olie verbruik

kunnen hier mensen mededelen of het 1.9 TDI blok van 77 kw in de O2 een oliedrinker is of niet!! ik stel deze vraag wel in 't algemeen ik weet dat er wel eens één enkel uitzonderlijk geval zich kan voordoen!! maar over 't algemeen
 
/forum/images/graemlins/grin.gifhaha /forum/images/graemlins/grin.gif ik overweeg wel om mij een O2 aan te schaffen dus het gevraagde antwoord graag, en ik weet ook dat iedere motor,hoe miniem 't ook weze mogen,olie verbruikt!! maar wat ik niet wil is dat wat ik met mijn opel zafira 4 jaar geleden voorhad!! nl:eek:m de 15000 4l olie!!! toen heb ik ook op forums rondgehangen en werd er mij verteld dat 't 2.0 DTI motorblok van opel(lees ISSUZU) vannaf hij uitgekomen was tot op 't einde van zijn leven één grote rijkmaker was voor de motorolie leveranciers!!! trouwens nu bouwen ze fiat motoren in!! zal wel voor iets zijn!!
 

VEEJAY

Forumguru
bij de eerste 10000KM misschien een litertje, daarna zou het een stuk minder worden heb ik begrepen.
 
ja zoiets klinkt normaal! mijn eerste wagen die ik ooit had was een AUDI 80 LC DIESEL nog met 4 gangwissels,nieuw gekocht in okt.1982 afgezet in nov.1997 met 283.000 km op de klok en,als ik daar ooit 10 liter olie heb moeten toevoegen op gans zijn carriere dan zal het veel wezen!! en ja dat is ook een VAG blok die erin zit!!!! dus zal het wel meevallen hoop ik!

--------------------------------------
in overweging: O2-combi*stone grey*leder-supreme onyx*alarm* esp*LV pegasus+ sportchassis*MF stuur+Audience*PDC achter*sound system
 

blacktdi

Actief lid
In mijn Golf zit een 1.9 <font color="red"> </font> , gechipt naar 165pk. De eerste 60.000km gebruikte hij 1 liter per 10.000km maar nu na 125.000km is het verbruik nog maar 0.2 liter per 10.000km. Het enige is het bekende blauwe rookpluimpje bij volgas geven (heel eventjes trouwens) maar dat is ook minder nadat ik V-power diesel tank. Snel optrekken is niet het probleem, lang op hoge snelheid rijden, veel toeren, dat gebruikt olie.
 

rickske

Actief lid
Het kan op een keer snel verkeren met het olie verbruik,want toen ik 3 weken geleden op vakantie vertrok was er bij 10000 km nog bijna geen olieverbruik en vertrok ik met gerust gemoed op vakantie maar bij het terugkeren na 1800 km kreeg ik het signaal van te laag oliepijl,ben toen gestopt bij een total station in Frankrijk en naar de service dienst van skoda getelefoneert en die gaven mij advies i.v.b.m. welke olie er bij mocht worden gevuld en gelukkig was de olie aanwezig bij het station.Daarna eens kontact opgenomen met de dealer voor advies van het verbruik en die vertelde dat dit wel normaal was omdat ik veel in de bergen had gereden en op de autoweg wat een hogere belasting van de motor met zich meebrengt.
 
Tot 2500 km niets bij hoeven vullen, maar na de vakantierit 1500 km met caravan van +/- 1200 Kg heb ik ongeveer 0,25 ltr bij gevuld, nu na de vakantie en weer normaal rijdend geen geen olie meer bij hoeven vulden.

Onze ander auto is een zafira 2.0 dti en die verbruikt inderdaad aanzienlijk meer olie dan onze O2.
 
Heb nu ongeveer iets meer dan 11.000 km gereden en nu 700ml olie bijgevuld, peil staat nu netjes in het midden. Vind het allemaal nogwel meevallen, maar het verbruik valt wel op tot nu toe. Mijn schoonvader heeft een VW Touran 1.9 105PK (precies dezelfde VAG krachtbron) en heeft na 10.000 km ongeveer een liter bijgevuld...

Het verbruik is er, maar ik ga er van uit dat het afneemt naar mate de motor meer kilometers maakt.
 
nu 4000 km gereden inclusief een 'zware' vakantierit, maar nog geen olie bij hoeven vullen, wellicht zit er een verschil tussen diesel en benzine?
 
Mijn buurman heeft een 1.9 tdi en heeft tot nu toe 11000 km gereden en nog geen olie hoeven toe te voegen volgens zijn zeggen. Zijn verbruik over de gehele 11000 km is 5.5 liter/100km. Hij rijd op jaarbasis 35000 km.

groet
Passat
 
Nu we het er toch over hebben:
- Na 10.000km ging er bij mij het eerste litertje in.
- Gisteren na 23.000 de tweede liter.

Misschien een tip voor iedereen met de zelfde motor. Koop bij de eerste keer meteen 2 liter zodat je wat reserve hebt. Ik had gisteren pas bij de derde pomp prijs. Aangezien er 0W olie in gaat en blijkbaar slecht te verkrijgen is kan het een beetje frusti worden bij de gedachte dat je te weinig olie hebt. Dus ik heb nu voor de zekerheid nog een litertje reserve.
 
ja kan best zijn ,maar hier in belgie scheelt het heel wat met het fiscaal voordeel!!! een 1.9 TDI heeft 10 fiscale pk's,een 2.0 TDI heeft 11pk'!!! dus dat1 paardje verschil kost ons heel wat meer om af te dokken aan vadertje staat jaarlijks!!!zie hier het voorbeeld:

1.9TDI=10 pk 2.0TDI=11 pk
------------ -------------
B.I.V inschrijvingstaks
(eenmalig te betalen)
€= 128 €= 495

jaarlijkse verkeersbelasting
€=344,16 €= 446,71
--------- TOTAAL 1ste jaar ----------
€=472,16 €= 931,71

dus het eerste jaar= verschil €=459,55!!!! en dat voor 1 paardje meer!! dan liever een 1.9TDI voor mij!!! /forum/images/graemlins/grin.gif
------------
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
ja kan best zijn ,maar hier in belgie scheelt het heel wat met het fiscaal voordeel!!! een 1.9 TDI heeft 10 fiscale pk's,een 2.0 TDI heeft 11pk'!!! dus dat1 paardje verschil kost ons heel wat meer om af te dokken aan vadertje staat jaarlijks!!!zie hier het voorbeeld:

1.9TDI=10 pk 2.0TDI=11 pk
------------ -------------
B.I.V inschrijvingstaks
(eenmalig te betalen)
€= 128 €= 495

jaarlijkse verkeersbelasting
€=344,16 €= 446,71
--------- TOTAAL 1ste jaar ----------
€=472,16 €= 931,71

dus het eerste jaar= verschil €=459,55!!!! en dat voor 1 paardje meer!! dan liever een 1.9TDI voor mij!!! /forum/images/graemlins/grin.gif
------------

[/ QUOTE ]
Tja, weinig aan toe te voegen. Als ik in België zou wonen was de keus simpel.
 
@Superber1963, ik bedoel geen 2.0 TDI maar twee liter olie. Omdat niet elke pomp de 0W olie verkoopt is het wel handig om wat in de kofferbak te hebben.
 

Edwin

Lid
Inmiddels 12.000 km gereden met mijn 1.9tdi 77kW (gem. verbruik 5.1 -5.2 l / 100km). Nog geen olie bijgevuld. Niet voluit met koude motor en niet zwaar laten trekken (=geen hoge versnelling bij laag toerental). Vorige auto (Golf IV) had de 74kW variant; in het begin toen wat olie bijgevuld en in de 130.000 km slechts een aantal keren wat olie bijgevuld.
 
Bovenaan Onderaan