Olielampje knippert soms rood op willekeurige momenten - oliepeil is goed en oliedruk sensor is reeds vervangen

In februari 2021 heb ik de Skoda Fabia (uit 2014) aangeschaft. Kort na de aanschaf ging op willekeurige momenten het olielampje kort rood knipperen met bijbehorend piep geluid. De auto had toen net APK en kleine beurt gehad. Na contact te hebben gehad met de garage verzekerde zij mij dat er niks kon zijn met de olie of motor en dat een bekend euvel een kapotte olie druksensor kon zijn. Deze hebben zij toen vervangen, waarna dit 4 maanden lang niet meer is voorgekomen. Tijdens onze autorit naar Frankrijk afgelopen zomer begon de melding weer op te spelen. Het oliepijl is sinds de aankoop altijd in orde geweest en heb ik ook geregeld gecheckt.

Het vreemde is dat de melding soms weken niet voorkomt. Soms komt de melding 1 keer per rit voor en op andere momenten meerdere keren per rit. Ik kan er geen pijl op trekken. De enige regelmaat die ik erin lijk te herkennen is dat de eerste melding vaak ongeveer 20 minuten na vertrek voorkomt (in het geval dat er dus überhaupt een melding optreedt). Iedere melding heeft 3 piepjes, het olielampje knippert dan rood en na ongeveer 20 seconden stopt het lampje met knipperen. Ongeveer 1 minuut later volgt dan altijd een 2e melding, weer 3 piepjes, het olielampje knippert dan rood en blijft knipperen tot de de motor wordt uitgezet. Als ik de motor dan weer start is de melding weg.

Aangezien de garage mij verzekerde dat dit een defect is die geen schade kan toebrengen aan de motor ben ik er mee blijven doorrijden. Temeer, omdat ik er soms weken geen last van had. Recent kwam de melding weer echter vaker voor en heb ik de oliedruk sensor weer vervangen. Helaas verhelpt dit het probleem niet. Maandag heb ik een afspraak bij mijn garage, die gaat eerst onderzoeken of ze iets kunnen vinden. Aangezien zij geen Skoda dealer/garage zijn bestaat er een kans dat ze er niet uitkomen. Ik heb al wat onderzoek op Google gedaan en andere oorzaken kunnen de oliefilter, oliepomp of bedrading naar oliedruk sensor zijn.

Ik hoop dat iemand op dit forum mij wat inzichten kan verschaffen! Alvast dank
 

Tees

Donateur
Welkom! Velen hier stellen het op prijs als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Wat betreft je probleem heb je zelf al een aantal mogelijke oorzaken gevonden via Google. Een foutcode zou ons (en de garage) erg helpen, die zou als het goed is wel weggeschreven moeten zijn in de ECU. Één optie heb je nog niet genoemd, en dat is de oliepeilsensor. Dat is een andere dan de oliedruksensor, de benaming spreekt verder voor zichzelf lijkt me :-)

Je zou de garage nog even kunnen bellen en vragen welke foutcode (nummer!) er geregistreerd is, dan kunnen we iets gerichter zoeken. Een oliedrukmeting zou ook een goed begin zijn voor de garage.
 
Ha Tees. Dank voor je antwoord. Ik zal mij voorstellen in de Meet & Greet. Oliepijlsensor had ik niet scherp inderdaad. Dank daarvoor. Weet je toevallig of ik dat makkelijk zelf kan vervangen?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
@Rosinfield is nog even de olieboog aan het zoeken.

Genoeg grappen: de oliepeilsensor zit aan de onderkant van de motor. Ik denk dat die redelijk makkelijk bereikbaar is (op basis van de tekening schat ik vlakbij de carterpan), dus dat zou te doen moeten zijn. De sensor zelf kost zo'n €50 dus dat valt mee. Als je een benzinemotor hebt is t artikelnummer 1J0907660F (behalve als je een 1.2 TSI hebt, dan 03C907660M), diesel is 03C907660G.
 

Cordoba

Forumguru
Er is nog een andere mogelijke oorzaak: in het carter zit een zeef die de oliepomp moet beschermen tegen het aanzuigen van rommel. Bij oudere auto's gaat die zeef soms behoorlijk dicht zitten (bijvoorbeeld door vuil en/of corrosie van de zeef), waardoor de oliepomp onvoldoende olie aan kan zuigen. Als je dat wil controleren/schoonmaken, moet je de complete carterpan verwijderen, dat is dus een klus waar je wel een brug (huren bij dhz-garage) voor nodig hebt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als het de pomp, filter of aanzuigbuis/zeef zou zijn, zou je de melding (nagenoeg) voortdurend hebben, test de bedrading van de druksensor en de peilsensor.
Ik dacht overigens dat de waarschuwing voor te laag oliepeil oranje was???
 

EdK

Forumguru
Bij mijn Caddy ben ik er tijdje terug achter gekomen dat die stekker (sensor) op een plek zit die dicht bij wegdek zit.
Rij vaak in ruw terrein ( geen asfalt / of andere bestrating ) en olielamp ging ook branden.
Oliepeil was goed dus had zoiets van , is wel goed en eind dag of morgen wel even naar garage.
Tot ik op bepaald moment vanuit veld naar me wagen liep en wat zag bungelen.
Dit bleek de bedrading met de stekker te zijn, eronder gekropen en zag dat stekker op een sensor behoorde te zitten.
Deze terug gestoken en bedrading waar flinke lus inzat met tyrap op gebonden.
En toen ik wagen weer starte was de oliemelding ook weer weg.
Maar die stekker zit op zo'n plek dat water/pekel en noem maar op lekker zijn corrosie werk kan doen op de verbinding.
Dus maw ook makkelijk hierdoor valse meldingen kan krijgen

Edit: Met de pijl het peil gemeten voor @Rallye
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Dank voor alle reacties, dit zijn bruikbare tips die ik ook zal delen met de garage waar ik deze week een afspraak heb staan (afgelopen maandag heb ik helaas moeten annuleren door ziekte). Opsommend de mogelijke oorzaken:
- Oliepijl sensor: onwaarschijnlijker, aangezien de melding om oliedruk (rood lampje) gaat en niet oliepijl (oranje lampje)
- Zeef in carter: in het carter zit een zeef die de oliepomp moet beschermen tegen het aanzuigen van rommel. Bij oudere auto's gaat die zeef soms behoorlijk dicht zitten (bijvoorbeeld door vuil en/of corrosie van de zeef), waardoor de oliepomp onvoldoende olie aan kan zuigen.
- Bedrading/stekker naar oliedruk sensor en/of oliepeil sensor
- Oliepomp
- Oliefilter

In het geval van de zeef, oliepomp en oliefilter zou de melding dan wel voortdurend terug moeten komen.

Twee vragen nog:

1) Aangezien de melding soms weken niet voorkwam, wij relatief weinig rijden (max. 10.000 km per jaar rijd - inclusief zomervakantie naar Frankrijk) en de garage aangaf dat dit geen kwaad kon ben ik hier zeker een half jaar mee door blijven rijden. Het oliepijl is altijd goed geweest. Verwachten jullie dat ik hier veel schade mee heb toegebracht aan bijv. de motor?

2) Kan het zijn dat de foutmelding nog in het systeem (ECU) zit, maar eigenlijk niet meer relevant is. Oftewel, na een reset hiervan zal de melding niet meer terugkomen.

Nogmaals veel dank voor alle input!
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je echt een stuk zonder oliedruk zou hebben gereden, zou inmiddels de motor slooprijp zijn, dus de storing zit in de elektronica/bedrading.
Een 'oude' melding geeft geen alarmlampje, maar er wordt in de ECU wel opgeslagen hoe lang/vaak je met dat waarschuwingslampje aan hebt gereden. Dit zou mogelijk ooit een probleem kunnen zijn bij een garantieclaim voor een nieuwe auto, maar dat is hier niet het geval.
 

Tees

Donateur
Helemaal zonder oliedruk, dan was t idd einde motor geweest. Maar de ECU geefr melding als de druk te laag is, dat is net ff anders. Bij te lage oliedruk blijven rijden doet de motor ook geen goed, maar als het nét onder de grens is, is t ook niet meteen een enorme ramp.

Wat ik wel raar vind is dat de garage niet de oliedruk gecontroleerd heeft toen de melding voor t eerst kwam. Als die al wat aan de lage kant was, is dat echt reden om verder te zoeken...
 
Laatst bewerkt:
Gisteren is de auto bij de garage geweest voor een kort onderzoek (tevens de garage waar recent APK en kleine beurt is geweest). Aangezien deze garage geen Skoda garage is konden zij helaas niet alles checken. Dit kwam er in ieder geval uit:
- De motor is uitgelezen en geeft geen foutmelding
- De oliefilter was reeds vervangen en is dus ook uitgesloten
- De bedrading naar de sensoren is in orde
- De oliedruk sensor had ik zelf reeds vervangen
- De motor draait volgens de garage als een zonnetje en geeft geen "rauw" geluid, wat je zou verwachten bij olie problemen
- Oliedruk meting hebben zij niet kunnen doen - geen apparatuur voor

Deze garage is betrouwbaar, mijn vader heeft daar zijn hele leven zijn auto's naartoe gebracht. Bovenstaande check hebben zij zelfs kosteloos gedaan.

De garage geeft aan dat zij bijna zeker weten dat dit probleem in de elektronica zit en dat is dealer specifiek. Daarvoor moet ik dus helaas toch naar een Skoda dealer garage (meer drukte en hogere kosten) in Amsterdam. Kan pas 21 april terecht.

Iemand wellicht nog tips/inzichten? Ook in de vorm van een Skoda garage (in en rondom Amsterdam) waar ik terecht kan?
 

Tees

Donateur
Een garage die geen oliedrukmeting kan uitvoeren? Das wel bijzonder, dat is niet merkgebonden en niet ingewikkeld.

Een beetje allround garage kan wel VAG uitlezen, hiervoor hoef je echt niet naar een dealer (die extreem duur is en als eerste 3 onderdelen gaat vervangen waarvan zou kunnen dat het de oorzaak zou kunnen zijn). Ik zou dus nog wat verder zoeken in je omgeving. Als je even laat weten welke regio je woont, kunnen we meedenken.

En dan nog een paar vragen: oliefilter is wat anders dan de oliezeef die dieper in de motor zit. Ik denk niet dat die gratis gecontroleerd is
En hoe hebben ze bedrading gecontroleerd? Bekeken of doorgemeten? Want visueel beoordelen is niet bepaald feilloos, (interne) draadbreuk komt vaak zat voor.
 

hemi24

Forumguru
Zit er wel de correcte olie in de motor?
Ookal zou dat in principe niet direct een oliedruk-probleem tot gevolg mogen hebben….
 
Bovenaan Onderaan