Octavia RS 220 en RS 230

Beste,

Kan iemand mij laten weten of er een groot verschil is tussen de 220RS en de 230? Dit aangaande het rijgedrag. Of is die 230 gewoon op papier een wezenlijk verschil?
 

Kempes

Forumguru
Belangrijk verschil is inderdaad dat de 230 zijn vermogen beter kwijt kan vanwege elektronisch sperdifferentieel..
 
Dat snap ik maar is dat verschil enorm zodat men spijt moet hebben bij aankoop van een 220 of is dit eerder een klein verschil? Ik neem aan dat een 220 ook goed uit de voeten kan op bochtige wegen of is het echt zo dat die 220 in de bochten niets waard is en men hiervoor echt wel een 230 nodig heeft, ook wat betreft prestaties op het circuit?
 

Kempes

Forumguru
Voor alleen op openbare weg schijnt het verschil al enorm te zijn. Ik heb zelf nooit in een rs gereden. Maar heb meerdere horen klagen dat de grip van een 220. (voornamelijk bij nat) ronduit slecht is..

Er zullen zich straks vast wel een paar ervaringsdeskundigen melden...
 

ertromp

Forumguru
Sperdifferentieel wil wel eens software matig uitgeschakeld staan. ;)
Helaas zo werkt deze niet.
Op een RS220 zit een "normaal" differentieel
Op een RS230 zit een zogenaamd sperdifferentieel (let met name op het woord sper)

Hieronder een doorsnede van dat apparaat in de RS230

VW-Golf-GTI-Differentiaalsper.jpg

Het apparaat is ontwikkeld door Borg Warner en heeft een speciaal lamellenpakket wat hierboven goed te zien is.
Dat lamellenpakket wordt hydraulisch gestuurd. Die sturing vind plaats door een speciaal regelapparaat
Dat regelapparaat stuurt kort gezegd dat hydraulisch pakket aan wanneer er slip op 1 van de voorwielen gedetecteerd wordt.

Door het lamellen pakket te sturen wordt deels het aandrijfmoment van het wiel met slip gehaald en gestuurd naar het wiel met de meeste grip gestuurd.
Er kan zelfs 1600Nm naar 1 wiel gestuurd worden mocht het nodig zijn en dat waarborgt onder alle omstandigheden grip wat de RS220 moet ontberen
 

Bijlagen

  • VW-Golf-GTI-Differentiaalsper.jpg
    VW-Golf-GTI-Differentiaalsper.jpg
    309,5 KB · Weergaven: 16

philippe bakker

Forumguru
Ik heb de 220 versie ( 289 pk nu) en in de regen rijd ik er niet mee door. Een stilstand spurt lukt dan bijna niet en je voelt gewoon dat je dat beter niet doet dan. In het droge gaat het goed. Ook vind ik de bochten nemen heel goed meevallen. Gaat beter dan in mijn vorige auto ( Nissan qasqai)
 

leon-cupra

Forumguru
Hier een 220pk.
Mijn ervaringen: agressief rijden en mooie rally-bochtjes is link(zelfs in droog weer) Ooit 1 keer de voortrein een meter doen opschuiven in een bocht (doet maar heel vies). Zowiezo dien je verstandig om te gaan met het vermogen. Sprintjes in het droog lukt nog wel goed. Mss zou het wel beter zijn met iets betere banden. Nat weer is een ramp. Het is hier nu redelijk aan het regenen in west-vlaanderen: tijdens het ritje naar huis met dit topic in gedachte nog eens geprobeerd wat de vRS doet bij dergelijk weer: continue grijp de asr in. :banghead:

Of het beter zou zijn met sper, zou moeten ,maar nog nooit mee gereden dus hierover kan ik mij dan ook niet over uitspreken.

Wat ik wel weet: als er ooit nog een wagen met veel vermogen komt, zal het 4motion zijn. Mijn broer heeft een R: nat weer, droog weer, ... dat spel ondervindt nooit wheelspin en plakt in de bochten aan het asfalt.
 

Rallye

Forumguru
Er wordt inderdaad veel geklaagd over de grip die de 220 biedt; zelf heb ik er nog geen erg slechte ervaringen mee.Een echt sperdifferentieel is echter wel een oplossing. De RS230 is (in ieder geval in Nederland) ook van meer extra's voorzien. Oftewel: als je het geld hebt, kies je de 230.
 

Tuner111

Forumguru
men advies is ga gewoon voor de RS230. je hebt een beter uitlaat systeem, de sper, standaard 19" velgen, meer standaard opties... het is gewoon een veel beter packet voor je geld. en hij is (Altans in België) niet zo veel duurder...

Edit:
zelf rij ik met een tdi... Maar als ik nu zou herkiezen zou het zonder enige twijfel naar een RS230 gaan :D
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Of het beter zou zijn met sper, zou moeten ,maar nog nooit mee gereden dus hierover kan ik mij dan ook niet over uitspreken.

Wat ik wel weet: als er ooit nog een wagen met veel vermogen komt, zal het 4motion zijn. Mijn broer heeft een R: nat weer, droog weer, ... dat spel ondervindt nooit wheelspin en plakt in de bochten aan het asfalt.

Sper is een aanzienlijke verbetering hoor, maar kan uiteraard niet tippen aan 4x4. Ik heb zo'n 430 pk en een kleine 500Nm en wielspin komt gewoon niet voor, niet op nat en niet op droog, in 1 woord perfect :thumbsup:
 

leon-cupra

Forumguru
Sper is een aanzienlijke verbetering hoor, maar kan uiteraard niet tippen aan 4x4. Ik heb zo'n 430 pk en een kleine 500Nm en wielspin komt gewoon niet voor, niet op nat en niet op droog, in 1 woord perfect :thumbsup:
Bochtenwerk is ook redelijk indrukwekkend. Toen mijn broer zijn R net had was hij ermee af gekomen naar West-Vlaanderen(hebben schittterende boerebaantjes met toffe bochten, wordt in die regio redelijk wat ralley wedstrijden gehouden)Daar eens in paar dergelijke straatjes redelijk hard gegaan. De 4motion biedt dan zoveel grip dat je enorm veel vertrouwen krijgt in de wagen. Moest ik dat gedaan hebben met de vRS wat we gedaan hebben met de R, lag ik na de eerste bocht al in de gracht.
 

philippe bakker

Forumguru
Derjuist door een panamera voorbij gevlogen ( ik deed wel niet mee want ik had mijn zoontje v 3 weken oud bij) maar hoe rap die in de bocht ging dat zou ik met mijn rs niet doen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

cerdo

Actief lid
Ikzelf heb een steelgrey rs230 en op de meeting in bredere kwam ook die vraag naar die sper waar ik lekker op antwoorde dat ik dat niet merk. Nu wil het toeval dat die nu binnen geweest is in de garage voor het monteren van miltek uitlaten en dat ik nu ook es met een 220 heb gereden heb. Mocht men nu het mij nog es vragen zou ik durven beweren dat ik de 220 kan los rijden op bochtenwerk. En zeker de uitlaat is al een verschil op zich. Had nooit mijn eigen wagen horen langsrijden maar is echt duidelijk hoorbaar
 
Bovenaan Onderaan