Olieverbruik Octavia III

Hans_RS

Forumguru
Op aanraden van @Joske na mijn post in het RS topic, een algemeen olieverbruik topic.

Mijn ervaring met de RS TSI:

Na 25k had ik oliepeil controleren + onderhoud melding. Zo gedaan. Ik zat op 51k, melding olie verversen. Dus afspraak volgende week voor nieuw onderhoud en ondertussen op 52k al nieuwe melding oliepeil controleren. Dan maar olie gekocht onderweg aangezien ik nog wel enkele 100km ga doen voor het onderhoud...


Ben ik aan het zeuren of is dat nu normaal?
 

andrehj

Forumguru
Aangenomen dat je steeds 1 liter bijvult: Dat is een verbruik van 1 liter op 25.000 km. Dat lijkt me geen probleem. Maar als ik jou was zou ik wel de oliepeilstok eens gebruiken!
 

Joske

Forumguru
half litertje bijgekiept, dan stond ie op max!
wat dus wil zeggen dat je peilstok op midden stond qua olie? Aangezien het verschil tussen min en max op een peilstok vaak exact 1 liter bedraagt..

Ik heb ook een melding gehad van olie bijvullen op 16000 km dacht ik, maar ik had het oliepeil toen al een paar maanden in de gaten. Ik vond dat die fabrieksaf al minimaal afgevuld was. Dus heb ik bij Imschoot (was toevallig vlakbij) een halve liter laten bijvullen, toen stond de peilstok exact in het midden. Dus inrijden nieuwe motor en 16000km later is er dus een 400ml olie "verdwenen". Dat vind ik acceptabel. Betreft een 1.4TSI 2014 trouwens.
Onlangs (4000km later ondertussen) de olie weer gecontroleerd en ze staat op 40% van de peilstok. Dus ik verwacht een melding te krijgen rond de tijd dat ie een beurt nodig heeft. Dat zou dan willen zeggen: 1 liter op net geen 30.000km. Blijft acceptabel mijn inziens.


En dan nog een aanvulling betreffende vullen tot maximum: als je daar over gaat bestaat het risico dat... en ik citeer van de site van Marcovw.nl:


Een te hoog oliepijl is ook niet goed. Vanaf een halve liter te veel olie (boven max.) kan de carterdruk verhogen. Er kan dan meer olie in de verbrandingsruimte terecht komen (via de carterontluchting in het inlaatspruitstuk, of langs de zuigers via de cilinderwand naar boven). In dat laatste geval gaat het wel om enkele liters te veel olie.
Bij een te hoog oliepijl kan daarom de katalysator beschadigd raken. Door een verhoogde carterdruk komt er (onverbrande) olie langs de zuigerveren, door de verbrandingsruimte in de katalysator terecht, wat zich meteen hecht aan het binnenwerk. Deze kan daar door vroegtijdig defect raken. De olieafzetting in de katalysator kan namelijk niet meer ongedaan worden gemaakt.
Eén of twee millimeter boven max. is niet schadelijk. Is het pijl echter hoger dan dit, dient er een deel afgetapt of afgezogen te worden.
 

Hans_RS

Forumguru
Ik zou denken dat hij op minimum staat als hij een waarschuwing geeft? En 't vreemde van al, ik had juist 200km gereden, dus alles zat nog in 't blok en niet in de carter...

Vandaag is hij in ieder geval op (welverdiend) onderhoud. Ik vraag het nog eens na wanneer ik hem ga afhalen...
 

Joske

Forumguru
Ik zou denken dat hij op minimum staat als hij een waarschuwing geeft? En 't vreemde van al, ik had juist 200km gereden, dus alles zat nog in 't blok en niet in de carter...
Ik begrijp je redenering niet? Olie wordt toch constant opgepompt? Niet enkel bij starten wordt het peil gemeten en er zal altijd een stuk achter blijven in het carter tijdens het rijden..

Het is pas als er zo weinig olie aanwezig is in carter+blok dat de levelswitch geactiveerd wordt in het carter. Want daar zit de desbetreffende meting.
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Daarom nooit je oliepijl controleren als de motor net uitgezet is na een lange rit.
Vul je dan toch bij, dan schrik je de volgende een hoedje want dan staat je oliepijl ver boven max.
De olie moet, zoals @Peter-036 zegt, eerst de gelegenheid krijgen te zakken. :jaja:
 

Hans_RS

Forumguru
Dat weet ik wel heren, maar als ik 's avonds terug rij naar huis van Frankfurt en halverwege de melding krijg, heb ik niet bepaald zin om een halfuur te staan wachten!
 

Canon-Eye

Forumguru
als ik 's avonds terug rij naar huis van Frankfurt en halverwege de melding krijg, heb ik niet bepaald zin om een halfuur te staan wachten
Half uur is ook niet nodig. Bij goed warme motor - en dat zal hij halverwege terug van Ffm toch wel zijn zeker? - is een minuutje 10 lang zat.
Dat past samen met een kop koffie prima in het schema van 2 uur rijden en een kwartier rust... :pardon:
 
Het oliepeil controleer ik nooit. De sensor is betrouwbaar genoeg. De melding komt bij de O3 meestal rond de 28000 kilometer na de voorgaande beurt. De volgende beurt is dan al in zicht, maar ik kiep er nog wel 1 liter olie in ( tankpas ). Peil staat dan weer netjes tot aan de 'max' markering. Bij de O2 met stoere PD motor kwam de melding rond de 15000 kilometer na de voorgaande beurt. Ook 507.00 olie, maar dan wel zelf betaald.
 

yesRS@

Forumguru
Na 9000 km. Staat oliepeil een 5 tal mm. Onder max.
Ik vind dit zeker niet abnormaal gezien elke motor wat olie verbruikt. Nu, vroeger stelde het probleem van sensormeldingen niet zo omdat de onderhoudsintervallen veel dichter bij elkaar lagen dan nu.
Ikzelf rijd trouwens nooit meer dan 15000km. met dezelfde olie, al is het grand cru van de sjeik himself:D.
Abnormaal olieverbruik ontstaat door slechte olieschraapveer of lekkage aan de klepstelen maar 1liter op pakweg 15000km kan ik best mee leven.
 

Spector

Forumguru
De TFSI motor gebruikt nu eenmaal een beetje olie, dat is nu met m´n RS een liter per 10k km dit is niets
anders dan de Seat Leon FR die ik hiervoor reed.
 
mijn huidige verbruikt ook iets aan olie.
Mijn vorige een 1.6 TDI o2 uit 2011, leek ineens olie te gaan verbruiken.
Wat bleek, bij de dealer vulde ze de motor voor de helft , dus niet tot aan maximum bij een beurt.
Heb ze daar een keer op aangesproken , gaven aan dat ze niet meer olie mochten vullen van pon. Na een telefoontje met de LM is dat niet meer voorgekomen.
 

peterrapid

Forumguru
Mijn 2.0 (DSG) diesel verbruikt 0.7l per 15K wat dus echt niks is hé jongens zeker als je die flinterdunne olie ziet is het meer dan normaal dat er wat olie verdwijnt. Dus ik zou mij met 1l/15K geen zorgen maken.
 
Mijn Octavia 3 (1.6TDI DSG) van 09-09-2015 heeft nu 13500km gelopen, maar heeft bij 8500km al gezeurd over oliepeil controleren. Toen zat ik net in Duitsland, daar bij een VW dealer een literblikje gekocht, halve liter bijgevuld. Gister in Eindhoven, met 12800km, weer de melding oliepeil controleren.

Mijn inziens is dat wat te veel, ongeveer 4500km op een halve liter. Wellicht moet ik eens een bezoekje brengen aan de dealer? Met de Leon die ik hiervoor reed kon ik iets van 20-25000km doen zonder olie bij te vullen.
 

Spierings

Forumguru
Mijn Octavia 3 (1.6TDI DSG) van 09-09-2015 heeft nu 13500km gelopen, maar heeft bij 8500km al gezeurd over oliepeil controleren. Toen zat ik net in Duitsland, daar bij een VW dealer een literblikje gekocht, halve liter bijgevuld. Gister in Eindhoven, met 12800km, weer de melding oliepeil controleren.

Mijn inziens is dat wat te veel, ongeveer 4500km op een halve liter. Wellicht moet ik eens een bezoekje brengen aan de dealer? Met de Leon die ik hiervoor reed kon ik iets van 20-25000km doen zonder olie bij te vullen.

Met een verbruik van 1 liter op 9000 km, hoef je echt niet langs de dealer. Die zullen hier echt niks aan doen....
 
Bovenaan Onderaan