Octavia RS 220 en RS 230

philippe bakker

Forumguru
cerdo en ik denk ook dat jij en in de regen veiliger bent en met de stilstand sprint sneller wegbent door je sper. nochtans het geluid in sport stand van mijn 220 is toch redelijk luid se. in sport hoor ik mijn radio amper. en als ik dan in een gewone straat 50 rijd kijken mensen om
 

cerdo

Actief lid
Ik heb dan ook nog es de dsg en heb dan nog de leuke plofjes die je lekker kan manipuleren :)
 

cerdo

Actief lid
Bij een 230 gebeurd dit op normale rijstand, maar het gaspedaal goed intrappen daarna loslaten en dan opnieuw gas geven, dit gaf bij de originele uitlaat plofjes en nu met de nieuwe uitlaat is er sprake van knallen :)
 

philippe bakker

Forumguru
Awel in sport kan ik er nog mee leven maar vind ik het soms wat te lawaaierig maar in D rijd ik toch graag met normaal geluid. Gelukkig kunnen jullie in het individueel programma de motor in sport zetten en dan het geluid op minder. Bij de mijne kan ik geluid niet apart regelen in de individuele stand
 

Fmoon

Forumguru
De 220 klinkt buiten niet bijzonder met orginele uitlaat. Geluid van binnen is nep. Buiten veranderd er niks (behalve wat meer toeren). Andere cat back eronder en je hebt een leuk geluid.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Even een oud topic omhoog schoppen omdat ik de zoekfunctie gebruikt heb :D.

Na het doorlezen van dit topic begrijp ik dus goed dat een RS220 géén sperdifferentieel heeft, en een RS230 wél?
Is dit alleen in Nederland zo?

Ben namelijk een advertentie tegengekomen waar een RS220 aangeboden wordt, en als opties staan daar EDS & XDS (elektronische sperdifferentieel) bij...

Of kan het zijn dat het dan toch een RS230 is ipv. een RS220? Waaraan is dat nog meer te zien/controleren?
 

Spector

Forumguru
Even een oud topic omhoog schoppen omdat ik de zoekfunctie gebruikt heb :D.

Na het doorlezen van dit topic begrijp ik dus goed dat een RS220 géén sperdifferentieel heeft, en een RS230 wél?
Is dit alleen in Nederland zo?

Ben namelijk een advertentie tegengekomen waar een RS220 aangeboden wordt, en als opties staan daar EDS & XDS (elektronische sperdifferentieel) bij...

Of kan het zijn dat het dan toch een RS230 is ipv. een RS220? Waaraan is dat nog meer te zien/controleren?

RS220
https://www.autowereld.com/autotests/id/20746/skoda-octavia-combi-rs

RS230
https://autofans.be/rijtesten/stationcar/35840-rijtest-skoda-octavia-combi-rs-230-2016

Waarschijnlijk is er uit het bouwjaar wel wat te herleiden.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Bouwjaar 2014, modeljaar 2015.

Ik kan ook niets uit het kenteken herleiden, daar het een Duitse auto betreft :D.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij had de RS230 standaard 19”. Dus op 18” is altijd een 220pk. De chronometer in de maxidot was eesrt ook typisch voor de 230, maar later ook standaard op de RS Challenge en te activeren via VCDS, dus misschien niet onderscheidend genoeg.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ingeven bij de rdw site...

Edit:
Als je daar het huidige Nederlandse kenteken ingeeft, kun je zien wat de motorcode is, althans, dat zou zo moeten zijn.
Als de motorcode voor de 220 en de 230 gelijk zijn, heb je daar niets aan..........sorry.
En de datum van 1e ingebruikname zou daar ook vindbaar moeten wezen, als je daar iets aan hebt.

Het is een Duitse auto die nog in Duitsland staat...

Maar er wordt in de advertentie o.a. vermeld:

"12/2014 1 Fahrzeughalter
162 kW 220 PS Automatik, Benzin

Elektron. Differentialsperre (EDS), Elektron. Querdifferentialsperre (XDS)"

Kan ik het nog op een andere manier achterhalen? Aangezien een sper wel aangeraden wordt als je met wat meer vermogen op de voorwielen wilt rijden..
 

Jooo...

Forumguru
Het is een Duitse auto die nog in Duitsland staat...

Maar er wordt in de advertentie o.a. vermeld:

"12/2014 1 Fahrzeughalter
162 kW 220 PS Automatik, Benzin

Elektron. Differentialsperre (EDS), Elektron. Querdifferentialsperre (XDS)"

Kan ik het nog op een andere manier achterhalen? Aangezien een sper wel aangeraden wordt als je met wat meer vermogen op de voorwielen wilt rijden..

Voor zover ik weet zat xds daar ook standaard op. Dus dan vermoed ik dat er ook eds op zit.

Voor mij lijkt de info uit het zoekertje wel te kloppen.
 

Rallye

Forumguru
De EDS (elektronische differentieelsper, die werkt met remingrepen) zit op alle RS’en. Op de RS230 was een mechanische sper standaard, met als nu op de RS245.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Jooo... wat is nu de sper die zo geliefd en aangeraden wordt?

Wat is het verschil tussen de EDS en de XDS.

@Rallye das dus een soort ESP? Die kan de wielen ook afzonderlijk afremmen.

In deze advertentie wordt dus beweerd dat zowel EDS als XDS erop zit..

Ik ben inmiddels het spoor bijster.
 

Spector

Forumguru
Om het nog ingewikkelder te maken:

De RS245:
Wij maken ons op voor het debuut van de krachtigste Octavia in de historie van ŠKODA. De nieuwe ŠKODA Octavia RS 245 is goed voor 180 kW/245 pk, 11 kW/15 pk meer dan de vorige generatie. De sterke krachtbron en innovatieve chassistechnologie met elektronisch gestuurd VAQ sperdifferentieel garanderen de ultieme rijervaring.

Kleine uitleg basis een Cupra,
Sper
Een belangrijk element van de aandrijflijn van de Leon CUPRA 300 is zijn hydraulische Haldex VAQ-sperdifferentieel. Het wordt elektronisch aangestuurd en verdeelt de aandrijfkrachten actief over de wielen. Het analyseert de grip van iedere band en kan in extreme gevallen honderd procent van de aandrijfkrachten naar één wiel sturen.

Volgens mij zat de XDS Sper al in mijn O2 FL RS uit 2011.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Nou, inderdaad, jij maakt het er niet gemakkelijker op @Spector :maakmegek:.

Wat ik zo een beetje begrijp (uit oude draadjes hier op het forum), is dat EDS en XDS vrij 'standaard' is.

Alleen ben ik dan benieuwd wat de afkorting/benaming van de sper is die iedereen zo graag wil ivm. overbrengen van vermogen op het wegdek zonder teveel wielspin.

Leuk al die verschillende benamingen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
 

Spector

Forumguru
Ik kom er ook niet echt uit :banghead:

XDS is een term van autofabrikant Volkswagen en staat voor Electronic Differential Lock. Het systeem zorgt voor minder onderstuur en geeft extra precisie aan het stuurgedrag van de auto. Verder zorgt het systeem ervoor dat stuur- en aandrijfkrachten elkaar niet in de weg zitten. XDS functioneert als een soort elektronisch sperdifferentieel dat intensief samenwerkt met het Elektronische Stabiliteits Systeem (ESP).

Vooral die laatste zin, XDS functioneert als een soort elektronisch sperdifferentieel (maar is het dus niet :sterretjes: )

---
Vanaf de 230 maakt de Octavia gebruik van de elektro hydraulische sper, daar zit hem het verschil :pieker:

Deze Octavia is feitelijk de evenknie van de Golf GTI met Performance Pack. Het vermogen is namelijk niet alleen identiek, de RS230 is ook de eerste Skoda die van het elektro-hydraulische sperdifferentieel van die snelste GTI (en Leon Cupra) profiteert.

XDS is dus slechts een hulpmiddel, vanaf de 230 (2015) wordt de RS230 geleverd met het nieuwe systeem.
 
Bovenaan Onderaan