Olie bij bougie en bobine - kleppendeksel vervangen?

turboturbo

Forumguru
Vandaag wilde ik de bougies wisselen van mijn Octavia toen ik dit tegenkwam.... :nailbiting:

oliebougie1.jpg
oliebougie2.jpg

Kortom; flink (?) wat olie bij de bougie en bobine. Dit is van cilinder 1, de rest ga ik zometeen checken. Ik denk dat ik de huidige bougies eerst nog even terugzet.

Ik las zo gauw dat dit te maken kan hebben met een lekkende kleppendeksel pakking. Klopt dit? Sowieso is dat een verdachte van de 1.8 20VT en Tom van HBT techniek had me 2 jaar geleden al verteld dat hij zag dat die iets lek was (dat zag hij van de buitenkant maar vond het toen niet schokkend)
Een nieuwe pakking voor het kleppendeksel heb ik al liggen dus ik zou meteen door kunnen met die vervangen.

Of is hier iets anders aan de hand? Zijn er nog aanvullende 'testen' die ik kan doen om eea uit te sluiten? Of moet ik afspraak gaan maken voor een motor revisie... :greedy:

Dit zou te rijmen kunnen zijn met het olieverbruik waar ik mee te kampen heb (zo'n 1:6000 is op dit moment de stand van zaken)
 
Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
Ziet er inderdaad uit als een lekkage aan het kleppendenksel pakking.
Gewoon vervangen als je hem toch hebt liggen en na een tijdje nog eens controleren
 

turboturbo

Forumguru
Goed dan doen we dat maar idd. Is het gewoon een kwestie van de 9 stuks 10mm M6 boutjes losschroeven?

Meteen ook maar nieuwe bobines bestellen? Er zitten ook geen origenele meer in. 1 van Beru en drie merkloze.

Bougiegat 1&3 zaten vol met olie, 2&4 lijken oke.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spierings

Forumguru
Kleppendekselpakking is eigenlijk altijd de boosdoener..

Bobines kun je vervangen als je geld over hebt, maar zolang ze goed zijn zou ik ze laten zitten..

Kleppendekselpakking is inderdaad de 10mm M6 moertjes loshalen..
 

turboturbo

Forumguru
Zo, wat een klotig klusje was dat weer zeg. Een metalen koelwater leiding van de turbo zit flink in de weg rechtsachter in de hoek. Je kunt het kleppendeksel dan wel tillen, maar de hoek komt er niet langs. Ik las dat je die leiding opzij moet duwen. Dat heb ik gedaan (in totaal 3 x met hefboom van de motor af weggedraaid), maar vond ik wel eng om te doen (was bang dat het af zou breken)

En dan als je het deksel niet gelijktijdig in alle hoeken / horizontaal optilt, komt ie steeds klem te zitten aan het schroefdraad van de schroeven waar die omheen valt. Best naatje, want je wilt dat schroefdraad niet beschadigen!

Ik zal later hier een wat gedetailleerde beschrijving geven opgedeeld in stappen en met wat meer foto's voor degene die dit ook wil doen. Overigens staan er best wel wat handleiding met foto's al op internet van de 1.8 20VT kleppendeksel verwijderen. Op Seat Online is er ook nog iemand die zelf de ketting heeft vervangen, maar dat durf ik toch niet zelf aan. En is ook vrij duur onderdeel alsnog begreep ik.

Hier een overzicht foto, meteen na de bevrijding, oude pakking zit er nog op.

kleppendeksel4.jpg


Ik zag in een soort 'kamertjes' tussen de cilinders plasjes olie staan. Is dat ook normaal? Hier een foto van wat ik bedoel. Je ziet mijn oog in de weerspiegeling:

kleppendeksel3.jpg


Het viel me op dat de onderkant van het kleppendeksel bomvol smurrie zit. Is het zinvol om dat helemaal schoon te maken, of totaal niet? Ik heb al even geprobeerd, met benzine kom je wel een eindje, maar ik kreeg flash-backs naar de vorige keer dat ik uren op een carterpan heb zitten boenen :nailbiting: En dat leek me wel zinvol, want daar ligt tenslotte de plas hete olie in te baden :)

kleppendeksel1.jpg


Dan wat de resten van de oude pakking betreft; is het slim om een karamel schijfje te halen voor mijn 'dremel' (proxxon multitool) om de resten weg te slijpen? Met een oude katoenen doek (oud hemd) en wat benzine kom ik best een eindje, al moet je wel proberen je nagel met de groeven van het metaal mee te laten vegen, wil dat succesvol zijn. Voor echt hardnekkige stukjes rag ik er met een stukje hout (oude knijper) overheen (met het doek ertussen uiteraard) Ik had ook ergens een stukje met een schroevendraaier weggeveegd, maar aan de kras die dat opleverde maakte ik op dat je dat dus nooit moet doen :bloos:

kleppendeksel2.jpg

Wat het plaatsen van de pakking betreft; ik heb ook nog wat vloeibare pakking liggen, is het zinvol om aan beide kanten ook nog heeeeeel dun een laagje vloeibare pakking te smeren? (misschien voor het plekje dat ik bekrast heb met de schroevendraaier?)
 

Cordoba

Forumguru
Ik las zo gauw dat dit te maken kan hebben met een lekkende kleppendeksel pakking. Klopt dit? Sowieso is dat een verdachte van de 1.8 20VT en Tom van HBT techniek had me 2 jaar geleden al verteld dat hij zag dat die iets lek was (dat zag hij van de buitenkant maar vond het toen niet schokkend)
Een nieuw kleppendeksel heb ik al liggen dus ik zou meteen door kunnen met die vervangen.

Niet zoveel zinnigs te melden, maar ik neem aan dat je een andere pakking hebt liggen, of heb je inderdaad ook een nieuw kleppendeksel?
 

turboturbo

Forumguru
Jazeker @Cordoba die had ik al een paar maanden in de kast liggen. Wegens tijdgebrek simpelweg niet eerder aan toegekomen.
Edit; een kleppendeksel pakking heb ik.

Eigenlijk heb ik een half magazijn al een tijd lang klaar liggen voor de verschillende klussen die op m'n lijst staan :) (filters, bougies, overige pakkingen, ruitenwissers, etc m)

Vraagje aan allen: hoe kan ik nu het beste de restanten olie schoonmaken in het gedeelte waar de bougies zitten?
Er mag immers niks in de cilinder vallen, maar een lange staaf met een droge schone doek mag dat?
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Weet niet of je hem al in elkaar hebt maar Je kunt eventueel een klein beetje vloeibare pakking/kit op de hoekjes waar deze over de lagerkappen heen zit doen..
 

turboturbo

Forumguru
Nee hoor @Spierings morgen ga ik verder.
Heb de rest vd avond de kleppendeksel gepoogd schoon te krijgen. Ben nu helemaal high vd benzine damp :geek:

Wat is een lager kap? En dus niks extra's bij de cilinder gaten doen?
 

Spierings

Forumguru
Een lagerkappen is zo'n klem van de nokkenas.. aan de tandriemkant loopt de pakking naar boven over die lagerkap en aan de andere kant loopt deze over de kettingspanner/versteller.. Daar waar de pakking vlak licht en deze over zo'n kap gaat zit een hoek. Dat zijn de zwakkere plekken, en hier kun je een beetje kit op doen aan de onder en bovenkant van de pakking (niet teveel, maar een klein beetje gebruiken.)

Op de platte vlakken hoef je geen kit te doen..
 

turboturbo

Forumguru
Helder dank je!
Edit: je bedoelde dit zeker? Vond ik vandaag nog in wen topic op het audiforum:
image.jpeg

Dat je maar heel heel weinig nodig hebt (ipv zo'n 'spoor' te leggen alsof je stroop op je pannenkoek doet) heb ik vorige keer bij de carterpan al geleerd. En die is sindsdien mooi lekvrij gebleven en zonder uitgeperste pakking tussen de naden.

Ik las op een Brits forum de tip om de pakking met olie in te smeren voor installatie. Is dat idd te adviseren?
Using engine oil to lubricate it before installation is a good idea to prevent tears on the plastic gasket when torquing the valve cover nuts.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
extra dichting op een dichting :pieker:
als deze niet dicht met een dichting dan is er iets mis met stuk zef.
kan krom staan of beschadigd zijn.
anders doe je overal vloeibare pakking tussen....
 

oco1979

Forumguru
4 X dezelfde bobines is ideaal.

Doe ook 4 bougies,injectoren,piston enz....

optimaal op elkaar afgestemt

als je tenminste goed wil doen
 

turboturbo

Forumguru
Gaat zeker gebeuren!

Eerst ga ik met de huidige bobines en huidige bougies de olie lekkage nu aanzien komende weken.

Daarna op de planning: 4 x nieuwe bobine, 4 x nieuwe bougie, 4 x nieuwe injector + O ring, nieuwe brandstoffilter.

En die extra pakking is denk ik een ontwerp 'foutje' of zwakte. Zal waarschijnlijk later toegevoegd zijn aan de handleidingen door VAG.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Extra kit op dat soort plekken is zeker geen ontwerpfout, dat is doelbewust en hoort gewoon bij het ontwerp. Bij het modernere vag motoren is het design veranderd en zitten er geen losse lagerkappen op maar een grote lagerkap/plaat. Maar alles heeft zo zijn voor en nadelen....

Omdat er altijd een redelijk scherpe hoek of groef tussen die twee delen zit (in dit geval lagerkap en kop) kan de pakking soms niet 100% afdichten. Vandaar een beetje kit..

Het gebruik van pakking en kit komt op meer delen van het blok voor. Denk bijvoorbeeld bij de pakking van een distributie ketting . Waar deze over de koppakking zit is deze ook nooit helemaal vlak en zit er ook wat kit zodat deze op de oneffenheden niet gaat lekken..
 

Spierings

Forumguru
Tja..... Je kunt overal een probleem van maken...

Wat is het probleem van een klein dotje kit gebruiken op een plek welke gevoelig is op een minder goede afdichting..
Waar staat ergens dat je geen pakking i.c.m een kit mag gebruiken, is dat dan automatisch een slecht design....
Bijna iedere fabrikant gebruikt wel ergens kit i.cm met een pakking, maar die hebben er waarschijnlijk minder verstand van dan een paar mensen op het forum:fool:

Deze kleppendekselpakkingen zijn niet gevoelig voor lekken (misschien mede dankzij dat dotje kit welke waarschijnlijk bij het ontwerp hoort:pieker:) .
Deze afdichting werkt naar behoren en is dus gewoon een goed ontwerp...:pardon::D
 

EdK

Forumguru
Wat is het probleem van een klein dotje kit gebruiken op een plek welke gevoelig is op een minder goede afdichting..
Helemaal niets om het probleem meeop te lossen, maar derhalve is en blijft het een ontwerpfout (je) !

Deze afdichting werkt naar behoren en is dus gewoon een goed ontwerp..

Met alle respect hoor , maar dan kijk je echt met oogkleppen op...

Zelfde als dat ik een slang heb met een slangenklem die net niet goed afsluit waardoor ik een kleine lekkage heb.
Maar door wat tape aan de buitenkant van slag er op te tapen en dan de slangenklem weer monteer en de kleine lekkage is verdwenen.
Tsja ook deze afdichting werkt naar behoren, maar ga zeker niet zeggen dat het dus een goed ontwerp is !!
 

Spierings

Forumguru
Zoals ik al eerder typte is dit ontwerp bij de nieuwere motoren veranderd en zijn er bij veel motoren geen losse lagerkappen meer maar een grote lagerkap/plaat.. Dat dit vroeger in ieder geval bij vag niet gebeurde zal eerder aan de stand van de techniek liggen, de daarbij behorende kosten en de keuzes van de fabrikant liggen.. Vergeet niet dat je het hier over een motorblok hebt welke al meer als 20 jaar geleden ontworpen is.

Jij vind het ontwerp van een blok en de daarbijbehorende pakking niet goed omdat er een druppeltje kit tussen moet. Dat is bij dit ontwerp nooit niet anders geweest, zelfs oudere vag motoren wordt het gedaan, zo ook bij sommige andere fabrikanten..

Dit terwijl deze blokken niet gevoelig voor lekkage zijn, en dus goed zijn afgedicht.
Vanuit een technisch standpunt zijn deze blokken gewoon goed ontworpen, aangezien ze niet snel lekken.. en zo zal de fabrikant ook hebben gedacht..

Natuurlijk heb jij daar van achter je toetsenbord andere ervaring mee , maar ik denk dat je het filter van je scherm moet halen... Het is techniek van 20+ jaar oud, welke nauwelijks lekt... Wat wil je nog meer...

Het olieverbruik bij de tsi motoren, oprekkende kettingen, defecte egr kleppen etc. noem ik ontwerpfouten.... Niet het feit dat er een dotje kit tussen moet...

Tape gebruiken voor iets waar het niet voor bedoeld is heeft niks met het ontwerp te maken, er is ook geen een fabrikant die dat doet.. hooguit een beunhaas....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan