olie verbruik

Potje

Actief lid
Mijn oude V70 TDi met 305000 kilometer en een VAG-motor hoeft geen olie. Het oude beestje krijgt om de 15000 km een beurt en dan issie weer helemaal vol.

Scheen uit de ANWB keuring dat de motor bij gas terug na vollast een beetje olie nam. Maar ik trek al nooit door naar de 4500 toeren.
 
Ik rij bij een koude motor altijd rustig. Ook het inrijden heb ik erg netjes gedaan. Schakel op de snelweg altijd wel snel dus vaak rij ik wel in de lage toeren. Vind alleen nu wel dat mijn auto toch nog wel veel olie verbruikt. Misschien is dat na gisteren wel over, ik zie het wel.
 
In Belgie worden jullie getild met paardjes en in Nederland met met extra wegenbelasting en BPM. Kennen jullie in Belgie BPM??? of hebben ze daar ook nog iets anders voor verzonnen. groet
Passat
 
neen!!! leg 't maar eens uit!!! wat is BPM??? en die extra verkeersbelasting???? U zei toch extra?? en als 't zo is,geef dan ook even aan of er een verschil is tussen een 1.9TDI of een 2.0TDI??
greeeeeeeeetz
 
Nee, BPM zoals in Nederland kennen wij niet echt maar vadertje staat heeft enkele andere "kleine bijdrages" voor ons !
-Bij aankoop 21 % BTW
-Inschrijvingstaks (éénmalig) : 1.9 TDi = 123 €
2.0 TDi = 495 €
-Verkeersbelasting (jaarlijks): 1.9 TDi - 10 PK = 326.20 €
2.0 TDi - 11 PK = 423.30 €
Verkeersbelasting is hoger voor Diesel dan benzinewagens.
Dat is ook de reden waarom men in Belgie niet echt zot is van 2.2 of 2.5 diesels. De taksen liggen dan nog hoger.
-Onze nummerplaat is persoonlijk en hoeft dus niet terug aangevraagd te worden bij aankoop van een nwe wagen.
Ben ik niks vergeten collega-Belgen?????

Ik denk dat we eigenlijk nog niet mogen klagen, als ik zie wat er van BPM bij een wagen komt in Nederland!
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />


Ik denk dat we eigenlijk nog niet mogen klagen, als ik zie wat er van BPM bij een wagen komt in Nederland!

[/ QUOTE ]

Ik weet het wel ZEKER!!
 
ja wat je hier vermelde wist ik ook al ik heb 4 jaar geleden ook met een 2.0 DTI diesel gereden!!!! maar wat is nu eigenlijk BPM??????????? en verschilt da volgens de kracht van de motor????? zoals bij ons in belgie??
 

johan

Nieuw lid
Voorheen heb ik de oude octavia gehad (110pk versie).
Ik heb twee keer 1 liter toegevoegd.
1x bij 25.000 km (Daarna een beurt bij 50.000)
1x bij 75.000 km (Daarna een beurt bij 100.000)

Is de nieuwe motor dan veranderd ?
 
Zondag avond even mijn olie peil bekeken, nou dat ziet er netjes uit; peil staat op helft van gekartelde index (1.9 TDI).
"Daar kan ik nog wel even mee doorrijden" dacht ik....

Rij ik maandag naar huis en opeens "PLING" olie controle lampje aan.... HUH... /forum/images/graemlins/shocked.gif
Betekend dit dus dat wanneer het olie peil zakt onder de helft van de gekartelde index, het lampje (geel) gaat branden????
Reactie zal veelal zijn "O jee/[piiieeep]/fck, m'n olie is bijna op snel d'r een liter bij smijten" en een liter is dan teveel... /forum/images/graemlins/frown.gif
Maandag avond even 250/300ml bijgevuld en dat is meer dan voldoende wil je niet boven max uitkomen

Heeft iemand hier op het forum dezelfde ervaring? /forum/images/graemlins/ahum.gif
 
@Ambi Ed, bij mij brandt het lampje pas wanneer de olie in het onderste vakje uitkomt. Gemakzucht van mij betekend dan meteen een liter er bij. Auto blijft wel rijden, 300ml is in mijn geval wel echte te weinig, ik denk dat ik steeds 650ml er bij moet doen om netjes op het bovenste streepje uit te komen wanneer het gele lampje brandt.
 

rickske

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@Ambi Ed, bij mij brandt het lampje pas wanneer de olie in het onderste vakje uitkomt. Gemakzucht van mij betekend dan meteen een liter er bij. Auto blijft wel rijden, 300ml is in mijn geval wel echte te weinig, ik denk dat ik steeds 650ml er bij moet doen om netjes op het bovenste streepje uit te komen wanneer het gele lampje brandt.

[/ QUOTE ]

Heb je wel de orginele peilstok wel,toen de olie bij mij op het minimum peil stond ging er maximum 300ml bij en je mag er trouwens niet te veel olie indoen want anders kan je kathalysator defect gaan. /forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif
 
Heeft een diesel eigenlijk wel een kathalysator!!. "Bij een benzine auto is dit wel het geval, maar bij een diesel zou ik het niet weten??.

groet Passat
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@Ambi Ed, bij mij brandt het lampje pas wanneer de olie in het onderste vakje uitkomt. Gemakzucht van mij betekend dan meteen een liter er bij. Auto blijft wel rijden, 300ml is in mijn geval wel echte te weinig, ik denk dat ik steeds 650ml er bij moet doen om netjes op het bovenste streepje uit te komen wanneer het gele lampje brandt.

[/ QUOTE ]

Is het "onderste vakje" in de gekartelde index? of ONDER de gekartelde index? Wel of geen katalysator heb ik geen idee van eigenlijk /forum/images/graemlins/ahum.gif maar teveel olie toevoegen is geen goed plan.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@Ambi Ed, bij mij brandt het lampje pas wanneer de olie in het onderste vakje uitkomt. Gemakzucht van mij betekend dan meteen een liter er bij. Auto blijft wel rijden, 300ml is in mijn geval wel echte te weinig, ik denk dat ik steeds 650ml er bij moet doen om netjes op het bovenste streepje uit te komen wanneer het gele lampje brandt.

[/ QUOTE ]

Is het "onderste vakje" in de gekartelde index? of ONDER de gekartelde index?

[/ QUOTE ]

Als we er van uit gaan (zoals ook in de handleiding staat) dat de peilstok uit drie vakken bestaat dan brandt bij mij pas het lampje wanneer de olie precies tussen het onderste en middelste vakje staat.
 

lowietje

Nieuw lid
Bij mijn eerste octavia een tdi 66kw, 110.000 km, nooit een druppel bijgevoegd.
Mijn nieuwe octavia tdi 77kw ook nog niets bijgevoegd 7000km.
Ik heb snel eens gekeken, juist terug van reis,780 km terugreis aan een gemiddelde van 105 (boordcomputer), 730km autoweg, 50km national, ik verschoot van sommigen hun olieverbruik.
Alles normaal.
Ik denk dat het veel te maken heeft met de manier van rijden.
 
Soms zie ik diesels roken omdat er mogelijk te laat geschakeld wordt of overbelast gereden wordt en die rook zal toch mogelijk met olie te maken hebben. Zeker weten doe ik het niet. Het is wel in interessant gegeven om eens uit te puzzelen met elkaar.

groet Passat
 
Om nog even op de indelingen van de oliepeilstok in te gaan (@rogier), mijn peil stond nog op het middelste vlak (vlak b volgens het instructieboekje en ik noem dat "de gekartelde index") Weliswaar was het nivo laag in vlak b, dus bijna uit de gekartelde index, toen het alarm af ging.. (vlak c volgens het instructieboekje).
Begrijpen jullie het nog?? /forum/images/graemlins/1761.gif

Mijn rijstijl is niet gewijzigd ten opzichte van mijn oude auto (VW Golf 1.9 TDI/90PK). Ik rij elke dag, vaak op de cruise control en in veel file. Ben geen doortrekker want dat hoeft ook niet maar rij lekker veel op koppel, zoals ik dat ook op mijn motor doe /forum/images/graemlins/cool.gif
Ik vraag me af WAAR er olie verbruik wordt?;
- langs de klepseals?
- langs de zuigerveren?
- bij de turbo?

Enfin, ik ga er nog steeds vanuit dat het verbruik mindert bij &gt; 30.000...

Gr. Ambi_Ed /forum/images/graemlins/bye.gif
 
@Passat, ik heb ergens gelezen (het nieuwe rijden geloof ik) dat wanneer je laag in de versnelling rijdt dat er dan een roet ophoping in de uitlaat ontstaat. Wanneer je dan wel even goed het gas intrapt krijg je een roetwolk te zien. Dit schijnt typisch VW en Volvo te zijn. Bij andere merken valt het me in ieder geval minder op.
 
Bovenaan Onderaan