Olie-/roetaanslag bij EGR of inlaat – herkenbaar probleem?

skodafora

Actief lid
Hallo allemaal,
Bij het controleren van mijn motor viel me op dat er olie-/roetaanslag zit rond wat volgens mij de EGR-klep of de aansluiting op het inlaatspruitstuk is (zie foto). Het lijkt alsof het daar een beetje “zweet” of lekt.
Hebben meer mensen met een Skoda hier last van?
– Is dit een bekend probleem?
– Betreft het meestal alleen een pakking, of kan het erger zijn?
– Is schoonmaken voldoende of beter laten repareren?
Benieuwd naar jullie ervaringen en advies. Alvast bedankt!

Skoda Octavia 1.0 TSİ 2017 getuned
km 210.000
53369.jpg

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Ik zie geen foto, maar als er rond een deelnaad vervuiling zit is dit meestal een teken dat de afdichting niet meer goed is.
Dit is meestal te verhelpen door het demonteren, reinigen en plaatsen van een nieuwe pakking (of keerkring in geval van as).
Controleer wel goed of falen veroorzaakt is door bijvoorbeeld veroudering, of dat er een ander onderliggende oorzaak is…

hemi24

Donateur
Even uitzoomen helpt wellicht, dus hier een foto van een soortgelijke motor:

ein-motoerchen-aber-ein-ziemlich-spritziges-der-1-0-tsi-leistet-dank-apr-140-ps-und-250-nm

Kan het zijn dat jouw turbo op de laatste benen loopt en olie loopt te blazen?

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Donateur
Even goed warmrijden en kijken, zou ik zeggen…
Als je langer wacht heb je kans dat het ver- of uitsmeerd. Dan zie je nog niet waar het vandaan komt!

redriver

Senior Member
Wij hebben 2 maanden geleden het hele inlaatspruitstuk laten wallnut-blasten. Was erg vervuild. Is een bekend probleem bij deze motoren (1.4 TSI)

Arjan1985

Forumguru
Ik denk dat jou olie zweten los staan van wat red driver heeft laten doen. Desalniettemin moedig ik dat altijd aan om mee te nemen in het onderhoud.
Ik zou carter ontluchting controleren.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Motorafdekking
Luchtfilterhuis + inlaatslang
Eventueel gasklephuis (voor ruimte)
Al deze dingen zijn m.i. totaal nutteloos in te vervangen. Gasklephuis kan je schoonmaken, en de rest wordt eigenlijk nauwelijks vies (of is niet erg als t vies wordt, zoals de motorafdekking...). Ik deel verder de vraag van @hemi24

skodafora

Actief lid
Of ik kan niet schrijven of jullie kunnen niet lezen. Jij vraagt wat is "die" ik heb het over te demonteren en niet vervangen van deze onderdelen.

Ik weet niet waarom maar op deze forum lijkt sommige de stress wat ze thuis hebben hier te reageren. Ga naar buiten en maak een wandeling. Het leven is al moeilijk. Ik vraag hier omdat ik niet bedonderd willen worden door de garage. Probeer mijn auto te onderhouden zo ver dit mij lukt.

Tees

Donateur
Joh, @skodafora, lees even je eigen berichten terug voordat je anderen van dit soort dingen gaat beschuldigen.
Vrijwel iedereen hier en zéker de vaste gasten zitten hier om anderen te helpen en omdat we er plezier in hebben. Dan nieuw aan komen waaien, niet echt duidelijk geformuleerde berichten te plaatsen en dit soort dingen de ether in gooien, dat komt ook niet heel vriendelijk over. Besef even dat we hier allemaal communiceren met platte tekst, en dat dat lastiger communiceert dan mondeling.

Bovenaan Onderaan