Octavia vrs 1.4 tuning

Chapeaubas

Nieuw lid
Goedemorgen allen!

Ik zag dat er eindelijk bij ATM chiptuning nu een tuning beschikbaar is voor de VRS 1.4 met 245pk.
Het vermogen zou dan naar 285pk gaan en 460NM.
Zijn er hier andere die dit al gedaan hebben? Zoja hoe is de ervaring met het rijgedrag?
Ik heb sinds december vorig jaar mijn octavia aangeschaft maar merk zelfs met droog weer en het vermogen wat die nu
heeft al veel last heb van wheelspin.
Wordt dit met een tuning alleen maar erger met optrekken?
Zijn er nog tips om het wheelspinnen te verkleinen?
Ik hoor het graag van jullie! Bedankt alvast.
 

JeSko

Forumguru
Hier zijn bij mijn weten nog geen geschipte O4 VRS'n, zowel niet de 1.4 als de 2.0. Wheelspin ga je zowiezo sterker maken na chippen, is een kwestie van hele goede banden te kopen en je voet onder controle te houden, maar als hij dan haakt is het een echt plezier om te knallen. Ik kan het zelf goed beheersen en mijne (03) draait 355 pk en 510 nm.
 

Chapeaubas

Nieuw lid
Hier zijn bij mijn weten nog geen geschipte O4 VRS'n......
Ik had al zo'n vermoeden haha! Vooral met de tussen sprints is het natuurlijk leuker met al dat vermogen dan het optrekken zelf :-).
Wat betreft banden ben ik daar best wel een leek in.. Heb 18 inch velgen met Bridgestone Turanza T005 maar zelfs met droog droog weer mag ik in mijn handjes klappen dat ik maar een "beetje" wheelspin heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
Hehe ja pas op hier word vlijtig gechipt hoor, maar voor de O4 zal dat nu zowat beginnen en zeker met de VRS, voor veel mensen is dat standaard zowiezo al meer dan vlot genoeg :D

En inderdaad tussensprints zijn wat telt, je krijgt gewoon nog meer koppel tussenin en dat maakt het zo lekker, ook zal je boven 120 km/h meer trekkracht behouden, hernemingen worden echt brutaal met een gechipte VRS.

Bridgestone is maar zozo, hele goede banden voor hoog performance voorwiel aangedreven auto's zijn de Michelin Pilot supersports 4, maar die zijn prijzig, zelf heb ik nu Kumho's liggen en die gaan ook goed om met wheelspin en zijn iets minder duur :)
 
Ik rijd dan een hybride vRS. Dus dat is dan elektro + 1.4L gecombineerd 245pk, en heb zelfs wheelspin bij overgang van 1 naar 2.. is dat bij de 2.0 ook?

Nou moet ik wel zeggen: ik heb nu 4 seizoen hankook, en hiervoor falken winterbanden. Dat zijn natuurlijk verre van sportieve bandjes.. maar goed.. nu rijd ik doorgaans erg rustig dus chippen hoeft voor mij niet maar zag dit topic en was ff benieuwd naar de verschillen ;)
 

Chapeaubas

Nieuw lid
.......
Bridgestone is maar zozo, hele goede banden voor hoog performance voorwiel aangedreven auto's zijn de Michelin Pilot supersports 4, maar die zijn prijzig, zelf heb ik nu Kumho's liggen en die gaan ook goed om met wheelspin en zijn iets minder duur :)
Ja ik zat zelf ook een beetje te kijken en zag michelin E banden speciaal voor EV/HEV.. of het een verkoop truc is is maar weer de vraag.
Kumho’s nog nooit van gehoord, ga ik eens naar kijken!

Denk dat ik binnenkort wel even een afspraak ga maken voor het chippen, ben toch wel benieuwd hoeveel verschil ik ga merken !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chapeaubas

Nieuw lid
Ik rijd dan een hybride vRS. Dus dat is dan elektro + 1.4L gecombineerd 245pk, en heb zelfs wheelspin bij overgang van 1 naar 2.. is dat bij de 2.0 ook?
...
Ik spin zelfs nog als ik van 2 naar 3 ga met de 1.4 vrs… denk dat de 2.0 wel wat betere wegligging heeft met optrekken aangezien het gewicht voor ligt en bij ons ook achter door de batterij.

Als ik met 4 mensen in de auto zit trek ik beter weg dan als ik alleen rij .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Berghuis

Donateur
Dit is nog zo nieuw dat je denk ik geen ervaringen tegen gaat komen. Persoonlijk zou ik zelf niet naar ATM gaan, maar dat is een persoonlijk mening/gevoel op basis van verschillende reviews daar gelezen te hebben.

Ik zag dat Vermado al langere tijd deze tuning aanbied, wellicht dat zij zelf hier iets over kunnen vertellen?
 

Rallye

Forumguru
VRS 1.4? Je bedoelt de RS iV? Ben benieuwd of er nog iets verandert aan de (samenwerking met) de elektromotor?
 
euh ja.. RS iV is wel de officiële benaming geloofik.. maar zit toch echt een badge op de grill waar vRS op staat hoor.. en op de stoelen.. en op het stuur., en op… nouja. Dat.

en ja: dat is wel anders, de reguliere iV heeft 204 pk, en de RS iV 245. Heeft volgens mij vooral te maken juist met de sanenwerking.. want het 1.4L blok levert iets van 140-150 ofzoiets, en de ekectromotor iets boven de 100..
 
Laatst bewerkt:

Chapeaubas

Nieuw lid
VRS 1.4? Je bedoelt de RS iV? Ben benieuwd of er nog iets verandert aan de (samenwerking met) de elektromotor?
Klopt inderdaad, RS iv :-) ! Zo ver ik weet wordt alleen de verbandingmotor gekieteld die is standaard 150pk.
Maar ik kan het mis hebben, zal even contact opnemen met Vermado welke @Berghuis aangaf.
 

dirkie996

Forumguru
Wat als de batterij leeg is? Dan rijd men rond met 'n loodzware auto met 150 pk? Beetje weinig toch, om die Vrs badge te rechtvaardigen?
Of heb ik 't mis? Zal wel de benzine motor zijn die gechipt wordt, denk ik.
 

JeSko

Forumguru
Dat is inderdaad wat ik me ook afvraag @dirkie996 , gelukkig kan je in België wel nog een 2.0 krijgen maar dacht dat dat in NL niet mogelijk was zonder importeren?

Correct me if i'm wrong.
 

dirkie996

Forumguru
Skoda had beter de 2.0 tsi genomen voor die iV in Vrs livrei. zaten ze direct aan 300pk plus, waarmee zonder batterij assistentie toch nog sportief gereden kon worden.
 

Smeeuwis

Donateur
Momenteel zijn zowel de 1.4 RS als de 2.0 RS niet leverbaar in NL. Opslagen BPM belasting maken de auto's te duur vermoed ik. De 2.0 is in de O4 RS überhaupt nooit geleverd in NL volgens mij.

Je kan wel de 1.4 PHEV met 204 pk bestellen als Sportline Business.
 

Chapeaubas

Nieuw lid
Wat als de batterij leeg is? Dan rijd men rond met 'n loodzware auto met 150 pk? Beetje weinig toch, om die Vrs badge te rechtvaardigen?
Of heb ik 't mis? Zal wel de benzine motor zijn die gechipt wordt, denk ik.
Klopt, alleen is de batterij bij mij nooit leeg.. Kan hem altijd opladen tijdens het rijden of gewoon op zoveel % accu behouden.
Maar de 2.0 was voor mij iets te prijzig helaas.
 

JeSko

Forumguru
Jammer dat in NL zulke auto's nagenoeg onbetaalbaar zijn, dan mag je in België niet klagen, 450 euro taks per jaar betaal ik.

Anyways, TS zal hier weinig aan hebben. Het is en blijft een machtig mooie en dure auto waarmee hij rijd, moesten ze hem kunnen chippen word het gecombineerde vermogen helemaal leuk, maar ik zie er momenteel weinig aanbiedingen voor, en ik vrees dat de betere huis tuners hierin geen haast maken aangezien dit wellicht niet de populairste motorisering gaat zijn om te laten chippen, de gewone O4 2.0 tsi zal voorrang krijgen en daar heb ik al mooie waardes zien passeren na chiptunen.
 

Smeeuwis

Donateur
Het is niet eens de jaarlijkse taks, of houderschapsbelasting, zoals dat bij ons heet. Het gaat er om dat vadertje staat op basis van CO2 uitstoot een opslag op de netto nieuwprijs van de auto doet, en dan nog eens de BTW. Dan kan de netto prijs van de auto nog meevallen, maar als die flink wat uitstoot gaat de BPM, want zo heet die opslag, de boel nog even fors duurder maken.

Extreem voorbeeld: de Audi SQ7 kost hier vanaf € 185.000,-, waarvan € 75.000,- (!) aan BPM direct naar de schatkist vloeit. Dat kost mijn Enyaq niet eens... Voor diesels zijn de opslagen nog hoger. Auto's met uitstoot 0 worden niet belast met BPM.

Door dit soort zaken worden sommige uitvoeringen/modellen onverkoopbaar omdat ze in een prijsklasse terecht komen waar klanten andere keuzes maken. Om dezelfde reden is de Kodiaq RS hier nooit verkocht en zag je de dikke diesels in S3 en O3 RS hier ook niet. Als ze een Nederlands kenteken hebben is het vrijwel altijd grijze import.
 

leon-cupra

Forumguru
En toch worden dergelijke bakken ook vlotjes verkocht. Volg zo regelmatig het youtube kanaal van van der Rijt. Wat die kerel wekelijks verkoopt. Dan is dat bpm systeem wss nog steeds te goedkoop om het doel te bereiken.
 

Smeeuwis

Donateur
Kennelijk zien de importeurs er onvoldoende brood in. Zo’n Van der Rijt springt dan in dat gat. Maar, de bruto BPM wordt afgebouwd met de leeftijd van de auto. Stel dat je een auto van 12 maand oud importeert dan is het bedrag dus al lager. En omdat kentekens in NL de leeftijd lijken aan te geven heb je dus voor de bühne een gloednieuwe, peperdure auto. Zolang niemand het kenteken online checkt ziet men niet hoe oud de auto werkelijk is. Daarnaast zijner altijd lui die zo’n auto per se nieuw willen hebben en dan via zo’n bedrijf een import regelen.
 
Bovenaan Onderaan