Olieverbruik Octavia III

CDK

Forumguru
Dan ben jij een pechvogel @JvW
Maar zolang het daar bij blijft en het verbruik niet toeneemt zou ik me niet druk maken.
Tussen midden en minimum op de stok is meer dan genoeg, niet tot max bijvullen want dat verbruikt hij sowieso.
 
  • Leuk
Waarderingen: JvW

JvW

Senior Member
Dat pech hebben klopt wel, gelukkig (voor mij dan) is het een lease-auto. Bijvullen laat ik altijd bij de dealer doen. Ik wil er namelijk zeker van zijn dat er precies dezelfde olie ingaat. Wisselen van viscositeit of merk kan ook (kortstondig) extra verbruik opleveren namelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Testedoene

Forumguru
Da's normaal hé... vroeger gingen we op 5000 km's achter nieuwe olie dus bijvullen moest toen (normaal gezien) niet.
De huidige olieën zijn zo dun dat een beetje verbruik altijd kan voorkomen, zeker gezien we ondertussen reeds 6x langer rijden vooraleer de olie moet vervangen worden.

Ik prijs me gelukkig. Tot nu toe heb ik nooit olie moeten bijgieten bij geen enkele wagen die ik reeds bezat.
Mijn huidige wagen heeft ondertussen bijna 14.000 km's zonder bij te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Dealer geeft ook aan, dat dit normaal is. :(
Ik moet bekennen, dat ik dit bij al mijn Opel Astra's nooit had. :pieker:

Weet iemand welk motorolie ik had moeten gebruiken?
 

Testedoene

Forumguru
Dealer geeft ook aan, dat dit normaal is. :(
Ik moet bekennen, dat ik dit bij al mijn Opel Astra's nooit had. :pieker:

Weet iemand welk motorolie ik had moeten gebruiken?
Als het longlife betreft meestal VW 507 00 (diesel) of VW 504 00 (benzine). Volgens mij is dat 5W30. Kijk even in je handleidingsboekje of onderhoudsboekje om zeker te zijn. Bij mij werd bij aflevering onmiddellijk de desbetreffende code genoteerd en toen ik de bus olie uit mijn vorige wagen haalde stonden beide codes op de bus vermeld!
 

abelsj

Forumguru
@Uli Jansma, dan waren uw Astra's uitzonderingen op de regel. Normaal lusten die een grote slok olie en degene die niet drinken gooien de olie wel ergens tussen een dichting op de oprit. Olie bijvullen gegarandeert.
 

JvW

Senior Member
Als het longlife betreft meestal VW 507 00 (diesel) of VW 504 00 (benzine). Volgens mij is dat 5W30. Kijk even in je handleidingsboekje of onderhoudsboekje om zeker te zijn. Bij mij werd bij aflevering onmiddellijk de desbetreffende code genoteerd en toen ik de bus olie uit mijn vorige wagen haalde stonden beide codes op de bus vermeld!

Zoals al eerder gezegd: mijn dealer is dus overgestapt op andere (dat zal zijn dikkere) olie. Dit om het olieverbruik van de auto's die zij in onderhoud hebben wat te verminderen. Dat zegt mij genoeg......

En eens: de beurten zijn verlengd naar 30K km, maar mijn conclusie is dat dit een farce is. Als je olieniveau dit niet haalt, dan denk ik dat het beter is om gewoon om de 15K een beurt uit te laten voeren. Als het mijn eigen auto was, zou ik dat zeker doen. Ook vraag ik me af wat de werking van de olie nog is na 30K. Mij lijkt dat deze al behoorlijk vervuilt is met diesel door het regenereren. Of ik moet dit heel erg verkeerd hebben....
 

Skoda-MAN

Forumguru
Mij lijkt dat deze al behoorlijk vervuilt is met diesel door het regenereren.
Het regenereren gebeurt in het uitlaatsysteem, met name in het roetfilter, en dus buiten de motor.
Die olie kan echt wel 30.000 km werken bij een auto die veel gebruikt word en altijd goed warm gereden is. Korte afstanden zijn veel beroerder voor de olie (en motor) in verband met condenswater.
 

AndreM

Forumguru
Kweet nie! :pieker:

Maar ik rij al 30 jaar diesel, waarvan 13 jaar diesels die om de 30.000 een beurt krijgen.
En sinds er synthetisch olie in de auto's gaan heb ik een nauwelijks merkbaar verbruik.
Een halve liter verbruik op 30.000 km is voor mij normaal. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Spoetnik

Forumguru
Zoals al eerder gezegd: mijn dealer is dus overgestapt op andere (dat zal zijn dikkere) olie. Dit om het olieverbruik van de auto's die zij in onderhoud hebben wat te verminderen. Dat zegt mij genoeg......

Die 50400 en 50700 olie is er alleen in een 5w30 viscositeit. Als je dealer is overgestapt op een dikkere olie vliegt hij voor wat deze specificaties uit de bocht.
 

andrehj

Forumguru
Als het longlife betreft meestal VW 507 00 (diesel) of VW 504 00 (benzine). Volgens mij is dat 5W30.
Dit jaar zijn veel dealers overgestapt op 0W30, de Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-30 (is aangestuurd vanuit Pon).

Zoals al eerder gezegd: mijn dealer is dus overgestapt op andere (dat zal zijn dikkere) olie. Dit om het olieverbruik van de auto's die zij in onderhoud hebben wat te verminderen. Dat zegt mij genoeg......
Het probleem met de oliezuipende 1.8 en 2.0 TSI's is nou juist dat de olieretourkanaaltjes in de zuiger dichtkoeken. Dan klinkt het gebruik van een (bij koude motor) dunnere 0W30 eigenlijk wel logisch.

Die 50400 en 50700 olie is er alleen in een 5w30 viscositeit
Dat klopt dus niet. Er zijn al veel langer 0W30 olieën verkrijgbaar die aan die normen voldoen.
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Toovallig gister olie gepeild (moest ff ruitensproeier vloeistof bijvullen): half vol met 27k op de teller. 30k beurt over een kleine 2wkn gepland. Gebaseerd op forum info heb ik bij levering gelijk olie peil laten controleren en is opgevuld tot max.
Dus m'n olie verbruik is 1ltr op ca. 100k [O3 RS Combi 2.0TSI/hand].
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Dus ik heb 0.25ltr olie verbruikt op 27k => dit komt neer op ca. 1 ltr dan op 100k ...
Tussen min en max op peil stok is ca. 0.5ltr.
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Hmm, dacht altijd 0.5ltr tussen min en max. In dat geval is het ruim 50k met 1 ltr. Nog steeds niet verkeerd dacht ik zo.... Onze vorige auto, Altea XL 1.8 TSI, dronk gestaagd 'normale' olie (geen long life, 5W40), maar deze motoren staan er bekend om!
 
Deze ochtend weer als extra aanwakkersignal een geel driehoek om mijn dashboard - svp oliepeil controleren! :tegek:

Mijn O3 is van sep 2015 (My2016/1.6 TDI/110pk/Non-DSG).
Bij 11.000 km medio december rond 750 ml erbij moeten doen.
Zo meteen tijdens de lunchpauze eens kijken hoe veel het vandaag met 16.000 km gaat worden.

Deze keer ben ik wel voorbereid met de juiste olie van mijn dealer ...
:dankje:
 
Bovenaan Onderaan