Octavia krijgt er van langs bij Autoweek

Autoweek blijft soms rare keuzes maken in vergelijkingen. Een paar weken geleden (ik meen 2) had Autoweek in het nieuwsoverzicht een overzicht van allerlei stationwagons in het D-segment. De Passat stond hierin en ook de Seat Altea XL. Skoda Octavia en Golf Variant ontbraken echter... Een Altea is slechts 11 cm KLEINER dan een Skoda...:icon_smile_question
Een vorige test tussen Octavia SW en Avensis Wagon won de Octavia met glans. Vreemd dat dat nu niet het geval is
 

Vacaro

Senior Member
Denk dat ook de context van een test meespeelt.
Testen we een auto als sportieve auto of als comfortabele gezinsauto.
als je dan een mazda6 tegenover een passat zet met zelfde uitrusting, ga je toch een ander resultaat krijgen met dezelfde auto's.
 

EdK

Forumguru
Tja ze moeten wel elke week dat blad weer vol krijgen buiten de advertentie's om !!
En dat is een hel of a job , toch ?

Maar ach als wij hier op het forum soms al meningsverschillen hebben over bepaalde zaken of optie's in ons model skoda !!
En dit is ook vaak een reden van een persoonlijke mening, dus wat maken we ons druk over een manneke van autoweek als hij de ene keer positief schrijft en een maand erna negatief over hetzelfde model Octavia, fabia, roomster, superB of een felicia
Pffffff als ik maar tevreden ben over dat karretje van het merk Skoda en het model Roomster ( in mijn geval )

In hetzelfde blad staat de lange duurtest van de Roomster en tja ze hebben er een jaar in gereden en het eindverslag is gebasserd op een ritje van een paar duizend KM naar italie en terug !!
Wat is er in die voorgaande maanden gebeurt ?? waarom lezen we hierover niets ?
heeft ie de Km gedraaid op een rollerbank met niemand erin ??

Nee ik heb het al eens eerder geopperd , een test is nooit objectief en zal het nooit wezen want ter aller tijden zal de persoonlijke mening van zo'n persoon erin verweven zijn !!
Dus lees zo'n test dus als informatief verslag en ervaar zelf dmv een proefrit of door de wagen een weekend te huren hoe hij bij jou past !!
 

Fabia

† In Memoriam
Ik had ook verwacht wat meer info te lezen over het wel en wee van de Roomster. Maar zoals je al vermeld was het wel erg summier. Al ben ik het wel eens met de eindconclusie dat de Roomster het erg moeilijk gaat krijgen nu de Fabia Combi er eindelijk is. En je moet wel heel erg gek moet zijn van de Roomster om over het prijsverschil heen te stappen.
 

Casey

Nieuw lid
Ik vind dat voor wat het onderstel betreft autoweek gelijk heeft.
De O2 loopt al weer bijna 4jr mee en is opgebouwd met overjarig VW spul, dus moet uiteindelijk het verschil met de doorontwikkelde concurrentie zichtbaar gaan worden. Daar kan een wat nieuwer VW blokje niets aan veranderen.
 

bat

Lid
Autoweek blijft soms rare keuzes maken in vergelijkingen. Een paar weken geleden (ik meen 2) had Autoweek in het nieuwsoverzicht een overzicht van allerlei stationwagons in het D-segment. De Passat stond hierin en ook de Seat Altea XL. Skoda Octavia en Golf Variant ontbraken echter... Een Altea is slechts 11 cm KLEINER dan een Skoda...:icon_smile_question

Dat lijstje stond bij een artikel met onder andere de Superb Combi, vandaar dat de Octavia Combi niet genoemd zal zijn. Maar inderdaad, de Altea XL vond ik ook niet in het rijtje thuishoren, net als overigens de Golf Variant die echt in het C-segment thuishoort, al zou je dat qua kofferbakruimte (nagenoeg gelijk aan de Passat) niet zeggen.

Eigenlijk past zelfs de V50 er niet in, die is immers niets groter dan de gemiddelde C-segment stationwagon. Maar wel duurder en daarom hoort ie er blijkbaar ineens wel weer in thuis.

Kortom: als zelfs de autobladen er al niet meer uitkomen...
 

LenK

Forumguru
Zo moeilijk is het niet.

Het was altijd zo:

Skoda: D formaat voor C prijs en
Volvo: C formaat voor D prijs

Dat Skoda nu door zijn turboblok ineens D formaat voor ongeveer D prijs heeft is de oorzaak van de "strengere" beoordeling.
 

___JC___

Forumguru
Een Mazda 6 (de kleinste van de rest) is zo een 12 cm langer dan een Octavia en een Mondeo zelfs 29cm. Een Octy is dus geen D formaat...
 
En de Avensis hoort er qua formaat weer wel bij maar kreeg er wederom van langs tov Skoda. Dit tov een vorige test in Autoweek met beide auto's.
Ik heb ook in een Avensis gereden omdat deze ook op het verlanglijstje stond en ik vond hem helemaal niet zo slecht rijden. In ieder geval een stuk stiller als de 1.9 (al mag ik graag wat gebrom horen op de achtergrond) en een 6-bak. Belangrijkste reden dat de Avensis het niet geworden is was de catalogusprijs die je terugziet in de bijtelling. De extra beenruimte achter heb ik nog niet nodig bij de Skoda omdat ook aan het einde van de looptijd de kinderen nog niet groot genoeg zijn om last van te weinig beenruimte te hebben.
 

bat

Lid
En de Avensis hoort er qua formaat weer wel bij maar kreeg er wederom van langs tov Skoda. Dit tov een vorige test in Autoweek met beide auto's.
Ik heb ook in een Avensis gereden omdat deze ook op het verlanglijstje stond en ik vond hem helemaal niet zo slecht rijden. In ieder geval een stuk stiller als de 1.9 (al mag ik graag wat gebrom horen op de achtergrond) en een 6-bak. Belangrijkste reden dat de Avensis het niet geworden is was de catalogusprijs die je terugziet in de bijtelling. De extra beenruimte achter heb ik nog niet nodig bij de Skoda omdat ook aan het einde van de looptijd de kinderen nog niet groot genoeg zijn om last van te weinig beenruimte te hebben.
Vond de Avensis wel lekker stil, maar ook behoorlijk lui (126 pk versie) plus dat bij stationair draaien toch wel wat trillingen voelbaar waren in de auto. Belangrijkste probleem vond ik echter dat ik mijn plek niet kon vinden in de auto, in tegenstelling tot in de Octavia en de Altea XL die ik ook gereden heb. Dat vind ik dermate belangrijk met m'n 60.000 km per jaar dat ie daarop is afgevallen.

Ik vind de test overigens best okee, hoewel je je kunt afvragen hoe ze het in hun hoofd halen de positie van het afstelknopje van de buitenspiegels als minpunt te benoemen... dat gebruik je ook heel vaak natuurlijk. Maar goed, ik heb de 'stuur'bedieningshendels voor de radio in de peugeot 3/407 afwisselend afgekraakt én het voorbeeld van hoe het moet genoemd zien worden. Het is blijkbaar maar net hoe de pet van de tester hangt. Voor de rest is het natuurlijk niet verwonderlijk dat de Octavia het moet afleggen tegen auto's die groter, (iets) duurder én nieuwer zijn. Het is juist een knappe prestatie dat ie toch nog vijfde wordt in dit veld!
 

