Olie en water temperatuur

tist

Actief lid
Ergens vond ik dit:

"de ontbrandingstemperatuur van diesel is wel degelijk lager (diesel 210 C en benzine 246 C) dit is dus de temperatuur waar diesel spontaan ontbrandt. de verbrandingstemperatuur van diesel is wel hoger (diesel 62 C en benzine -45 C) dit is de temperatuur waaronder de brandstof verbrand(dus met hulp van een vonk of dergelijke)
"

Als dit klopt, en ik ging er ook zo vanuit, dan zou mijn idee wel juist zijn of ?
Dacht me ook ergens te herinneren dat de motorolie voor een diesel hogere temperaturen aankon.
 

DJSmiley

Actief lid
Ok. Duidelijk.

Vanmorgen koelwater niet op de 90 graden geweest na eerst 20 km snelweg (cruise op 110) en de rest van de rit 80 km wegen. Totaal 50 km in 45 minuten. Blijft een beetje hangen op de 70 graden.
Heb dit eigenlijk met alle voorgaande auto's (zie onderschrift) wel ervaren, waardoor ik het nu ook niet als "defect" zie.

Maar dit is niet uit lezen om terug te komen op mijn vraag en om het zeker te weten?

Is idd niet uit te lezen.

Ik kon het wel relatief makkelijk reproduceren. Met een warm blok en stilstaan liep de temperatuur op naar 90 graden.. Als ik vervolgens de kachel in de auto op max zette (blowers vol open en temperatuur op zn hoogst) zag ik naar een paar minuten de temperatuur zo zakken naar 75-80 graden. Normaliter zou de thermostaat dicht moeten gaan omdat je warmte onttrekt ipv via de radiator.

Was ook duidelijk merkbaar als ik de airco aanzette terwijl ik stilstond: Doordat de fans aansloegen werd de radiator (extra) gekoeld en viel de temperatuur ook terug.

Nieuwe thermostaat erin (bij 330k geloof ik) en sindsdien altijd 90 graden.

Thermostaat is idd mechanisch. Geen sensor, gewoon op basis van hitte (Ik gok bimetaal bij de O2)
https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/t/thermostaat/Thermostaat.htm


Was overigens ook te merken aan het verbruik: Met een koude motor (koud blok denkt de ecu want nog geen 90 graden koelwatertemperatuur) gaat je blok wat extra verbuiken om 'm warm te krijgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat is de normale temperatuur van de olie? Deze ligt bij meestal rond de 100 graden
Klinkt als normaal.
Op provinciale wegen was en is dit bij mijn vorige en huidige auto doorgaans ca. 95 graden., tijdens snelwegritten zo rond de 105.
In het laatste geval zorg ik er wel altijd voor dat bij een stop (tanken, pauze of anderszins) de motor stationair blijft draaien totdat de olietemperatuur is gezakt tot minder dan 100 graden.
 

Cordoba

Forumguru
Ergens vond ik dit:

"de ontbrandingstemperatuur van diesel is wel degelijk lager (diesel 210 C en benzine 246 C) dit is dus de temperatuur waar diesel spontaan ontbrandt. de verbrandingstemperatuur van diesel is wel hoger (diesel 62 C en benzine -45 C) dit is de temperatuur waaronder de brandstof verbrand(dus met hulp van een vonk of dergelijke)
"

Als dit klopt, en ik ging er ook zo vanuit, dan zou mijn idee wel juist zijn of ?
Dacht me ook ergens te herinneren dat de motorolie voor een diesel hogere temperaturen aankon.

De zelfontbrandingstemperatuur van een brandstof is totaal niet van belang in dit geval. Het gaat om de procestemperatuur die het mengsel bereikt tijdens de verbranding in de cilinder. Daar hebben immers de cilinderwand, zuiger en kleppen mee te maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de temperaturen van -45 resp. +62 graden Celsius hebben we het over het vlampunt van benzine c.q. diesel, dat is "de laagste temperatuur waarbij een stof tot ONTbranding kan worden gebracht" (inderdaad met een vonk of door een andere vlam).
Die vlampunten zijn van belang voor de indeling van de stoffen in de gevarenklasse 3 (brandbare vloeistoffen). Benzine en diesel zijn dus verschillend ingedeeld en daarop zijn dus ook meer resp. minder strenge regels van toepassing bij vervoer en opslag.
Voor de volledigheid: ook vloeistoffen met een vlampunt boven 100 graden C zullen prima kunnen branden en zijn dus niet persé ongevaarlijk te noemen, maar die vallen niet meer onder de wetgeving inzake gevaarlijke stoffen.

De (zelf)ontbrandingstemperatuur van een stof is dus ook weer iets anders dan de temperatuur die wordt bereikt bij VERbranding ervan. Die wordt trouwens ook nog beïnvloed door andere omstandigheden, zoals de beschikbare hoeveelheid zuurstof.
 

Agent327

Forumguru
Beste mensen,

Ik ben nu in Nederland (woon in het buitenland) en heb last van het hierboven beschreven probleem.
Via de diverse forums ben ik tot de conclusie gekomen dat de thermostaat van mijn auto het heeft begeven.
Nu toch nog een paar vragen.:
  1. Mijn auto is uitgerust met een 2.0 tdi 140 pk CFFB motor en DSG bak, Is deze uitgerust met 2 thermostaten?
  2. Welk van deze 2 thermostaten is mogelijk defect ofwel, welke thermostaat gaat meestal als eerste kapot?
  3. Hoe moeilijk is het om deze thermostaten te vervangen?
  4. heeft iemand een idee hoeveel een garagebedrijf of dealer voor deze klus rekent?
Uiteraard wil ik dat dit issue snel wordt opgelost voordat ik volgende week weer naar huis ga.
Ik hoor graag van jullie
 

Rallye

Forumguru
Misschien geen oplossing, maar jouw conclusie is dus dat je altijd het “grote” circuit van de koeling gebruikt (de thermostaat opent immers de klep van het kleine naar het volledige koelcircuit. Dan zal de auto dus slecht op temperatuur komen, maar na een wat langere rit zou het niet uit moeten maken. Welke gevolgen dit voor de olietemperatuur heeft durf ik overigens niet te zeggen. Wat is overigens naar jouw mening voor beide indicatoren een te lage temperatuur?
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Er zit maar een thermostaat in voor de koeling als jij denkt dat deze defect is dan zal je die moeten vervangen.

let wel dat een diesel altijd lastiger op temperatuur komt. Als de thermostaat idd altijd open staat dan zal de olie niet op temperatuur komen net als het water niet. De koeling is namelijk te groot en dit kan je zien aan de meter die dan niet naar de 90 graden gaat en je olie dus ook afkoelt.

In de bijlage 1 het circuit van de koeling en zoals ik het kan zien is 30 de pomp die dat regelt en zit er geen thermostaat in maar word dit door middel van temp sensoren geregeld.

afbeelding1:
1 - Doorvoerrubber
niet los verkrijgbaar
2 - Afstandsbus
3 - 3 Nm
4 - 40 Nm
5 - Houder
voor pomp 2 voor extra koelvloeistofcirculatie -V178-
6 - Koelvloeistofpijp - voor
7 - O-ring
8 - 8 Nm
9 - Koelvloeistofpijp - rechts
10 - O-ring
vervangen
11 - Steunklem
op goed vastzitten controleren
12 - Voeler koelvloeistoftemperatuur bij uitgang radiateur -G83-
vervangen
13 - 9 Nm
14 - 9 Nm
15 - 9 Nm
16 - Bovenste koelvloeistofleiding
17 - Afdichtin
18 - Aansluitsteunen
19 - O-ring
20 - Koelvloeistoftemperatuursensor -G62-
21 - Dubbele bout, 9 Nm
22 - 9 Nm
23 - Steunklem
24 - Koelvloeistofpijp - links
25 - 9 Nm
26 - 9 Nm
27 - 9 Nm
28 - 13 Nm
29 - Bovenste voorste koelvloeistofpijp
30 - Pomp 2 voor koelvloeistofcirculatie -V178-



Afbeelding 2:
1 - Expansiereservoir
2 - Radiateur uitlaatgassen
3 - naar interieurvoorverwarming en extra verwarming
4 - van interieurvoorverwarming en extra verwarming
5 - Cilinderblok
6 - Warmtewisselaar van de verwarming
7 - Smoorklep
8 - ATF-koeler
9 - Koelvloeistofthermostaat
10 - Radiator van de motorolie
11 - Pomp 2 voor koelvloeistofcirculatie -V178-
12 - Radiateur
13 - Voeler koelvloeistoftemperatuur bij uitgang radiateur -G83-
14 - 4/2-Wegventiel voor de koelmiddel-afsluitklep
15 - Koelvloeistofpomp
16 - Cilinderkop
 

Bijlagen

  • A19-10952.png
    A19-10952.png
    40,6 KB · Weergaven: 67
  • S19-0318.png
    S19-0318.png
    27,5 KB · Weergaven: 58

Arjann

Forumguru
Ik dacht me te herinneren dat de dsg 6 een eigen thermostaat heeft. Heb exact dezelfde klacht weleens meegemaakt bij een Passat met ook een CFFB icm een dsg. Zal er morgen eens naar kijken
 

Agent327

Forumguru
Wat is overigens naar jouw mening voor beide indicatoren een te lage temperatuur?
Mijn indicatoren voor een te lage temperatuur zijn de watertemperatuurmeter, de olietemperutuuraduiding in het maxidot display en de constatering dat beiden nu afwikend gedrag vertonen. voorts werd ik in mijn mening gestrekt door de informatie via deze link.
Nog even voor alle duidelijkheid. Ook na 30 minuten rijden blijft de watertemperatuur ver beneden de 90 graden.

Blijven nog 2 vragen over:
  1. is het een moeilijke klus?
  2. wat zijn de kosten om de thermostaat te vervangen?
 

oco1979

Forumguru
Beter dat deze open blijft staan dan eerder dicht.
Als dat enige troost mag zijn.
Is nu ook niet ideaal.
Vervangen is beter.
 

oco1979

Forumguru
thermostaat op de tekening is ene voor de ATFkoeler(versnellingsbakkoeler) dus niets met de motorkoeling te maken.
Raar dat er geen thermostaat van de motor op sta :pieker:.
Mogelijks waterpomp defect dan,geen circulatie meer.
Even uitlezen via obd.
 

Agent327

Forumguru
Dank voor alle reacties, zoals gezegd, ik ben momenteel in het 'buitenland'en heb helaas geen gereedschap bij de hand om het zelf te doen. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met de garage de thermostaat te wisselen.
 

Arjann

Forumguru
In de bijlage van @Antera is nr 14 de thermostaat voor de motor en nr 9 voor de dsg oliekoeler. Heb weleens meegemaakt dat nr 9 niet goed werkte en soortgelijke klachten veroorzaakte.
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad. Er zijn diverse topics over, vooral in de UK en Duitsland, waar veel meer 2.0 TDI's met DSG-6 rondrijden. Het is een veelvoorkomende klacht dat de thermostaat van de DSG stuk gaat, waardoor de auto niet meer op temperatuur komt.
 

Agent327

Forumguru
Inmiddels weer een weekje verder, tot mijn schaamte moet ik bekennen dat er uiteindelijk niets aan de hand is.....
Het opwarmen van de auto duurde alleen wat langer dan ik normaal gewend ben. Alles ziet er gezond uit. Afspraak met de garage is afgezegd voor deze reparatie, hoewel ik heb nog wel een ander issue waarvoor ik een nieuw topic zal aanmaken.
Hier kan een slotje op.
 
Bovenaan Onderaan