Olieverbruik 1.2tsi

Dat zijn best mooie waarden!! Zelf heb ik vandaag 47l getankt na 764 km te hebben gereden, dat is 1:16,25. Ik rij wel zo rond de 110km/u en stukken waar ik max 80km/h kan.... Die 1:17 is wellicht te doen als ik constant 100km/h rij.
 

Freek

Nieuw lid
Ik heb even een filmpje gemaakt van mijn "ratel"
video-2012-03-20-18-57-25.mp4 - YouTube

Gemene ratel...

Als de ketting zo ratelt is ingrijpen erg verstandig, als je bedenkt dat de twee 2 kettingspanners de speling niet meer kunnen opvangen... zie afbeelding TSI 1.2:

TSI 1.2.jpg

Wat Octavarium al zei: een paar "tandjes" verspringen en je motor is zwaar beschadigd.

Skoda is voortvarender, VW stuurt soms klanten nog gewoon weg met een kettingratel...
 
In het instructieboekje staat: Door het gebruik van synthetische dunloopoliesoorten kan een extra reducering van het brandstofverbruik worden verkregen.

Wat voor oliesoorten zijn dat?
 
Toch nog wel een beetje lastig. In het instructieboekje staat voor 1,2 L/ 63 kw motoren:
voor auto's met flexibele onderhoudsintervallen (QG1): VW 504 00
voor auto's met vaste onderhoudsintervallen (QG2): VW 502 00

Voor zover ik kan nagaan is geschikt voor VW 504 00:
Mobil Super 3000 Formula V 5W-30
Shell Helix Ultra AV-L 5W30
Shell Helix Ultra Extra 5W-30

En voor VW 502 00:
Mobil 1 New Life 0W-40 Olie voor uw Volkswagen
Shell Helix Ultra AB 5W30 Motorolie personenauto's - Shell

Vooral dat laatste verbaast mij. 0W40 lijkt me iets anders dan 5W30
 

Freek

Nieuw lid
0W40 is iets anders dan 5W30; maar oliemerken "googelen" met dit soort typeringen...

Ik zou een oliesoort aanschaffen die door de dealer wordt voorgeschreven om (garantie)problemen te voorkomen en dezelfde oliesoort blijven gebruiken die al in de motor zit.
Als er dure problemen ontstaan gaat een dealer (soms) op zoek naar de oorzaken en een "verkeerde" olie of een te laag oliepijl wordt meestal fors "afgestraft"

Uw 1,2 L/ 63 kw motor is vrij gevoelig voor (zware) belasting en korte/snelle autoritjes als de motor nog niet geheel warm is... en dat kan langer duren dan u denkt, zeker als ook de autoverwarming wordt aangezet.

Zware belasting met koude motor geeft een aanzienlijk verhoogd olieverbruik, sommige mensen worden hierdoor zelfs verrast en gaan pas olie peilen als het olielampje gaat branden...
 
Zware belasting met koude motor geeft een aanzienlijk verhoogd olieverbruik, sommige mensen worden hierdoor zelfs verrast en gaan pas olie peilen als het olielampje gaat branden...

En olie peilen moet met een warme motor!!
Kan je dan gewoon koude olie bijvullen bij de warme motorolie, of moet je wachten tot de motor is afgekoeld?
 

Freek

Nieuw lid
Heb nooit begrepen waarom het nodig is om de olie te peilen als de motor warm is...

Olie zet door warmte wel iets uit, maar het verschil in volume tussen koude en warme olie is te verwaarlozen op een motorolie-inhoud van een liter of 5

Tevens heb je de kans dat niet alle olie terug is gezakt naar beneden, zodat je een onjuist oliepeil meet.

Misschien kunnen de diehard experts hier iets zinnigs over zeggen.

Ik meet het oliepeil altijd op een horizontale ondervloer en met koude motor zodat alle olie naar beneden is gezakt.

Het kan waarschijnlijk geen kwaad om koude motorolie bij te vullen maar ik doe dit toch niet; het temperatuurverschil van de olie kan vrij groot zijn en metalen voorwerpen houden daar niet van.
 

hemi24

Forumguru
Tevens heb je de kans dat niet alle olie terug is gezakt naar beneden, zodat je een onjuist oliepeil meet.

Zit 'm daar nou niet net juist de kneep: dat is het peil zoals je ook tijdens bedrijf hebt en daarmee juist het juiste peil?!?
 
Op blz 174 van het instructieboekje staat duidelijk:

Controleer het oliepeil bij auto's met een 1,2 l/44 kW motor altijd bij een koude motor, bij andere wagens bij een warme motor. Anders zou het meetresultaat verkeerd kunnen zijn en onnodig olie worden bijgevuld - kans op motorschade!
Het oliepeil mag in geen geval boven vlak liggen. Gevaar voor beschadiging van de katalysator.
 

Freek

Nieuw lid
Zit 'm daar nou niet net juist de kneep: dat is het peil zoals je ook tijdens bedrijf hebt en daarmee juist het juiste peil?!?

@ Hemi24 en Skodcor,

Wat is warm het oliepeil meten?; 80 graden 85 graden?

Dunloopolie zal snel teruglopen, maar nergens in de gebruiksaanwijzing staat hoe lang/kort je moet wachten voordat je het oliepeil moet meten.

In de praktijk zal het oliepeil iets lager zijn als je net de motor afzet en meteen peilt; vul je dan bij tot aan het maximum van de peilstok dan zal het oliepeil waarschijnlijk later als alle olie is teruggezakt een klein beetje boven het maximum komen; dit zal niet erg zijn maar geeft wel en onjuist beeld als je het oliepeil koud meet.
 

hemi24

Forumguru
Optimaal is mooi in het midden tussen "min" en "max", dus als je zorgt dat het peil daar een beetje op blijft/staat, kun je domweg alle factoren zoals warm/koud lekker vergeten...
Je kunt ook gewoon het de oranje waarschuwing afwachten. :cool:
 
Bovenaan Onderaan