Oil pressure warning 1.8 TSI

hans.a

Nieuw lid
Gisteren de50.000 km bereikt en prompt begint het olie lampje weer te branden. Hij verbruikt nu precies elke 10.000 km een liter. Het kan en het mag misschien maar ik vind het belachelijk bij een nieuwe auto en in de 20 jaar dat ik nieuwe auto's rijdt heb ik het nog nooit mee gemaakt. Verder vind ik het overigens een geweldige auto.
 

andrehj

Forumguru
In die van mij heb ik dit weekend (bij 9000 km) voor het eerst een half litertje bijgevuld. Olieverbruik dus ongeveer 1:15.000 a 1:20.000. Ik vind dat eigenlijk best netjes.
Maar inderdaad, mijn vorige auto met Renault 1.9 dTi motor deed dat beter, want die hoefde ik nooit bij te vullen, ook niet toen de teller al op 280.000 km stond.
 
Hiervoor een 1.8T uit huize Audi gereden (compleet andere motor dan de VAG 1.8TSI overigens), en dat was ook echt een olieboot!
Herken de Audi rijder: de extra flessen olie in de achterbak :cool:

Een kleine nuance is wel op zijn plaats: het oliecartel van de 1.8T is vele malen kleiner dan vele dieselmotoren en oudere benzinemotoren. Meer olieverbruik merk je dus veel sneller. Bij de 1.8TSI past er slechts 4,5 liter in. Bij de Audi 3,2L naar ik meen.
Een vorige auto van me, een Saab 900 2.0L atmosferisch had een carterinhoud van 7 liter! Zelfs bij 300kkm hoefde ik daar nooit olie bij te gooien.

En VAG hanteert 0,5L/1000km als maximaal toelaatbaar olieverbruik!

Overigens heb ik de oliedruk melding ook gehad in de Audi, hetgeen ervoor gezorgd heeft dat mijn turbo een stuk sneller naar het einde van zijn levensduur is gegaan.
Dus blijf oppassen met dergelijke meldingen. Bij mij was het een "echte" melding (bij Audi raak je nl. gewend aan de foute meldingen van de boardcomputer), en heb het genegeerd...
 

hans.a

Nieuw lid
beste Vlieger, bedankt je reactie. dit klinkt tenminste als een logische verklaring. En inderdaad ik heb nu ook altijd extra flessen in de kofferbak.
 

Cuprani

Actief lid
Hiervoor een 1.8T uit huize Audi gereden (compleet andere motor dan de VAG 1.8TSI overigens), en dat was ook echt een olieboot!
Herken de Audi rijder: de extra flessen olie in de achterbak :cool:

Een kleine nuance is wel op zijn plaats: het oliecartel van de 1.8T is vele malen kleiner dan vele dieselmotoren en oudere benzinemotoren. Meer olieverbruik merk je dus veel sneller. Bij de 1.8TSI past er slechts 4,5 liter in. Bij de Audi 3,2L naar ik meen.
Een vorige auto van me, een Saab 900 2.0L atmosferisch had een carterinhoud van 7 liter! Zelfs bij 300kkm hoefde ik daar nooit olie bij te gooien.

En VAG hanteert 0,5L/1000km als maximaal toelaatbaar olieverbruik!

Overigens heb ik de oliedruk melding ook gehad in de Audi, hetgeen ervoor gezorgd heeft dat mijn turbo een stuk sneller naar het einde van zijn levensduur is gegaan.
Dus blijf oppassen met dergelijke meldingen. Bij mij was het een "echte" melding (bij Audi raak je nl. gewend aan de foute meldingen van de boardcomputer), en heb het genegeerd...

Dat ligt dan aan die bepaalde 1.8 20vt, waarschijnlijk daarvoor al langer met vervuilde olie gereden (door een vorige eigenaar).
Ik heb 3 auto's gehad met een 1.8 20vt blok en bij mij verbruikte ze tussen 2 beurten door nooit 1 druppel olie. Alle 3 waren ook nog flink getuned.

Het hoge olie verbruik komt tegenwoordig vaker voor in de VAG groep bij de 2.0 T(F)SI motoren en in mindere mate ook bij de 1.8 T(F)SI
Ik werk bij een leasemaatschappij met een groot wagenpark dus ik zie het veel voorbij komen.

De dealer kan een aanpassing doen in de carter ventilatie en de software. Dat is eigenlijk altijd de eerste (goedkope) stap.
Werkt dat niet meer, dan zullen ze de zuigerveren vervangen, maar dat doen ze echt pas als de auto meer als 1 liter op 2000 km verbruikt.
Daarnaast moet er een olie-staat worden bijgehouden door de dealer. Als de dealer geen olie staat heeft kan jij wel aangeven hoeveel de auto verbruikt, maar zal PON nooit coulance toekennen als dit niet door de dealer geregistreerd is.

Mijn advies is dan ook gelijk de dealer stalken en het olie verbruik bij te laten houden door de dealer.
Als de auto namelijk echt straks meer als 1L op 2000km gaat verbruiken (en dat zal hij op een gegeven moment echt gaan doen), dan geeft PON ook na de 2 jaar en 100.000 km vaak nog wel coulance op het vervangen van de zuigerveren.

En als je dat probleem te boven ben.. dan komt je distributieketting er weer aan... :smiley29:

Let er ook op dat er bij een bepaalde serie van de 1.8 TSI blokken een terugroepactie open staat op de nokkenas brug.
Doe je die niet.. dan weet je zeker dat je ketting gaat verlopen.. Bij de nieuwere blokken is die modificatie niet nodig.
 
Mijn 1.8 20vt is altijd dealer onderhouden geweest, en derhalve nooit een beurt overgeslagen.
Of ze moeten het daar verprutst hebben?

De auto heeft overigens 1 jaar stil gestaan (binnen, geconditioneerde ruimte). Wellicht dat dat de problemen heeft veroorzaakt?
Afijn, de auto is weg. Dit motorblok heeft voor zeer veel problemen gezorgd, ben blij dat ik er vanaf ben.

Op het Audi forum komt dit probleem veel voor met deze motor. Het was inderdaad vuil wat in de aanzuigbuis in het carter zich had opgehoopt.
 

hans.a

Nieuw lid
53.500 km en het lampje van oil pressure begon weer te branden, gaf aan dat ik niet meer als 4000 toeren mocht rijden terwijl ik maar 3000 toeren reed. Vanmorgen bij de garage geweest en volgens hun was er niets aan de hand er moest alleen even olie bij, weer een liter. Dit terwijl ik er bij 50.000 km ook al een liter bij gegooid had. Ik begin een beetje angstig voor de vakantie te worden met caravan door de bergen, volgens mij mag ik wel 5 liter meenemen.
 

TDI_DSG

Senior Member
Ik heb het oil pressure lampje ook al 2x gezien. Toevallig begon gisteren bij mij het oil level lampje te branden. Heb er ook maar weer wat bijgegooid. Dit is de eerste auto die ik bezit waar ik olie in moet gooien tussen de beurten door.....
 

mikehotel

Actief lid
Mijn 1.8 20vt is altijd dealer onderhouden geweest, en derhalve nooit een beurt overgeslagen.
Of ze moeten het daar verprutst hebben?

Heb ook een A4 1.8T gehad en tot een 'geintje' altijd netjes dealeronderhouden. Maar als die de olie verversen met een afzuigbuis via de peilstokbuis ("nee meneer, dit maakt niets uit ten opzichte van het loshalen van de carterplug en is ook nog goedkoper ook!") en "vergeten" een oliefilter te vervangen (kan ik niet voor de volle 100% bewijzen, maar wanneer er een oliefilter onder zit met een productiedatum van 2 maanden voor een beurt die 60.000 km en 2,5 jaar eerder is uitgevoerd bij een grote VAG-dealer, dan doet dat bij mij de wenkbrauwen fronsen), dan vervuilt zo'n blok vrij snel. Vooral als het blok daar zowiezo al gevoelig voor is en vanwege het ontwerp een relatief klein carter heeft.
Niet voor niets wordt longlife door de echte goede specialisten voor deze blokken zwaar afgeraden (dus gewoon olie verversen max. iedere 15.000 km of 1 jaar) en wordt er een groter oliefilter (van TDI) ondergeschroefd.
 
