Olie en water temperatuur

mwhite

Forumguru
ik heb de laatste tijd met wat kouder weer (7 graden en lager) dat de motor niet helemaal op temperatuur komt.

olie en water blijven ca 70/75.
gisteravond de onderste grill even dicht gemaakt met wat tape.

nu netjes op tempratuur.

wilde eerst zelf even de thermostaat controleren maar dat is bij de 1.6tdi niet even.
dat is een behoorlijke klus.

maar nu mijn vraag zijn er meer waarbij de temperatuur van olie en water niet tot de 90graden komt.
en dan bij een buiten tempratuur vanaf 7graden en lager.
 

mwhite

Forumguru
ik vind het raar kan me het niet herinneren van de vorige winterperiode.
van de week maar is aan de vagcom laten hangen kijken of er wat te zien is.
 

andrehj

Forumguru
Als zowel de olie- als de watertemperatuur te laag zijn, is het probleem natuurlijk niet een sensor, want die twee worden door verschillende sensoren gemeten. Hier is duidelijk iets met de temperatuurregeling aan de hand, oftewel de thermostaat is stuk, wat nog eens wordt aangetoond doordat het dichtmaken van de grill het probleem oplost.
Gewoon de thermostaat (laten) vervangen dus.
 

Highway

Forumguru
1.8 tsi, motor komt snel op temperatuur en blijft netjes op temperatuur. Vermoed idd dat je thermostaat defect is.
 

mwhite

Forumguru
ja dat vermoede heb ik ook.
maar zag een filmpje waar ze een thermostaat vervangen bij een 1.6tdi en dat is best een werkje.
is er iemand die uit een handboek wat kan posten voor het vangen van de thermostaat?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Hoe kom je er achter dat je thermostaat defect is? Is dat uit te lezen?

De mijne komt ook slecht op op temperatuur. Helemaal als je alleen binnenwegen rijd.

Onderste grill standaard elke winter al voorzien van een wintergrill.
 
Koelwater hoort toch wel de 90 graden te bereiken na zeker wel een half uur te hebben gereden bij gewoon stads verkeer. Dus als de jouwe met moeite de 70 haalt en daar een beetje blijft steken dan is jouw thermostaat ook defect.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ok. Duidelijk.

Vanmorgen koelwater niet op de 90 graden geweest na eerst 20 km snelweg (cruise op 110) en de rest van de rit 80 km wegen. Totaal 50 km in 45 minuten. Blijft een beetje hangen op de 70 graden.
Heb dit eigenlijk met alle voorgaande auto's (zie onderschrift) wel ervaren, waardoor ik het nu ook niet als "defect" zie.

Maar dit is niet uit lezen om terug te komen op mijn vraag en om het zeker te weten?
 
Nee; doorgaans is een thermostaat een mechanisch iets. Wanneer je een thermostaat in heet water legt zal deze vanzelf openen. Word naar mijn weten niet electrisch aangestuurd.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Logisch. had ik zelf ook kunnen bedenken na het zien van enkele afbeeldingen van deze thermostaat.

Zal de garage een vragen wat dat moeten kosten. 13 maart staat al de 180dkm beurt gepland.

Bedankt voor je reacties @Disaster-Master :thumbsup:
 
Onderdeel zelf zal niet zo duur zijn. Het zal het arbeidsloon zijn waar je op leeg loopt. Wil je niet ontmoedigen maar meestal zitten ze op een moeilijk bereikbare plaats waardoor het nodige los moet om erbij te kunnen. Wel zaak om het te laten doen; je motorolie komt nu (vooral met deze koude dagen) slecht op temperatuur wat nadelig kan zijn voor de smering. Daarbij rijd je een diesel; wat ook niet bijdraagt in de opwarming van het blok (ontbrandings temperatuur diesel is lager dan die van benzine)
 

turboturbo

Forumguru
De bedrijfstemperaruur van een dieselmotor is iig lager dan die van een benzine motor.

Bij diesel wordt er meer rendement behaald = dus meer energie omgezet in beweging in plaats van warmte (verlies) tov benzine.

Correct me if wrong...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan