arme drommel afhankelijk van zijn dieseltje krijgt de boetetax in de bus)
Ik krijg zelf altijd het nare gevoel bestolen te worden door de overheid, (wie niet) het geld wat gestolen is, verdampt in den haag maar levert geen meter voordeel op in het klimaat.
Als het nodig is laten ze het vrolijk op een crisis uitlopen, alles voor de pegels.
 

leon-cupra

Forumguru
Je kan vandaag berekenen wat het voordeligste is en morgen kan heel je berekening niet meer kloppen. Onze Vlaamse regering is daar een krak in om je rekening niet meer te doen kloppen. Taksen in Vlaanderen zijn ook weer een stuk duurder geworden. Voor 2020 kon je dikke motoren zoals een 35i, 2.0fsi, zelfs een 3.0 voor redelijke bedragen rijden, nu zijn deze een stuk minder betaalbaar. Idem voor diesels.

Hier thuis zijn wij omgeschakeld van diesel naar benzine. Door mijn korte ritafstanden zag mijn diesel teveel af. Regenereren lukte quasi niet, op den duur probeerde de wagen dit meermaals per week wat op mijn ritjes voor een irritant rijgedrag zorgde , motor werd zeer "onrustig". Nu rij ik al een paar jaar benzine, absoluut geen spijt van. En tegenwoordig hebben veel benzinemotoren ook de voordelen van diesels, nl genoeg koppel onderin.
 

VAG-man

Forumguru
gloeibougies heeft, en als die vervangen moeten worden kost dat weer een aardige smak geld.

Onzin! Een gloeibougie is nauwelijks duurder dan een normale bougie.

maar met een diesel heb je wel meer kans dat je af en toe een heel dure onderhoudsbeurt hebt. De oorzaak van zo'n duur onderhoud kan van alles zijn, zoals de gloeibougies, maar bijvoorbeeld ook het vervangen van remschijven.

Wat een onzin! Nogmaals gloeibougies kosten niet veel meer dan een normale bougie en gaan bijna NOOIT kapot. Remschijven eerder versleten door het hogere gewicht van een diesel? Knap dat jij dit hebt kunnen meten!

In elk geval in mijn ervaring is het zo dat je met een diesel met veel beurten goedkoper uit bent,

Eens!
Waarom zouden voertuigen die véél kilometers maken diesels zijn?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan