Olie bij bougie en bobine - kleppendeksel vervangen?

turboturbo

Forumguru
Het zijn idd hele vlakke, scherpe en gladde oppervlaktes waar de pakking ook nog eens vreemde vormen/bochten maakt. Dat is niet zo makkelijk met een pakking af te dichten; zeker niet omdat het deksel maar met 15Nm aangeschroefd wordt... (Dat is best losjes)

Vanuit een technisch standpunt zijn deze blokken gewoon goed ontworpen, aangezien ze niet snel lekken.. en zo zal de fabrikant ook hebben gedacht
Toch is de kleppendeksel pakking een zeer veel voorkomende bij deze motoren (het internet staat er vol mee) Ook de pakking bij de distributie én die aan de kant bij de (nokkenas?)ketting schijnt makkelijk te gaan lekken.

Maar misschien is dit vergeleken met andere motoren nog steeds bovengemiddeld goed?

Ach, elke generatie en type motoren heeft zo z'n eigen probleem punten.
 

Spierings

Forumguru
Toch is de kleppendeksel pakking een zeer veel voorkomende bij deze motoren (het internet staat er vol mee) Ook de pakking bij de distributie én die aan de kant bij de (nokkenas?)ketting schijnt makkelijk te gaan lekken.

.
Dat het nu regelmatig op het internet staat komt ook omdat deze blokken al erg lang op de markt zijn, en vag is nou eenmaal een veelbesproken merk.. Ook heeft niks een eeuwig leven... Zeker niet als het van rubber is, meer als 10 jaar oud is en nogal eens wat km heeft gelopen... Waarschijnlijk was jouw pakking ook al hard en broos geworden...


Bij de distributie zit er geen pakking tussen, hier zitten twee keeringen en een afdichtpasta tussen de kop en de lagerkap.
Als hier olie zit is het meestal toch de kleppendeksel welke langs de lagerkap naar de keeringen loopt..

Aan de andere kant kan het de kettingspanner zijn welke lekt maar meestal is het de pakking hiervan..
 

oco1979

Forumguru
als het werkt is dat oke.
Ontwerpfout kan ook wel een soort prijsprobleemke zijn.
Want merk A vraag aan fabriek B voor iets te maken,maar mag maar zoveel kosten.
Oke maar dan zal het iets minder van kwaliteit zijn.
Overal worden er kosten beperkt en dat zal niet op verbeteren.

Met hier en daar een dopje op te doen kan dat geen kwaad,is anders moest je volledig met zo vloeibarepakking doen.
 

EdK

Forumguru
@EdK Als dat tape nodig is, gebruik je duidelijk een te grote slangklem
Zou je zeggen, alleen een slag kleiner past zelfs in zijn wijdste stand er niet overheen.
En dan heb ik het over professionele klemmen en niet die huis tuin en keuken dingentjes die in je slang snijden...
En de professionele zijn er dan weer wel in pisbakijzer te verkrijgen maar tsja niet in RVS.... :bloos::pardon:
 

octavia20vturbo

Nieuw lid
Ik heb vorig jaar ook de klepdekselpakking van mijn 1.8 t vervangen. Maar goed die had ook 315.000 km gelopen en was 16 jaar oud. Die koolafzetting had ik ook toen ik hem kocht. Toen inwendig gereinigd en de oliezeef vervangen en de kunststofkap van het carter. Daarna op tijd olie verversen en nooit meer last gehad van die aanslag. Was een heerlijke auto. Hij rijdt nu bij de nieuwe eigenaar. Hoop dat ze er net zo goed voor zorgen als ik.
 

Spinal

Forumguru
Mijn 1.8T had hetzelfde probleem, ook olie bij de bougies/bobine. Ik heb toen ook beide kleppendeksel pakkingen vervangen en toen was het opgelost.
Die zwarte kool afzettingen zijn wat minder, als je elke 15K de olie ververst zou dat eigenlijk niet moeten kunnen.
 

turboturbo

Forumguru
Die zwarte kool afzettingen zijn wat minder, als je elke 15K de olie ververst zou dat eigenlijk niet moeten kunnen.
Ja ik doe dat wel, ik weet alleen niet of en hoe de vorige eigenaren dat hebben gedaan.... Ben ik toch bang van óf longlife olie óf goedkope slechte olie of bezuinigd op termijn of soort olie.
 

Spinal

Forumguru
zolang je caterpan en olie zeef schoon zijn kan het verder weinig kwaad, ik zou dan wel ook je kleppendeksel goed schoon maken, vooral de gaatjes naar de opening voor je carterventilatie. Als die dicht slibben kan de druk niet weg via het kleppendeksel.
 

turboturbo

Forumguru
, vooral de gaatjes naar de opening voor je carterventilatie. Als die dicht slibben kan de druk niet weg via het kleppendeksel.
Die heb ik idd goed schoongemaakt. Er zat wel aanslag achter in die ruimte; maar daar kan je simpelweg niet bij met een kwast oid. Ik heb er een paar keer war benzine in laten weken.

Oliezeef heb ik vorig jaar preventief vervangen die was nog keurig schoon. Ik heb ook nooit mayonaise onder de dop gezien, dus ik denk dat er verder geen olieprobleem is (op het vermeende verbruik of deze lekkage dan na)
 

turboturbo

Forumguru
Klein (foto)verslag.

Nodig: nieuw kleppendeksel pakking, te verkrijgen bij dealer. Komt 2 delig, het gedeelte voor over de cilindergaten en een vierkant die op de randen moet.


Stappen:
0. klik de distributieriem kap los (dat zwarte ding aan de linkerkant) dat zit met 2 metalen klemmen vast die wip je zo los.

1. klik de stekkers van de bobine's los (platte schroevendraaier in het gaatje prikken en dan wip je ze zo los) en trek de hele draadboom opzij. n.b. er zit een bruin draadje vanuit de draadboom bovenop het kleppendeksel geschroefd (tussen de 2 linker bobine stekkers), die moet ook eerst los. Leg alles opzij zodat het kleppendeksel straks recht omhoog erlangs kan.

2. trek de bobines er uit (gewoon trekken)
kleppendeksel1.jpg

3. schroef het zwarte (vacuüm?)doosje los en leg het aan de kant (slang hoef niet los) Dan haal de slang van de carterventilatie eraf (eerst de oorklem losmaken) (rode cirkel) en schroef daarna de zwarte metalen motor afdek kap steun los (gele cirkel)
kleppen2.jpg

4. schroef nog een metalen steunplaat los zodat de zwart metalen leiding opzij kan.
kleppen3jpg.jpg

5. schroef de 9 boutjes los van het kleppendeksel. Spreekt voor zich, je kunt ze allemaal vrij goed zien zitten: 3 in het midden, 3 aan de achterkant en 3 aan de voorkant.

6. Het spannendste is begonnen: probeer nu het kleppendeksel op te lichten. Ik heb voorzichtig met een grote platte schroevendraaier op een paar punten iets gewiggeld en toen liet ie los. Je moet het deksel proberen rechtstandig omhoog te trekken, omdat het deksel anders klem komt te zitten door het schroefdraad van de uitstekende bouten. Dat is een kloterig klusje, omdat rechtsachter een metalen koelleiding van de turbo net boven het hoekje van het kleppendeksel hangt. Die moet je dus aan de kant duwen. Ik heb die een paar keer heel voorzichtig opzij gewiegd (denk in totaal 1 cm opzij verplaatst) zodat het kleppendeskel er nét langs kon en ook niet meer teruggebogen daarna (bang dat die misschien mocht afbreken)
Hier 2 plaatjes van internet van deze stap:
image.png

image.png


Hier een foto van het kleppendeksel verwijderd; hij ligt op de kop nu:
kleppen5.jpg

7. verwijder de oude pakkingen en ga een paar uurtjes alle contactoppervlaktes schoonmaken: de cilindergaten en de randen van het deksel. Zowel op de kleppendeksel als op het motorblok. Ik heb dat met oude doeken en wat benzine gedaan. Eindeloos poetsen. Af en toe met een klein stukje hout (een halve knijper) ipv met de vinger achter de doek als ik het niet weg kreeg. Je moet proberen mee te bewegen met de minuscule groefjes die je ziet (het voelt nagenoeg spiegelglad, maar het oppervlak is wel degelijk gegroefd dus) dan laten de vlekken het beste los.

