olie verbruik

Met een verkeerd afgestelde powerbox kan je ook een aardige roet uitstoot krijgen. Verder doen bijna alle diesels het!

Weleens een bmw 5 voor je neus zien wegtrekken?

uche uche uche /forum/images/graemlins/1884.gif
 
@rogier : Naaar mijn gevoel doet dat fenomeen zich nog meer voor bij Italiaanse merken. Mijn vriendin reed vroeger een Fiat Punto en geraakte slechts met veel moeite door de autokeuring. Met mijn 1.9 TDI heb ik daar geen enkel probleem mee.
 
Hier enige uitleg van een zogenaamde deskundige:

Als je geen plassen onder de auto hebt maar je olieverbruik is wel hoog betekent dat de motor het verbruikt. De olie kan op drie manieren in de cilinders komen (en vervolgens verbrand worden): via de kleppen, via de koppakking of via de cilinderwanden.

De ene is al genoemd: bovenaan de klepgeleiders zitten klephoedjes (of als je blok heel oud is rubberen klepseals). Op het moment dat die niet meer goed functioneren kan er olie langs de kleppen in de cilinder terecht komen. Dit is het meest voorkomende probleem. De klephoedjes kun je vervangen zonder de kop te hoeven lichten maar dat is een pielwerkje waarbij je druk moet zetten op de cilinders om de kleppen gesloten te houden. Je kunt ook de zuiger helemaal bovenaan zetten dan valt de klep zover naar beneden dat je er nog net bij kan. De kop lichten is overigens niet zo'n ontzettend werkje en je kunt meteen de koppakking controleren.

Het koppakking probleem spreekt voor zich.

Bij zware belasting van de motor kunnen ook de zuigerwanden afslijten of de zuigerveren kaduuk gaan. In dat geval krijg je speling tussen cilinder en zuiger. Door de onderdruk die gecreeerd wordt in de kamer om de diesel/lucht binnen te brengen kan ook olie naar boven worden gezogen en verbrand worden. Voordat je alle zuigers eruit gaat halen (je bent dan namelijk met grote revisie bezig) kun je dit controleren door de compressie per cilinder te meten. Zorg wel voor een compressiemeter die geschikt is voor diesels want een benzine compressie komt niet hoger dan 12 bar. bij het compresiemeten moet je wel zorgen dat je je verstuivers van de overige cilinders eruit haalt. Op die manier kun je ook eventuele cross verbindingen door slechte koppakking localiseren.

groet Passat
 
@Passat, ik denk dat ik gewoon af en toe een beetje olie er bij doe........en als het echt te gek wordt even een /forum/images/graemlins/623.gif naar de dealer.
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Soms zie ik diesels roken omdat er mogelijk te laat geschakeld wordt of overbelast gereden wordt en die rook zal toch mogelijk met olie te maken hebben. Zeker weten doe ik het niet.

[/ QUOTE ]

Nee, roken heeft te maken met een te arm/rijk mengsel. Als er te weinig zuurstof bij de verbranding komt dan gaat een diesel roken. Dit kan te maken met hebben met kapotte injectoren of verstopte luchtfilters.

Als de rook uit je uitlaat blauw is, zou ik de garage maar eens opzoeken. Das olie. Is het wittig dan lekt de motor koelwater. Is het zwart, dan krijgt de diesel dus te weinig zuurstof.

Al moet ik toegeven dat mijn oude V70 na een "schoonblaasactie" idd wel een stuk minder rookte.
 
Bovenaan Onderaan