Octavia krijgt er van langs bij Autoweek

LenK

Forumguru
In de Autoweek multitest van deze week (nr 9 van 27 februari) met Mazda 6, Ford Mondeo, Opel Vectra, Toyota Avensis, Volvo S40, Volkswagen Passat en Renault Laguna delft de Octavia het onderspit en eindigt niet zo hoog als we gewend waren van de Octavia.

Met name het onderstel wordt flink afgekraakt. "Het hoort duidelijk thuis onder een auto uit een klasse lager".
De 1.8 TSI motor wordt geprezen maar het onderstel weet er geen raad mee: glijden, klapperen en bonken.

Dat betekent dat je deze motorisering dus beter met een sport onderstel kunt bestellen?

Voor de rest hebben ze niks te klagen en over de motor zijn ze enthousiast.

Wat ik dan weer vreemd vind is dat de O2 1.8TSI handbak een 10% hoger testverbruik heeft dan de Passat 1.8TSI tiptronic. Ondanks de automaat en de 114kg meer gewicht van de Passat.
Kan alleen maar zijn omdat ze veel meer hebben liggen raggen met de Skoda

Door dat scheuren zijn ze misschien ook tot dat negatieve oordeel over het onderstel zijn gekomen en heb je er in het dagelijkse verkeer geen probleem mee.
 

van_der_P

Senior Member
De octavia staat op het onderstel van de Golf. Dat is al een klasse lager. Daar komt ook nog bij dat de Octavia daardoor ook wel de kleinste wielbasis heeft van dat clubje. Dat is ook al niet bevordelijk voor een goede wegligging. Dit in combinatie met een krachtige 1.8 motor kan ik mij dat voorstellen. Een fabrikant maakt een keuze, en elke keuze heeft zijn consequenties, zowel postitief als negatief.
 

Dutch4x4

Senior Member
Natuurlijk moet je een sportonderstel zetten onder een auto met een motor van het kaliber 1.8 TSI.

Off-topic: waarom heet die motor eigenlijk TSI en geen TFSI? Dat laatste zou correct zijn: het is een verkleinde versie van de 2.0 TFSI. Terwijl TSI dezelfde afkorting is als die van de 1.4 TSI, met turbo én compressor (TSI = Turbo Supercharger Injection). Naar mijn beste weten heeft de 1.8 TSI geen compressor...
 

___JC___

Forumguru
Ik denk dat de autoweek wel een beetje gelijk heeft. Het onderstel is ruim voldoende maar zeker niks byzonders (ik heb m niet voor niks nogeens verlaagd terwijl ik het sportonderstel al had).

In veel gevallen werd de Octavia in autotests vergeleken met de klasse Golf, Leon, A3. Dan zijn er een hoop punten waar de Octavia scoort, met name de ruimte. In dit gezelschap van auto's van een klasse hoger heeft de Octy het moeilijk. De Mazda 6 en Mondeo en Laguna zijn net nieuw en rijden mede daardoor beter. Verder is de Octy zeker niet de ruimste in dit rijtje dus dat punt gaat ie ook al niet winnen. Lijkt me wel dat de Octy een stuk goedkoper is dan de andere auto's in deze test?

Mijn mening, de Octy hoort niet helemaal thuis in dit rijtje.
 

Desperado

Forumguru
Conclusie; de Octi had op het Passat onderstel moeten staan ipv dat van de Golf.Auto's maken is net als opvoeden, in de ogen van een ander doe je het nooit goed.Er zal dus altijd wel wat aan te merken blijven.
 

van_der_P

Senior Member
Conclusie; de Octi had op het Passat onderstel moeten staan ipv dat van de Golf.Auto's maken is net als opvoeden, in de ogen van een ander doe je het nooit goed.Er zal dus altijd wel wat aan te merken blijven.

Nu zit de Octi er net tussen in. Eigenlijk is dat best slim. Het is een Golf met iets meer en een Passat met iets minder.
Geluk is er noch steeds iets om aan het werken. De idealen auto bestaat gelukkig nog steeds niet.
 

SkodaMan

Actief lid
De Passat (PQ46) maakt gebruik van een platform dat direct afgeleid is van de Golf 5 (platform PQ35). Ze hebben heel veel overeenkomsten zoals de multilink achterwielophanging. Ook de SuperB II maakt gebruik van het platform PQ35 of misschien wel de PQ46.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_A_platform

Zo'n platform is overigens veel meer dan een "onderstel" alleen. Het omvat de motorpositie, voor- of achterwielaandrijving, wielophanging, stuurkolom, motormanagement, periferie e.d..

De keuze van de schokbrekers e.d. bepaald veel meer het rijgedrag van de auto dan de keuze van het platform an sich. Je kunt een auto binnen hetzelfde platform een geheel ander rijgedrag meegeven door bandenkeuze, mate van stuurbekrachtiging, enz..
 
Ik hecht hier weinig waarde aan en vind mijn eigen mening belangrijker.

Ik heb diverse malen met een nieuwe Mondeo gereden (2.0 TDCI) en die haalde het bij lange na niet tegenover de O2 TDI RS.

Ook heb ik de lexus IS 220D gereden, wat een zenuwachtig ding is dat, om op de snelweg een beetje rechtdoor te rijden ben je constant aan het bijsturen.

De nieuwe A4 2.0 TDI heb ik ook gereden en zelf rij ik nu nog een A6 2.0 TDI nieuw type.
Zelfs deze 2 halen het niet voor mij bij de O2 RS.

Let wel dit is mijn eigen mening, op 1 dag met alle auto's gereden en de O2 gaf mij het meeste WOW gevoel.
 
Pff altijd dat vergelijken met die Passat, Mondeo, Laguna... Ik heb 19.300 eurio's betaald voor ons Octavieke. Probeer maar eens één van die andere auto's te vinden voor dat geld met vergelijkbare uitrusting (dus ook de trekhaak). Ik heb geen behoefte aan een scheurijzer maar voor mij (familyman) heeft de O2 toch wel een mooie prijs kwaliteit verhouding.
 

sitechris

Donateur
Ik denk dat de autoweek wel een beetje gelijk heeft. Het onderstel is ruim voldoende maar zeker niks byzonders (ik heb m niet voor niks nogeens verlaagd terwijl ik het sportonderstel al had).

In veel gevallen werd de Octavia in autotests vergeleken met de klasse Golf, Leon, A3. Dan zijn er een hoop punten waar de Octavia scoort, met name de ruimte. In dit gezelschap van auto's van een klasse hoger heeft de Octy het moeilijk. De Mazda 6 en Mondeo en Laguna zijn net nieuw en rijden mede daardoor beter. Verder is de Octy zeker niet de ruimste in dit rijtje dus dat punt gaat ie ook al niet winnen. Lijkt me wel dat de Octy een stuk goedkoper is dan de andere auto's in deze test?

Mijn mening, de Octy hoort niet helemaal thuis in dit rijtje.

eens, dit is idd appels en peren vergelijken. Een vergelijkbaar gemotoriseerde Mazda 6 (2.5) of Laguna (2.0T) loopt al snel naar de 40k. Je kunt de Skoda overigens prima met een Volvo V40, Focus, Jetta etc vergelijken.
 

___JC___

Forumguru
De nieuwe A4 2.0 TDI heb ik ook gereden en zelf rij ik nu nog een A6 2.0 TDI nieuw type. Zelfs deze 2 halen het niet voor mij bij de O2 RS.

Let wel dit is mijn eigen mening, op 1 dag met alle auto's gereden en de O2 gaf mij het meeste WOW gevoel.

Ieder zn mening maar ik denk dat niet veel mensen het met je eens zullen zijn voor wat betreft deze uitspraak. :)
Audi is op gebied van design, afwerking, materiaalkeuze en kwaliteit toch echt wel een stapje hoger dan een Octy RS. Hoewel een Octy RS veel auto met veel vermogen blijft bieden voor relatief weinig geld.
 

LenK

Forumguru
De vergelijking gaat helemaal niet zo mank.

De O2 in dit rijtje is inderdaad de goedkoopste maar het verschil met de geteste Ford, Mazda en Peugeot is maar € 1000. Op een bedrag van rond de 30k te "verwaarlozen". En in het geval Mazda weet ik dat de uitrusting vergelijkbaar is met de gestestte Skoda, dus het is niet een luxe Skoda tegen een kale andere auto.

En qua formaat zit de O2 ook tegen dit rijtje auto's aan.

Zeker vanuit het oogpunt van kooplijstjes vind ik de vergelijking helemaal niet verkeerd. Menigeen zal enkele van deze auto's op zijn lijstje mogelijkheden hebben staan.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb geen autoweek kan de test dus ook niet lezen maar een Octy in vergelijk met een Passat met dezelfde motor en het prijsverschil is maar EUR 1.000?? Raar verhaal... Misschien kan iemand een lijstje met geteste auto's posten zodat we weten waar het precies om gaat? Maakt de discussie een stuk makkelijker.
 

LenK

Forumguru
Nee je moet lezen: ik schrijf "het verschil met de geteste Ford, Mazda en Peugeot is maar € 1000." En het lijstje van getestte auto's staat bovenaan.

De Passat is de duurste van het rijtje maar dat was ook wel te verwachten van VW ondanks de prijsverlagingen en bovendien is de Passat met Tiptronic dus dat is een stuk prijsverschil.
 

Matra_Murena

Actief lid
De vergelijking gaat helemaal niet zo mank.

De O2 in dit rijtje is inderdaad de goedkoopste maar het verschil met de geteste Ford, Mazda en Peugeot is maar € 1000. Op een bedrag van rond de 30k te "verwaarlozen". En in het geval Mazda weet ik dat de uitrusting vergelijkbaar is met de gestestte Skoda, dus het is niet een luxe Skoda tegen een kale andere auto.

Dan vraag ik me toch af wat de versies waren die getest zijn. Als je bijvoorbeeld een Mazda 6 Hatchback Touring neemt met 1.8 (120 pk) motor met PDC dan kom je op € 28.790,= uit. Een vergelijkbare Octavia Hatchback Elegance 1.6 FSI (115 pk) met Stream radio komt op € 24.525,= Dat zijn dus identiek uitgeruste auto's. En dan is het inderdaad toch nog wel degelijk een vrij groot verschil in prijs.
 

___JC___

Forumguru
Nee je moet lezen: ik schrijf "het verschil met de geteste Ford, Mazda en Peugeot is maar € 1000." En het lijstje van getestte auto's staat bovenaan.

De Passat is de duurste van het rijtje maar dat was ook wel te verwachten van VW ondanks de prijsverlagingen en bovendien is de Passat met Tiptronic dus dat is een stuk prijsverschil.

Nee JIJ moet lezen.
Welke uitvoeringen zijn getest? Dus welke motor in de andere auto's en zijn ze vergelijkbaar qua opties. Meneer begint hier dat de Octavia érvan langs krijgt' voor het nut van de discussie lijkt me die info wel handig. Anders moet je zo een discussie niet beginnen.
 
Ieder zn mening maar ik denk dat niet veel mensen het met je eens zullen zijn voor wat betreft deze uitspraak. :)
Audi is op gebied van design, afwerking, materiaalkeuze en kwaliteit toch echt wel een stapje hoger dan een Octy RS. Hoewel een Octy RS veel auto met veel vermogen blijft bieden voor relatief weinig geld.

Ik rij nu al jaren Audi, zowel prive als zakelijk een A6 en natuurlijk het rijdt goed, aluminium is aluminium en geen gespoten plastic, afwerking is dik in orde.

Ik kan je echter een waslijst van problemen geven die ik heb gehad en velen met mij, Audi is ook niet heilig en mij gaat het om het rijden en dat doet de O2 RS voor mij veel beter.

Dat Audi "premium" is dat maakt mij niet uit, maak iets duur en het is premium.

Velen zeggen tegen mij je gaat een stap terug, ja ok kwa afwerking en design misschien, maar kwa rijden ga ik er duidelijk op vooruit.

Mijn keus was een Audi A4, A6 Avant, Mondeo of een O2 RS en zeker als ik ze financieel tegenover elkaar zet vind ik de O2 er met kop en schouders bovenuit steken.

Mij is in ieder geval het zgn "premium" en echt aluminium geen 15000 euro waard.
 

LenK

Forumguru
Ik geef een bronvermelding. Kijk daarin als je mee wilt discussieren.

De auto's die ik noem zijn qua motor en uitrusting vergelijkbaar.

Skoda Octavia 1.8 Elegance € 27700
Ford Mondeo 2.0 Titatanium € 28975
Mazda 6 2.0 Touring € 28995
Peugeot 407 2.0 ST € 29050

Als je van dit rijtje de vanaf prijs neemt dan wordt het prijsverschil groter dan die ongeveer € 1000 maar dat komt doordat de goedkoopste Octavia een kale auto met een klein motorblok is en dat is bij die andere genoemde auto's veel minder het geval.

Bij een vergelijking kun je natuurlijk nooit geen auto's vinden die tot de laatste optie hetzelfde zijn.
Het gaat gewoon om auto's die mensen bij aanschaf tegelijk zouden kunnen overwegen.
 

___JC___

Forumguru
Ik geef een bronvermelding. Kijk daarin als je mee wilt discussieren.

Zoals eerder gepost, ik heb geen abonnement op de Autoweek en ga m natuurlijk echt niet kopen als ze mn auto afkraken.
Maar bedankt voor de extra info L&K ik hoop dat ik toch mee mag discussieren ondanks het ontbreken van een Autoweek abonnement.
:grin:

Heb wel een abonnement op GTO magazine en koop elke maand Top Gear magazine overigens.

Qua motor is de 1.8TSI natuurlijk een stuk lekkerder dan zo een 2.0 uit de Mondeo of de Mazda. Qua ruimte, rijeigenschappen en looks gaat de Octy dat niet redden helaas. De Peugeot vind ik een lelijk dramading maar smaken verschillen...
 
Bovenaan Onderaan