Volgens mij is de 1.4MPI alleen met AQW motor geleverd. Het is iig de meest voorkomende motorcode. Je kunt even in je boekje op de sticker kijken welke code het precies is. Of op een stansplaatje op het motorblok zelf.
De viscositeit is minder belangrijk dan de precieze vw specificaties waar de olie aan moet voldoen. Die staat in het boekje, bijv VW507.00. Die specificaties staan ook op de verpakkingen van de olie. Zo heeft de Aldi Valvoline olie die daaraan voldoet, om maar iets te noemen.
Qua viscositeit kan je best de 5W40 nemen voor standaard interval. Een 5W30 kan volgens mij ook, maar is volgens mij iets duurder en dus dunner vergeleken met de ~W40 op bedrijfstemperatuur. Deze viscositeit wordt meestal gebruikt icm longlife interval (max 2 jaar of 30dKM) again, met de juiste vw specificaties.
NB ik heb zelf dacht ik slechts 80.000km oid in een Fabia I 1.2 12V gereden. In het boekje stond ook 10W40 maar bij navraag gooide de dealer er telkens 5W40 in. Maar wel met de juiste specificaties.
Tegenwoordig doe ik het bij m'n huidige Skoda zelf, dan weet ik precies wat er in gaat. En ook hoeveel want de dealer had er eens gewoon ruim 4 liter in gedumpt terwijl er maar 2,9 in mag als ik me goed herinner (bij de 1.2 12V motor)