Olie Fabia 1 2002 1.4 mpi

HenkHenkHenk

Senior Member
F7489F2A-A6D5-42B0-910B-14252E4A3488.png hi,

Het is een discussie die ik uitgebreid heb gezocht hier, echter nog geen duidelijk beeld gekregen :( Als ik mijn kenteken invoer bij championslube ( wat normaliter altijd klopt mer wat de dealer aangeeft ) kom ik uit op 5w30 c3.
Echter zie ik als opmerking een AME motor ( als goed is de ketting aangedreven MPI motor een AQW toch?die wilt 10w40 als ik het heb goed gelezen)

Wat raden jullie mij aan? Vooral diegene die veel KM hebben gereden.

Alvast bedankt!
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij is de 1.4MPI alleen met AQW motor geleverd. Het is iig de meest voorkomende motorcode. Je kunt even in je boekje op de sticker kijken welke code het precies is. Of op een stansplaatje op het motorblok zelf.

De viscositeit is minder belangrijk dan de precieze vw specificaties waar de olie aan moet voldoen. Die staat in het boekje, bijv VW507.00. Die specificaties staan ook op de verpakkingen van de olie. Zo heeft de Aldi Valvoline olie die daaraan voldoet, om maar iets te noemen.

Qua viscositeit kan je best de 5W40 nemen voor standaard interval. Een 5W30 kan volgens mij ook, maar is volgens mij iets duurder en dus dunner vergeleken met de ~W40 op bedrijfstemperatuur. Deze viscositeit wordt meestal gebruikt icm longlife interval (max 2 jaar of 30dKM) again, met de juiste vw specificaties.

NB ik heb zelf dacht ik slechts 80.000km oid in een Fabia I 1.2 12V gereden. In het boekje stond ook 10W40 maar bij navraag gooide de dealer er telkens 5W40 in. Maar wel met de juiste specificaties.

Tegenwoordig doe ik het bij m'n huidige Skoda zelf, dan weet ik precies wat er in gaat. En ook hoeveel want de dealer had er eens gewoon ruim 4 liter in gedumpt terwijl er maar 2,9 in mag als ik me goed herinner (bij de 1.2 12V motor)
 
Laatst bewerkt:

HenkHenkHenk

Senior Member
Volgens mij is de 1.4MPI alleen met AQW motor geleverd. ....

...

Tegenwoordig doe ik het bij m'n huidige Skoda zelf, dan weet ik precies wat er in gaat. En ook hoeveel want de dealer had er eens gewoon ruim 4 liter in gedumpt terwijl er maar 2,9 in mag als ik me goed herinner (bij de 1.2 12V motor)

ik moet zeggen dat het ook mijn voorkeur heeft, zelf rij ik dagelijk op de motor eigenlijk ( circa 20.000 km per jaar). Op een paar klussen na verricht ik zelf al mijn onderhoud. ( paar keer meegemaakt dat de dealer per abuis een remklauw niet goed had gemonteerd om zomaar wat te noemen :tongue: ).

Ik heb alleen geen garage, onder een krik werken oid vind ik verder echt een no-go.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Nou ..eventjes de WPH gedownload .. zoek ik welk olie specificatie bij een AQW blok moet gebruiken kom ik verder op de volgende specificatie motorblokken .. qg0 gq1 ... mmm Ff verder spitten
 

Bijlagen

  • 64182132-F913-4B00-BB47-5F08BDB4DC4A.png
    64182132-F913-4B00-BB47-5F08BDB4DC4A.png
    430,3 KB · Weergaven: 17

turboturbo

Forumguru
heb alleen geen garage, onder een krik werken oid vind ik verder echt een no-go.

Ik ook niet, daarvoor ga ik meestal naar een Doe Het Zelf garage daar kan je een brug huren.

QG0/QG1/QG2 duidt op het soort onderhouds interval (standaard of longlife)

De werkplaats handleiding bied mogelijk geen antwoord, maar in het instructie boekje van je auto moet het wel staan (welke specificatie de olie aan moet voldoen)
 
Laatst bewerkt:

HenkHenkHenk

Senior Member
Ik ook niet, daarvoor ga ik meestal naar een Doe Het Zelf garage daar kan je een brug huren.

QG0/QG1/QG2 duidt op het soort onderhouds interval (standaard of longlife)

De werkplaats handleiding bied mogelijk geen antwoord, maar in het instructie boekje van je auto moet het wel staan (welke specificatie de olie aan moet voldoen)


oow duidelijk, ff induiken op de owner manual. Normaliter gebruik ik meer eenWPH voor mijn motorfietsen. thx !
 

hemi24

Forumguru
Nou ..eventjes de WPH gedownload .. zoek ik welk olie specificatie bij een AQW blok moet gebruiken kom ik verder op de volgende specificatie motorblokken .. qg0 gq1 ... mmm Ff verder spitten

Volgens mij is de door jouw geposte pagina enkel voor de dieselmotoren...

Een pagina eerder staat info over de benzinemotoren:

upload_2018-10-25_16-12-55.png


V.w.b. de Codes QG0 en QG2 : dit zijn benamingen voor de diverse serviceintervals;
QG0 en QG2 zijn vast serviceintervals met max. 1 jaar of 15.000 km;
QG1 is een varialbel (longlife) interval met max. 2 jaar of 30.000 km.
 
Laatst bewerkt:

HenkHenkHenk

Senior Member
Mm verkeerde screenshot gemaakt vermoed ik.

Er is redelijk in de buurt een huur brug. Een keertje daar eens kijken.

Verder heb ik nooit gesleuteld aan een auto maar alleen aan motoren. Maar wat een ruimte rondom de motor zeg! Voor een bougie vervangen moet ik normaliter kappen verwijderen, tank verwijderen en een radiator laten zakken:tongue: wat een verschil
 

Bijlagen

  • BF63A34F-23FD-44B5-9E8F-C4510F98D2F1.jpeg
    BF63A34F-23FD-44B5-9E8F-C4510F98D2F1.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 23

turboturbo

Forumguru
Haha ja herkenbaar dat vond ik bij m'n scooter ook altijd zo klote.

Oprijbokken heb ik eens geprobeerd; helaas paste mijn auto daar niet op zonder de bumper te beschadigen / de oprijbokken vooruit te duwen tijdens het oprijden (te stijl)
 

Cordoba

Forumguru
Fabia I moet je niet op variabel interval willen, al schijnt het formeel bij bepaalde motoren wel te kunnen/mogen.

Hier nog een linkje, daar vindt je veel DHZ-garages waar je een brug en andere spullen ook kunt huren.
 
Ik heb er de laatste keer 5w40 specialsynth van kroonoil ingemikt,liep hij heerlijk op,en dat gebruik ik tegenwoordig ook in mijn volvo.
Ik probeer natuurlijk geen oliediscussie aan te wakkeren hier,dit is gewoon mijn ervaring.
Mijn fabia stond vrij hoog op de veren dus als ik op de grond ging liggen kon ik gewoon bij de olieplug zonder hem op te krikken of wat dan ook.
Oliefilter hoef je niet voor onder de auto te wezen,die zit gewoon aan de ''voorkant'' van het blok.
 

turboturbo

Forumguru
als ik op de grond ging liggen kon ik gewoon bij de olieplug zonder hem op te krikken of wat dan ook.
Klopt inderdaad. Desnoods even 1 (of 2) wielen op de stoeprand zetten en dan kan je er helemaal goed bij. En dan staat de auto nét even iets achterover, zodat ook de vieze wat zwaardere olie helemaal onderin het carter er net even iets beter uit kan lopen.
Niet dat ik het zo doe hoor, ik heb geen oprit en wil het niet op de openbare weg doen. Mijn ervaring met het oliefilter wisselen is wel, dat afhankelijk van de hoek waarop die op het motorblok of oliekoeler is gemonteerd, het wel een flinke lek bende kan worden. Bij mijn Fabia 1 met 1.2 12V motor was het heel handig een filterhuis bovenop het blok waar je dan een schoon papieren filter in deed. Super handig want knoeien was er zo niet bij. Deksel open, even op een plastic zakje leggen: papier eraf halen, nieuw papiertje erop, deksel weer dicht.
Bij mijn Octavia zit het 'blikje' onderop, in een hoek zo'n 45º, daar komt dus altijd heel wat oude olie uit gutsen en blijft nadruppen totdat de nieuwe er weer op zit.
 
Ik liet hem altijd juist recht staan,als je de voorkant opkrikt en je wilt het filter wisselen bij de mpi smeer je alles over je blok heen.
Ik zette gewoon de lekbak eronder,en dan zo'n klein groen bakje van de ariel wasmiddel capsules direct onder het filter houden en hem dan losdraaien.
Mijn collega deed met een priem een gat prikken in de bovenkant van het filter,dan 180 graden losdraaien,wachten to hij uitgelekt is bij het gat en dan wisselen.
Ik heb een groot stuk eigen(bedrijfs) terrein bij huis dus als ik eens wat smeer is dat niet zo erg.
Als je afhankelijk bent van de straat is het miscchien wel net zo lekker om ff een brug te huren,helemaal met dit weer.
 

turboturbo

Forumguru
Slim idee dat van dat gat prikken!

Bedrijven terrein dan kan je idd ingestoord werken en evt een stuk karton onder de auto leggen...
 

EdK

Forumguru
Wordt er wel eens een Skoda sleutel dag gehouden via de forum
Ja maar dat is meer het ruilen van de huissleutels.
Maar verder is het eens in de zoveel tijd een meeting die door iemand word georganiseerd en dan in combinatie van een bezoek dealer of bedrijf in tuning oid
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Juiste olie gevonden naar aanleiding van de owner manual (vw olie specs ) thx voor de tip.

Ps

Dinsdag wou ik naar brezan gaan ervoor aangezien dan er in de bouwmarkten geen geschikte vw specs hadden, echter per abuis bij de action valvoline olie gevonden met de geschikte eigenschappen
 
Mod-break:
Citeren is hier niet nodig: je reageert op het bericht direct boven het jouwe!

En welke gebruik je nu 5w30 of 5w40 ik ben ook aan 't kijken beiden voldoen aan vw 502 000

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan