Olie Fabia 1 2002 1.4 mpi

verhulstr

Forumguru
Ik gebruik al best een poosje deze olie...komt van de action vandaan....deze ook in mijn vorige Faab (1.4 8v Aqw )en nu mijn huidige Clio 2 1.2 gebruikt zowel zomers als in de winter.....nooit problemen mee gehad. Iedere 10.000km ververst icm nieuwe filter.

88B8D4CB-2171-4F00-B6B5-F49FA2FDDCB9.jpeg


22A92620-EB1D-44B2-9062-1A6D6092D5AD.jpeg

Het gaat er mij meer om dat die A3/B4 vermelding er op staat......die vw codering kijk ik niet zo specifiek naar....

(Sorry dat ik zo met de deur in huis val zonder veel gereageerd te hebben op dit forum, maar ik lees geregeld hier op het forum mee.......zal weer meer actief zijn hier nu er bij ons weer een Faab 1 combi terug komt......Clio raakt te klein om een rolstoel van de jongste mee te nemen)
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Met veel plezier en aandacht dit topic gelezen. Hier mijn hersenspinsels zoals ik het bekijk en ervaar. Vooral omdat mijn eigen AQW nu bijna 3 ton gelopen heeft neem ik aan dat een iets dikkere olie in de wat grotere lagerspeling wel goed is voor de motor. Ook slijtage in de oliepomp wordt er wat mee opgevangen zodat de oliedruk een tikkie hoger zal uitvallen. Inderdaad MEEN IK te horen dat de motor zowel warm als koud een fractie stiller loopt. Maar nogmaals, dit is uiteraard volledig subjectief. Wat ik zelf wel belangrijk vind is grotere viscositeit van de olie bij warme motor. Dit omdat er dan bv op de snelweg langdurig een zware belasting op de motor komt. Hoge snelheid rijden naar Bordeaux non stop bv. is een goed voorbeeld. Ik vind het dan een zeer geruststellend gevoel om te weten dat er dan 10W40 olie in de motor zit. In de winter gaat mijn voorkeur uit naar 5W40.
Omdat ik denk dat het verschil tussen 10W en 5W minimaal is, blijf ik gewoon 10W gebruiken het hele jaar door. Waarschijnlijk start de motor in de winter bij gebruik van dunnere 5W olie wat vlotter en komt de olie ook wat vlotter in alle hoeken en gaten van get smeersysteem. Maar omdat de motor al bijna 3 ton gelopen heeft en er gegarandeerd meer speling overal in het blok zit wordt dat zwaardere starten in de winter weer teniet gedaan door het wat "lossere" blok.
Betreft het wisselen van olie is het gebruik van een afzuigpomp om de hete olie via de pijlstokopening ook een goede mogelijkheid. Olie op temperatuur is bijna waterdun en doordat alles door het op temperatuur rijden van de motor volledig door elkaar is geklopt en beslist niet onmiddellijk gaat ontmengen bij stopzetten van de motor, is het gevaar van vuile restolie in het carter minimaal. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de motor goed op temperatuur moet zijn. Dus direct na een langere rit van bv 20 of 30 km pas gaan verversen.
Wat de koelvloeistoftemperatuurmeter aangeeft is nl beslist niet de olietemperatuur!! De gemiddelde kv temperatuurmeter geeft op zijn best een door het motormanagement gestuurde indicatietemperatuur aan die weinig tot niets zegt over de werkelijke steeds wisselende temperatuur van de koelvloeistof. Het is door de fabriek nu eenmaal zo ingesteld dat er een nette stabiele temperatuur wordt weergegeven. Dat zorgt voor gerustgestelde en tevreden klanten die niet onmiddellijk in paniek raken als de meter steeds zou gaan variëren onder het rijden met wisselende belasting.
Wat erg belangrijk is in mijn ogen is bij koude motor niet onmiddellijk los te branden met rijden. Ik wacht na het starten en aanslaan altijd even met wegrijden. Zeg maar net lang genoeg om een virtueel sjekkie te kunnen draaien. Dat geeft de motor gelegenheid om keurig oliedruk op te bouwen zodat alles binnenin de motor lekker gesmeerd is. En dan rij ik zeker 5 kilometer rustig aan voordat ik wat meer vermogen van de motor zal vragen. Ook druk ik daar het brandstof verbruik mee. Veel gas geven, dus hoge toeren met koude motor in combinatie met elektronische inspuiting zuipt benzine.Zelfs 's zomers kun je dat goed zien aan de verbruiksmeter. Ook spoelt de olie door die extra hoeveelheid koude en niet goed verdampte benzine van de cilinderwanden af met als resultaat veel hogere slijtage aan de motor.
.
 
Op internet kom ik overal uit op 5w30 of 5w40 net de dealer gebeld en die adviseren ook 10w40

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan