Octavia RS met 451 pk

E

Ex-lid 2926

"Volg de Skodarijder" begint nu wel een hele opgave te worden.

Gieliovd

Forumguru
Waarom zou hij een groot turbogat hebben?

Als je een dumpvalve monteert op een benzinemotor dan elimineer je toch al een groot deel van je turbo lag?

En dan het zootje goed afstellen en je gaat toch als een kanon?

___JC___

Forumguru
Ik las een andere, grotere turbo. Ik heb er niet ontzettend veel verstand van, maar een groter turbo heeft meer luchtdruk nodig om op gang te komen. Dus bij lage toeren heb je dan meer last van een turbogat. Dat is ook de reden dat we tegenwoordig motoren met twee turbo's hebben. Een kleintje voor de lage toeren en bij hoge toeren neemt de grotere turbo het over.

Turbogat (turbolag) in de praktijk bij top gear

http://www.youtube.com/watch?v=tt06N8EjVfU

Een dumpvalve hebben alle turbomotoren standaard overigens al. Dit om de druk voor en achter de turbo gelijk te trekken bij gas los om inderdaad het turbogat te vergelijken. Mensen wisselen m vaak wel voor een grotere of voor eentje die naar de buitenlucht afblaast voor het 'mooie' afblaasgeluid.

Gieliovd

Forumguru
In mijn boekje is dat geen turbo lag ofwel turbogat maar gewoon een eigenschap van de turbo welke uitlaatgasaangedreven is.... welke dus een bepaald toerental nodig heeft (gas flow) om te gaan opspinnen. Hoe groter, hoe meer druk, hoe moeilijker ook om op gang te krijgen. Dat ben ik met je eens.

Maar om dit een turbogat te noemen... Nee.

TG: altijd goed :)

Ronnie

Forumguru
Hoe groter, hoe meer druk, hoe moeilijker ook om op gang te krijgen. Dat ben ik met je eens.
Maar om dit een turbogat te noemen... Nee.
TG: altijd goed :)
Na de uitvinding van de variabele turbo is dit probleem ook alweer een heel stuk kleiner geworden.......
(Veel door VAG concern toegepast)

sitechris

Donateur
turbogat is soms ook wel eens grappig. Gechipte 2.0 TDI had ook fors turbogat (gelukkig wel iets boven de 1500 RPM). Klappen die je kreeg waren best vermakelijk. Ik zou me in die gechipte Octi meer zorgen maken over torque steer en onderstuur.

___JC___

Forumguru
@Gielovd
Leuk dat jij het geen turbogat noemt, maar twee JC's dus wel. :)
Het 'gat' in de lage toeren waar je turbo het nog niet doet. Hoe groter de turbo, hoe groter het gat.

Wat bedoel jij dan? De vertraging tussen het moment dat je gas geeft en het moment dat de turbo gaat werken? Ook dat is langer bij een groter turbo namelijk. Een compressor heeft dat niet want die wordt aangedreven door de motor.

Ralph

Lid
JD heeft volgens mij al meer uit het blok gepeuterd, heel bijzonders is het dus niet.
Wel knap natuurlijk wat ze allemaal uit een 2.0 blokje kunnen halen...

MarcoO2

Forumguru
je hebt gelijk, JD heeft al een Golf met deze motor gehad met meer dan 500 ok volgens mij. Maar desondanks is het nog wel heel bijzonder... da's net zoiets als zeggen dat een Koenigsegg niks bijzonders is, omdat een Veyron harder kan! :winkie:

Hetzer

Forumguru
Wauw, wat een wagen!!!:worshippy:
Het apparaat heet overigens de MTE Octavia RS400

hier de technische gegevens

,Skoda 2,0TSI 200PS auf MTE 2,0TSI 451PS/612Nm
Die Motordaten:

* 2.0TSI 200PS / 280Nm Serie
* 451PS / 612Nm bei 1.6bar Ladedruck

Die Leistungssteigerung am Motors wurde erreicht durch:

* geänderter Abgaskrümmer
* Turbolader Garrett GT30
* 100CPSI RaceKat
* 76mm Abgasanlage
* größere Einspritzdüsen
* Verstärkte Pleuel und Pleuellager
* Sachs Kupplung
* usw.
* Bremsanlage VA 375mm 8-Kolben Brembo

bron www.m-t-e.de

dvg038.jpg

en hier nog een link met wat meer foto´s

http://www.m-t-e.de/tuning/Skoda_RS400/index.php

Hetzer

Forumguru
Geen flauw idee, misschien gewoon reclame, of misschien voor de nederigheid, leuk voor als hij langs een 911 Carrera S blaast op de autobahn.:rockon:

Gieliovd

Forumguru
@JC: wat ik het turbogat noem is inderdaad de vertraging die kan optreden als je niet snel genoeg schakelt, dus tussen de verzetten. Als je je gas loslaat en ontkoppelt dan is er geen aandrijving meer en dus geen turbodruk.

Als je weer koppelt dan vloeiend de gassen weer en begint de turbo weer op te spinnen.

Die vertraging neemt inderdaad toe in die gevallen en dan is het turbogat groter.

Ik dacht dus dat door het toepassen van een dumpvalve kon worden voorkomen dat de turbo helemaal dichtslaat met gas los, zodat hij los kan spinnen en dat hij met het minste geringste uitlaatgas weer op snelheid kon komen.

Het toerental waarbij hij niks doet noem ik geen turbogat, 2 JC's of niet hahaha. Nee, ik kan het ook fout hebben en leer graag. Je hebt last van het turbogat omdat je dus met schakelen terugvalt. Bij het optrekken niet zo zeer.

Een Renault Kangoo 1.5 DCi 110 (geloof ik) heeft bijvoorbeeld een turbogat van een KM of 2. Gruwelijk irritant. Tussengas, dat helpt. Dan trekt hij als een idioot. Laat je de turbo terugvallen... blaaaaaap...... broooop!

@Marco: hij zal wel actief zijn op dat forum?

___JC___

Forumguru
De dumpvale is inderdaad om de luchtdruk gelijk te houden aan beide zijden van de turbo om te zorgen dat deze makkelijker op gang komt. De vertraging tussen gas geven en dat er iets gebeurd zegmaar. Dat is ook de reden waarom puristen een atmosferische motor prefereren boven een geblazen versie.

Bovenaan Onderaan