Precies, het Audi forum staat er vol van!
Heb zelf ook nooit meegedaan aan de long-life beurten. Sommige lease maatschappijen hebben die 30kkm ook terug geschroefd. Dat doen ze niet voor niets.

In AMT heeft zelfs een artikel gestaan over grotere carters die te bestellen zijn.

Maar goed, ik hoop dat de 1.8 TSI een veel betere motor is.
Hij klinkt anders, maar voelt even krachtig aan (en hij is zelfs sterker volgens de papieren)
 

mikehotel

Actief lid
Maar goed, ik hoop dat de 1.8 TSI een veel betere motor is.
Hij klinkt anders, maar voelt even krachtig aan (en hij is zelfs sterker volgens de papieren)

Voral qua koppelverloop is de TSI prettiger en hoef je minder op toeren te houden. Vertaalt zich overigens ook terug in het verbruik, die aanmerkelijk lager is. Overigens wel RON 98 tanken, aangezien de TSI Euro 95 niet zo prettig vindt.
 
Is dit verschil tussen 95 en 98 echt zo groot in de 1.8tsi? Ik gooi er altijd gewoon 95 in omdat je 98 ook niet op alle plaatsen kunt tanken.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Zojuist ook de melding ontvangen na 30 km autosnelweg en 2 km 50 km/h-weg. Ik sta voor het verkeerslicht en krijg de melding.
Gezien vorenstaande maar even afwachten of de melding nog terug komt, maar morgen in ieder geval eea even doorgeven aan de dealer waar ik mijn auto heb gekocht en nog 6 mnd garantie heb...
Ondertussen 7.000 km gereden maar nog geen druppeltje olie hoeven bijvullen (na controle nog steeds netjes op pijl).
Huidige km-stand: 115.000 km.
 
Laatst bewerkt:

CDO

Forumguru
Check in ieder geval even je olie peil op een stuk vlakke grond (ik weet uit ervaring dat een beetje scheef staan een heel vertekend beeld geeft).

Volgens mij is er software matig ook ooit iets bijgesteld in mijn skoda omdat bandbreedte waarbinnen deze sensor reageerde te klein was.
 
Via zoekfunctie kom ik weer op dit topic.
Inmiddels staat er bijna 150kkm op de teller van mijn 1.8TSI O2
En net 120km gereden over 50km, daarna file, stilstaan en je raadt het al.
Net even open weg en ik trap hem ff in, raak net de 4krpm aan, en jawel melding terug.

Straks als de regen voorbij is olie bijvullen.
Ik moet zeggen dat het olieverbruik na de 120kkm minder is geworden. Tot nu.
Mijn auto heeft een paar duizend km geleden een beurt gehad.
 
Oliezeefje onder in carter kan ook vervuild zijn. Deze is bij mij al eens gereinigd.
Dat zou kunnen!
Op de terugweg (100km) van tevoren eerst oliepeil gecontroleerd. Dat was goed (pas 3800km na laatste service beurt).

Daarna aardig door kunnen rijden op 130km/u delen van de route...flink stil gestaan door een open brug op de snelweg...maar niets van meldingen of problemen.

Zoals hier een stuk terug te lezen valt, in de 110.000km dat ik de auto in bezit heb deze melding een aantal keren gekregen. Allen onterecht zo bleek achteraf.
Ook een aantal keren oliepeil te laag waarschuwing gehad wat wel klopte (en gelijk wat aan gedaan uiteraard). Maar beide op één hand te tellen.

Maar met de 150K in het verschiet is vervuiling een mogelijkheid. Dat was bij mijn Audi ook het geval destijds.
 

turboturbo

Forumguru
Misschien een idee om eens al dan niet preventief de zeef te laten reinigen?
Ik weet dat Hartog dat doet zonder demontage (dus met speciale flush)
 
Bovenaan Onderaan