Reizende

Actief lid
Om even mee te gaan in het vergelijk van de auto's. Ik rij op dit moment een O2 Elegance met 2.0 TDI. Heerlijke auto, zonder meer. Echter ben ik niet merkentrouw, en kies eigenlijk altijd voor de auto die gewoon het meeste te bieden heeft tegen een goede prijs. Echter heb ik dit weekeinde de nieuwe Mazda 6 gereden. Wat een prachtige auto, en sturen als een scheermes, dat is echt een wezenlijk verschil met de O2. Ook in de lease een erg interessante auto in de Touring Business uitvoering. Enige wat je mist tegenover de Elegance uitvoering is een bandenspanningssysteem, coming home, leaving home en een uitgebreide boordcomputer. Als extra heb ik daar een grootbeeldnavigatie, parkeersensoren voor, electrisch inklapbare spiegels, stemgestuurde functies (o.a. navi en telefoon) en bediening vanaf het stuur voor bijna alle functies. Auto kost ca € 1200,00 meer. Is wel een verschil, maar vind wel dat de Skoda steeds meer concurrentie krijgt van auto's die net zo goed of misschien wel beter zijn..
 

Thorne

Nieuw lid
Het blijft grappig om te lezen dat het gros van de Skoda-mensen zijn auto met hand en tand blijft verdedigen. Het valt mij op dat het merendeel de nadelen niet meer in wíl zien van zijn auto.

Ik heb over mijn auto ook wel eens aangegeven dat dat ding rijdt als een boodschappenwagentje. Onmiddelijk krijg je dan de Pavlov-reactie; Skoda's zijn geweldig! Hier zie je vergelijkbare opmerkingen terug komen ("Mijn hond stinkt niet!").

Nu vind ik mijn Skoda ook wel een aardige wagen (een ouwe O1) maar dan alleen omdat dat ding geen ene moer kost (en betrouwbaar is/blijft). Hij heeft ook nog een leuke kofferbak. Maar verder is het wat mij betreft gewoon een compromis op wielen: veel wagen; weinig geld.
 

Skombi

Actief lid
Het blijft grappig om te lezen dat het gros van de Skoda-mensen zijn auto met hand en tand blijft verdedigen.
Je bedoelt het gros van de Skoda-FORUM-mensen.
De 99% van de Skodarijders die niet op een forum vertoeven zullen meer aan je verwachtingen voldoen denk ik.
 

higgy

Forumguru
Ik begrijp Thorne wel.
Alhoewel ik bekend sta als redelijk fervent Skoda-fan, is en blijft het 'maar een auto'.
Ik vind dat een auto van de zaak dat ook maar is.
Binnen die (mijzelf gestelde) kaders vind ik een O2 een rationele keuze.

Ik zie ook telkens dat de O2 met de verkeerde auto's vergeleken wordt. Een vergelijk met een Mondeo gaat echt mank hoor, da's een klasse hoger. Erg fraaie auto, maar mij de lease-centjes niet waard.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik ben redelijk kritisch en niet echt merkentrouw, maar ik kon altijd wel sympathie opbrengen voor het merk Skoda - hoewel dat ook wel begint te veranderen nu Skoda duurder wordt én meer in trek raakt bij de gemiddelde automobilist. Juist dat tegendraadse en het feit dat veel mensen spuugden op het merk, vond ik juist wel leuk. Verder denk ik dat Skoda nog altijd over de breedte genomen de beste auto's van het VAG-concern op de weg zat, Audi even daargelaten. Ik ben nog geen VW tegengekomen die fijn rijdt (een Polo rijdt bijvoorbeeld volkomen ruk in vergelijking met een identiek gemotoriseerde Fabia), terwijl Seats vaak maar zo-zo zijn.

Van mijn eigen Skoda zie ik ook wel de zwakke plekken. Met name de stuurbekrachtiging is bagger (maar dat geldt voor heel VAG), wat een flink stuk van het rijgenoegen wegneemt. Ik moest ook wel wat versleutelen aan mijn onderstel om dat naar mijn zin te maken. In het algemeen gesproken zijn de standaardonderstellen van de O1 en O2 sowieso niet om over naar huis te schrijven, vooral die van de O1 niet, en van de 1.6-motoren ben ik absoluut niet gecharmeerd.

Maar eerlijk is eerlijk, voor de goede punten niets dan lof. Die geldt voor de 1.8T (topmotor), maar vooral voor de bouwkwaliteit. Mijn O1 is zó goed in elkaar geschroefd - nog steeds geen enkel kraakje en rammeltje na bijna 100k, ondanks het straffe onderstel - dat ik daar echt een diepe buiging voor maak. Meer nog dan voor de al even puik in elkaar gezette Japanners die ik heb gehad. En sowieso heel veel meer dan vergelijkbare VW's en Seats.

Maar ja, dat soort dingen kom je niet tegen in een test, zelfs niet in een duurtest. Dat blijkt pas uit een tevredenheidstest...
 
Mee eens, binnen de voor mij geldende voorwaarden (oa Toyota of PON-auto en catalogusprijs max. 35000 euro) is voor mij de Octavia een prima auto. Meer luxe dan bijv. een Golf Variant, netto catalogusprijs bijv. een stuk goedkoper dan een Avensis. Als bijtelling van 25% geen rol zou spelen zou ik een andere auto (Passat station, Touran, Avensis D-Cat) hebben gekozen. Ook DSG of een 2.0TDI had tot de mogelijkheden behoort maar dit was mij het verschil in bijtelling niet waard. De auto is me nu netto al duur genoeg.
 

___JC___

Forumguru
Hier nog iemand met jarenlange Skoda ervaring. Hiervoor 4 jaar gereden met een O1 RS. Wereldwagen op het wat slappe onderstel en de goedkope materialen in het interieur na.

De O2 is van een ander niveau qua afwerking en gadgets, maar dr zit ook een ander prijskaartje aan. Mijn O2 heeft gewoon iets teveel kinderziektes gehad voor mijn smaak. De 2,0TDI motor trekt als een beer en bevalt wat dat betreft prima , maar die herrie ben ik wel HELEMAAL zat. De stereo is echt van goeie kwaliteit (zeker met sound system) maar de plaatsing van de speakers is weer naadje waardoor alles meetrilt. Een cruisecontrolhendel die plotseling weigert, het onderstel wat kraakt.

Kortom de Octavia 2 had veel beter gekund op bepaalde onderdelen. Maar goed, dan had ie weer hetzelfde gekost als een vergelijkbare VW. Als ik nu moest bestellen zou het geen O2 worden denk ik. Ben de auto misschien ontgroeid ofzo.

Ik ben niet merkentrouw maar wil gewoon waar voor mn geld.
 

LenK

Forumguru
.......................Maar eerlijk is eerlijk, voor de goede punten niets dan lof.................................
Maar ja, dat soort dingen kom je niet tegen in een test, zelfs niet in een duurtest. Dat blijkt pas uit een tevredenheidstest...
Maar in de laatste Autoweek tevredenheidstest zag het er wbt Skoda toch een stuk minder uit dan in de jaren daarvoor.

Komt dat door meer klachten/mankementen/problemen/onvolkomenheden of
komt dat doordat de deelnemende berijders kritischer zijn dan voorheen of
komt dat doordat de concurrenten zich verbeterd hebben tov Skoda ???
 

Dutch4x4

Senior Member
Dat is het verschil tussen de O1 en de O2. :D

Mijn idee is dat VAG een paar jaar geleden het succes van Skoda heeft ontdekt en het merk heeft willen laten veranderen van het budgetmerk in het ruimtemerk van VAG. Dat betekent dus dat Skoda's tegenwoordig niet meer uit de bewezen onderdelenbak van VAG graaien, maar meelopen met de eerste VAG-vernieuwingen - met alle kinderziekten van dien die voorheen eerst alleen aan VW waren voorbehouden.
 

van inkel

Forumguru
Misschien willen ze bij VAG, Skoda op de langere termijn wel boven VW positioneren, om van VW weer een volksauto te kunnen maken.
 
Bovenaan Onderaan