Olieverbruik 1.2tsi

Mijn O2 met 1.2tsi rammelde wat bij het starten gisteren. Olielampje bleeft uit. Dus ff oliepeilen vanochtend, bleek net boven het minimum peil te staan. Vreemde zaak want ik had al eens eerder gepeild en weinig/geen verbruikt.

Mijn wagen staat op 53000 km dus nog 7000 km tot beurt. De eerste 30000 km niets hoeven bijvullen. Mijn rijstijl is niet anders geworden, motor belasting idem.

Ik vind dit wat vreemd dus ben benieuwd naar andere ervaringen.

Tevens heb ik gezocht in het instructieboekje naar de juiste olie maar wordt alleen een VW spec genoemd, zegt me dus niets. Wat gooien jullie erbij tussentijds?

meppie

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde, eerste 20.000km niets bijgevuld en wel regelmatig gepeild.
Bij laatst controle stond peil iets onder het minimum.
Vreemde vind ik datgeen waarschuwingslampje gaat branden bij laag oliepeil terwijl er wel een controlelamp je voor is.
Ratel s'morgens heb ik ook af en toe bij het starten, betreft octavia met 1.2tsi
Schijnt meer voor te komen bij 1.2 tsi.
Binnenkort moet ik de auto bij de dealer zetten, gaan zij hem starten s'morgens om te luisteren.

Kan helaas nog niet meepraten, staat net 2000km op de teller.

Begrijp ik hieruit dat het verstandig is om het peil regelatig te controleren bij een 1.2TSI motor? Heb dit namelijk zo goed als nooit gedaan bij m'n vorige auto's...........

Neem bij ratelende 1.2 TSI's contact op met je dealer. Er zijn exemplaren met twijfelachtige distributiekettingen. Er is een modificatie beschikbaar.
En regelmatig olie controleren kan echt geen kwaad.

Hmm het ratelen lijkt weg sinds ik olie heb bijgevuld. Was ook alleen eerste paar seconden na het starten na langere stilstand.

Distributieketting problemen? Is daar een draadje over? Hoe erg is dat en hoe herken je het? Rammelen, ja maar onder welke condities, hoe luid enz?

E

Ex-lid 2926

Is dat ratelen na een koude start niet gewoon het geluid dat de hydraulische klepstoters veroorzaken ? Nu moet ik bekennen dat ik niet weet hoe de klepspeling geregeld wordt bij de TSI motoren.
Mijn vorige auto, een Opel Astra 1.6 16V ratelde ook altijd een paar seconden na een koude start en dat waren de hydraulische klepstoters.
De Astra verbruikte bij normaal gebruik nooit olie. Alleen na een lange vakantierit met de caravan aan de haak moest ik wat olie bijvullen. Mogelijk dat het olieverbruik van de TSI's die hierboven genoemd worden ook veroorzaakt is door andere, wat zwaardere gebruiksomstandigheden.

adjego

Actief lid
Ik heb dat ratelen ook bij het starten. Olieverbruik weet ik op dit moment niet, maar vorige maand stond hij nog netjes net onder het maximum.

heavy

Actief lid
Mijn 1.2 Tsi met 11K op de teller verbuikt geen olie, althans nog niet geconstateerd. In de 11K is een vakantie rit naar Oostenrijk en een vakantie rit met aanhanger met 3 motoren naar Italië opgenomen .. dus de O2 heeft flink moeten werken berpas op vol beladen. Overige Km's zijn woonwerk, zakelijke en boodschappem Km's.
Nu het wat "kouder" is 's morgens blijft de motor wat langer hoger in de toeren draaien na de koude start, dit is lijkt mij volkomen normaal maar er is geen sprake van rammelen.

Octavarium

Actief lid
Het oranje olielampje gaat pas branden als het oliepeil +- op de knik van de peilstok staat (minimum) en dus niet op het onderste deel met de schuine streepjes-markering.
Olieverbruik bij TSI motoren (en turbomotoren in het algemeen) is volstrekt normaal, simpelweg omdat het geblazen motoren zijn waarbij er een hoop meer druk op de zuigerveren komt te staan, waardoor er af en toe wat olie verbrand wordt. Je rijstijl heeft hier veel invloed op. Volgas bij lage toeren, terwijl de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is laat dunne olie (zoals longlife olie) verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je ziet bij auto's die zo bereden worden dan ook vaak ook een blauwe wolk uit de uitlaat komen. Daar gaat weer een litertje vloeibaar goud :-)

Komt bij dat de meeste turbomotoren na verloop van tijd wat olie gaan zweten bij de turbo wat uiteraard ook invloed heeft op het olieverbruik. Vooral gechiptunede turbomotoren hebben daar wat meer 'last' van door de verhoogde turbodruk. Bij mijn auto, die zeer goed behandeld wordt en inmiddels bijna een ton gelopen heeft, maar ook +-1 liter olie op 10.000km drinkt zie ik ook zweet aanslag bij de turbo. Het blokje loopt echter alsof ie net van de band komt rollen.

deusjevo

Forumguru
Ik heb dat ratelen ook bij het starten. Olieverbruik weet ik op dit moment niet, maar vorige maand stond hij nog netjes net onder het maximum.

Bij mij is de auto naar de garage geweest voor het ratelen.
Distributieketting is vervangen en nu is het goed.
Kan iedereen die een "rateling" hoort aanraden om zsm hetzelfde te doen nu hij nog in de garantie zit.
Is geen gezonde situatie :722:

Octavarium

Actief lid
Ik weet niet wat je onder 'ratelen' verstaat, maar bijna alle TSI's maken een vrij rauw geluid bij een koude start. Ik weet wel dat er probleemgevallen tussen zitten waarbij de spanrol te vroeg het loodje legt en dat is natuurlijk kwalijk want dan kan je distributie opeens een paar tanden verspringen met alle gevolgen van dien.

Bij mij hoor je ook als het koud is de hydraulische klepstoters tikken als ze eventjes zonder olie werken. En volgens mij kan ik af en toe ook een soort rammeltje uit de distributieketting horen.. Maar na 10 seconden is het blokje muisstil.

octavia_J

Nieuw lid
Mijn Octavia 1.2 TSI ratelt ook bij een koude start en lijkt steeds erger te worden (35.000 km). Ik heb in het begin (eerste 10k?) geen last gehad en daarna klinkt het steeds harder. Inmiddels afspraak gemaakt met de dealer. Ben benieuwd.

adjego

Actief lid

Bij mij is de ratel sinds vorige week opgelost. Ketting en spanner zijn vervangen.

mmarechal

Actief lid
Ja, is inderdaad de bekende ratel. Had ik ook, ketting is door de dealer vervangen en het probleem was over. Is een bekend probleem...

octavia_J

Nieuw lid
Diagnose is gesteld volgende week gaat er een nieuwe distributie set in. Verder hebben ze vandaag een modificatie aan de turbo uitgevoerd. Ze hebben een drukschijf gemonteerd die moet voorkomen dat de turbo gaat zwabberen. Het schijnt een terugroep actie te zijn?

Bekend verhaal, zie ander draadje van mij. Beide 'upgrades' gehad, zowel de distributieketting als de vulplaat, en wel vlak na elkaar. Distributieketting naar aanleiding van opmerkingen hier, na wat aandringen heeft de dealer de zaak opgelost. De turbo vulplaat was naar aanleiding van het aangaan van het epc lampje en noodloop van de motor en wel een paar keer achter elkaar. Dus heb mogen genieten van alle kinderziektes tot heden aan die 1.2TSI.

Oliepeil heb ik verder niet meer naar gekeken (schaamrood...). Motor loopt prima, verbruik een echte 1:16 in mijn praktijk.1:17 moet nog te doen zijn maar veel zuiniger is m.i onmogelijk. Ben er wel tevreden over. Enige waar ik achteraf beetje spijt van heb is dat ik geen DSG heb genomen, hoewel die tamelijk duur is. Met die 6-bak op de binnenwegen is toch best veel schakelen, ik was 5-bak gewend in vorige auto's.

octavia_J

Nieuw lid
De auto is keurig gemaakt en stond gewassen klaar. Ze zijn wel een dag bezig geweest, dat was ook aangegeven. (er stond een gratis leenauto klaar mochten ze niet optijd klaar zijn :thumbup:) Ze hebben ook het distributiehuis vervangen daar schenen slijt sporen op te zitten.
Jeetje wat is hij weer stil :) heerlijk

Witte Yeti

Actief lid
De turbo vulplaat was naar aanleiding van het aangaan van het epc lampje en noodloop van de motor en wel een paar keer achter elkaar. Dus heb mogen genieten van alle kinderziektes tot heden aan die 1.2TSI.
Wat zijn je ervaringen na het aanpassen van de turbo, zoals vermogen en verbruik? Ik neem aan dat er ook een software update is uitgevoerd voor de turbo? Bij mijn Yeti is de distributieketting ook al vervangen. Over die aanpassing aan de turbo hoor je nogal verschillende verhalen, zoals minder vermogen, iets hoger verbruik en anderen die juist vinden dat de motor wat rustiger loopt.

Toen ik m meenam van de garage dacht ik ja meer power maar nu ik er langer mee rijd denk ik niet dat er veel verschil te merken is. Van de week 830 km gereden op 48.5 l dus brandstofverbruik is ook prima.

Bovenaan Onderaan