Hier het resultaat van uren poetsen: de randen vh motorblok zijn nu schoon. De nieuwe pakking (het binnengedeelte) ligt even los aan de kant:
kleppen6.jpg

Het kleppendeksel zelf was heel erg vuil; op de foto hieronder zie je een stukje van het gedeelte waar de luchtgaatjes zitten van de carterventilatie toen ik net begon met het schoonmaken van het deksel. Achter die gaatjes zit een soort van ruimte of een kamer waar je helaas niet bij kan om dat goed schoon te maken. Ik heb er een paar keer een beetje benzine doorheen laten spoelen / inweken.
kleppen7.jpg

Ik zie dat ik geen foto heb van het eindresultaat, komt waarschijnlijk ook omdat ik er in 2 dagen tijd 3x opnieuw aan ben begonnen, ik had telkens het idee dat het echt nog schoner moest. Laten we zeggen dat het deksel op het eind niet meer roetzwart was, maar nog wel aangekoekt en bruin. De gaatjes voor de carterventilatie zijn wel helemaal goed open gegaan. Ik heb me kapot geborsteld. Eigenlijk is dat niet te doen. Ik was na 2 dagen helemaal high van de benzine dampen. Beter breng je het naar een bedrijf die het deksel in zo'n machine kan schoonmaken voor je (eigenlijk net als je carterpan) Of simpeler: bestel een nieuwe.

Hier nog een close-up van het schoongemaakte eindresultaat van de cilindergaten: je ziet een soort structuur waarvan ik niet weet of die in het metaal zit of hoort; dat kreeg ik in ieder geval niet verder weg geboend:
kleppen8.jpg

8. leg de nieuwe pakking op z'n plek en vergeet niet op de 4 genoemde cruciale plekken (in de hoekjes van de beide halve manen) wat extra vloeibare pakking te smeren, zowel aan de onder- als de bovenkant van de nieuwe pakking. Op de foto til ik de pakking iets op bij 1 vd hoekjes waar de vloeibare pakking onderop aangebracht is:
kleppen9.jpg

9. Plaats het kleppendeksel weer terug op z'n plek, wederom even gekloot om voorbij de stalen koelleiding te komen in de rechter hoek achter.

10. draai de 9 boutjes weer aan met 10-15Nm (ik heb 12Nm gedaan) Wat overigens verrekte slap is voor mijn idee, dus ik ben blij dat ik de moeite gedaan heb om een momentsleutel hiervoor te regelen. Ik las ergens het advies om ze na een paar maanden nog een keer na te draaien met de momentsleutel. De pakking zou zich nog verder 'zetten' (na een aantal keren krimpen en uitzetten, vermoed ik)

Over een paar weken ga ik kijken of ik nog lekkage of zweten zie langs de buitenste randen, en ga ik opnieuw kijken of er olie in de cilinderschacht is gelekt. *fingers crossend*

4 x nieuwe bobines van Bosch zijn besteld (is volgens mij niet eens per-se nodig, want de motor loopt uitstekend op de huidige bobines + bougies) 4 x NGK bougies liggen ook al klaar. Die vervang ik na controle over een paar weken tegelijk.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Op YouTube zijn eigenlijk veel betere how-to's te vinden. Dus voor de DIY; ga daar eerst een boel filmpjes kijken!

Bijv in onderstaand filmpje heb je veel aan het eerste gedeelte. Deze gast vervangt ook de pakking bij de nokkenas ketting mee. Voor mij te gedurfd (op dit moment)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Goed nieuws; het lekken lijkt met het vervangen van de kleppendeksel pakking nu te zijn verholpen.

Ik rij nu alweer een paar weken rond sinds het vervangen van de kleppendeksel pakking en alleen bij bougie 1 zat nog heel ietsje olie langs de afdichtring, echt heel weinig. Ik vermoed dat dat nog van vorige keer was (is erg lastig daar schoon te maken)

Of zit er ter hoogte van de bougie nóg een pakking? Die evt kan lekken? Ik heb wederom pogingen gedaan om de schachten goed schoon te maken door met een oude doek over een lange schroevendraaier en ook een verlengstuk van m'n doppenset ratel voorzichtig in de schacht te vegen:
IMG_6175.jpg

Verder zag ik (dat zie je niet op de foto) dat er allemaal zwarte aanslag te zien was door het bougie gat. Betekent dat dat er aangekoekte roet in de cilinder zit?

De andere bougies en bobines waren zo goed als droog.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan