olie en onderhoudsbeurt

Rosinfield

† In Memoriam
Ik lees in het instructieboekje over auto's met flexibel en vast onderhoudsinterval en afhankelijk daarvan verschillende soorten motorolie.
Ik vraag me af hoe dat dan met mijn Yeti zit. Bij de dealer zeiden ze na 30 000 km, dus is het dan vast? En met welke olie moet ik dan evt bijvullen?
 

bobby45

Actief lid
Nee in de computer zitten div metingen die kijken of je goed met je olie gaat.
Temp te hoog gaat dit af van je levens duur.
rij je korte stukje zal hij hier ook naar kijken.
mijn dealer gaf mij een 1 liter bus mee.

nog ff wat info over olie

AMT Home > Vraagbaak > Longlife-olie of niet? (2007-6)


Longlife-olie of niet? (2007-6)

dinsdag 15 januari 2008

Vraag: Ik ben in het bezit van een Skoda Fabia 1.4 TDI 51 kW van het bouwjaar 2006. De dealer gebruikt voor alle dieselmotoren één soort olie bij de onderhoudsbeurten en dat is de longlife-olie van Castrol. Mijn auto is echter niet voorzien van een verlengd onderhoudsinterval. De auto heeft namelijk iedere 15.000 km onderhoud nodig. Ik heb de dealer laten weten dat er volgens voorschrift in mijn auto een olie moet die aan de VW-norm 505.01 (5W-40) voldoet en dat is geen longlife-olie.

Mijn vraag is of de dealer gelijk heeft en of er dus echt één olie bestaat waarmee alle dieselmotoren van Skoda (VW) gesmeerd kunnen worden. Is het schadelijk om de dunnere longlife-olie te gebruiken terwijl er een vast onderhouds-
interval is voorgeschreven?



Antwoord: De Skoda-motor is van fabriekswege geschikt voor longlife-oliën met de bijbehorende lange verversingstermijn. Dat betekent dat er zowel een VW 506.01 SAE 0W-30 als 0W-40 of een VW 507.00 SAE 5W-30 olie in mag. Wat ook mag is een VW 505.01 SAE 5W-40, maar dan alleen met een 15.000 km of 1 jaar verversingstermijn.

Daaruit volgt dat technisch gezien zowel de dealer als u gelijk hebben. De Nederlandse importeur heeft echter niet voor longlife gekozen. Vandaar het advies voor een VW 505.01-oliekwaliteit.

Blijft over: de prijs van de olie. Zo goed als zeker is er maar weinig verschil in prijs tussen de longlife en de 505.01-oliën. Een mogelijke meerprijs voor de longlife-olie wordt door een iets lager brand**stofverbruik gecompenseerd.
 

Captain Hook

Forumguru
Motorcode, type, het soort onderhoudsinterval (VOI of niet) en de bijbehorende olie staat toch allemaal in je instructieboekje?
Voorin zit een sticker met de kenmerken van jouw auto en in de manual staat hoe en wat.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In mijn boekje staat 507 00 alleen voor diesel en 504 00 en 502 00 voor benzine met resp. variabele en vaste intervallen.
Captain Hook: Je hebt gelijk, ik moet natuurlijk ook in het onderhoudsboekje kijken (zit in de auto)
 

CaseyBasey

Actief lid
Volgens mij geldt voor de Yeti dat een onderhoudsbeurt moet plaatsvinden na elke 30.000 km of na 2 jaar. Bij die onderhoudsbeurt zal de olie wel ververst worden.
Mocht het olieverbruik zo groot zijn dat er eerder olie bij moet, ja dan even in de handleiding kijken wat voor soort.
 

EdK

Forumguru
Zit er onder de motorkap geen sticker met de specs welke olie te gebruiken ?
Als ik me goed herinner zit die sticker bij mijn RR er namelijk wel !
Maar kom alleen onder de motorkap als ik ruitenvloeistof moet bijvullen.
 

CaseyBasey

Actief lid
EdK: dat hoop ik volgende week te onderzoeken.
Trouwens, je hebt al een tijdje geen handtekening meer. Wanneer kunnen we die weer verwachten?
 

EdK

Forumguru
volgens mij heb ik nooit echt een handtekening gehad.
Maar ben wel 2 weken in onderhandeling met de dealer, en vandaag een negatief antwoord gehad over een voorraadwagen ( iemand anders rijdt er straks in )
Dus morgenmiddag gaan we weer om de tafel zitten en hoop dat we tot een overeenkomst kunnen komen met een andere handtekening dan waar we hierover praten
 

Rosinfield

† In Memoriam
qG1? Zag dacht ik binnen in de deurstijl ook iets staan van 15 000 km. Morgen even kijken wat dat is. Dealer zei alleen maar 30 000 km.
 

corsaar

Senior Member
@Rosenfield je heb er toch ook een onderhoudsboekje bij gekregen.
Ze noemen dat serviceplan een kopie van de sticker staat voor in het boekje afgedrukt !
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, dat is waar ook. Zit in het dashboardkastje, was ik helemaal vergeten. Zal morgen even kijken. Voorlopig kan ik nog even voort (ca 600 km gereden nu)
 

Wimus

Actief lid
volgens mijn dealer zijn alle Skoda's af fabriek met longlife olie uitgerust.
Goed voor 30.000 KM of 2 jaar
 

corsaar

Senior Member
Tja Wimus we hebben een andere dealer die van mij wil meer geld verdienen.
Staat ook in het boekje, maar dat het zomaar anders kan zijn verbaasd me niet.
 

Wimus

Actief lid
Ik denk niet dat er in de fabriek 26 tanks met allemaal verschillende olie staan, kan me goed voorstellen dat een auto voor Estland ofzo andere olie krijgt ivm koudere weersomstandigheden, maar voor west europa zal dat heus allemaal dezelfde (longlife) olie zijn.
Mijn dealer heeft me er uitdrukkelijk op gewezen dat olie verversen voor 30.000 km, of als je minder rijdt binnen 2 jaar, geen enkele meerwaarde heeft voor de motor. Kost je alleen extra geld.
zoals ik al eerder zei, volgens hem worden ALLE Skoda's af fabriek met longlife olie afgevuld.
Bij het eerste olieverversen heb je dan de keus, normale of longlife olie
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mij zeiden ze dus ook bij aflevering tot over 30 000 km. Aan de zijkant van het dashboard bij de deur zit echter een kaartje waarop het volgende staat:

x volgens vast onderhouds interval
uiterlijk bij km stand 15 000 of datum 31-8-2011

met de hand ingevuld.
Nu snap ik het dus niet meer
 

Wimus

Actief lid
een dealer dus die extra wil verdienen.
Als ik dit soort dingen hoor/lees moet ik altijd aan de verhalen denken van garages die je laten betalen voor iets dat ze helemaal niet doen :icon_smile_dead:
Ik zeg niet dat ze het met opzet doen, maar roept wel vragen op :confused:

TIP: schrijf een mailtje aan Pon, en vraag hoe het zit
 
Bovenaan Onderaan