@JC: wat ik het turbogat noem is inderdaad de vertraging die kan optreden als je niet snel genoeg schakelt, dus tussen de verzetten. Als je je gas loslaat en ontkoppelt dan is er geen aandrijving meer en dus geen turbodruk.
Als je weer koppelt dan vloeiend de gassen weer en begint de turbo weer op te spinnen.
Die vertraging neemt inderdaad toe in die gevallen en dan is het turbogat groter.
Ik dacht dus dat door het toepassen van een dumpvalve kon worden voorkomen dat de turbo helemaal dichtslaat met gas los, zodat hij los kan spinnen en dat hij met het minste geringste uitlaatgas weer op snelheid kon komen.
Het toerental waarbij hij niks doet noem ik geen turbogat, 2 JC's of niet hahaha. Nee, ik kan het ook fout hebben en leer graag. Je hebt last van het turbogat omdat je dus met schakelen terugvalt. Bij het optrekken niet zo zeer.
Een Renault Kangoo 1.5 DCi 110 (geloof ik) heeft bijvoorbeeld een turbogat van een KM of 2. Gruwelijk irritant. Tussengas, dat helpt. Dan trekt hij als een idioot. Laat je de turbo terugvallen... blaaaaaap...... broooop!
@Marco: hij zal wel actief zijn op dat forum?