Octavia IV Matrix LED rechter koplamp te hoog

Jessedew

Forumguru
Ik heb/had het ook bij mijn phev. Is door de dealer onder garantie naar gekeken, hoor mn vrouw er weinig meer over. (Die klaagde over seinen) Rij zelf zelden in het donker, (woon-werk meestal op de motor.)

Geen idee wat de garage gedaan heeft. Ja die dealers weten het wel te rekenen.

andrehj

Forumguru
Ik heb ook weleens dat mensen seinen, als je dan een keer terug seint zijn ze snel klaar.
Lekker asociaal...
Mensen seinen echt niet voor niets. Als er vaker naar je wordt geseind dan is er echt wel iets aan de hand en moet je de afstelling van je verlichting (laten) controleren.
Naar mij is echt nog nooit geseind, behalve door tegenliggers die, net als jij, terug menen te moeten knipperen als ik ze met mijn grootlucht wijs op hun te hoog afgestelde verlichting.

Bedankt voor je mening. Op basis van je account gok ik even dat je een auto uit 2011 hebt, daar zal de lichtbundel ongetwijfeld anders van zijn dan een matrix-led unit van de O4, waarvan welgeteld twee keer een ander meende dacht dat de lichtbundel irritant is.

Jeroen van Arkel

Senior Member
Maar er is verschil tussen groot licht aan hebben en matrix HD toch? Die gooit groot licht erbij maar filtert toch plekken weg? Of is dit het middelste licht pakket bij Skoda?

Bovenstaande klopt, er echter een kleine nuance. Grootlicht kan uit staan (duhuh), op automatische modus staan (dan bepaalt 'ie op basis van hoe donker het is of er extra licht nodig is en in dat geval schijnen de blokken om de plekken waar genoeg licht vandaan komt heen) en tot slot kan de boel ook volle bak aan.

Simon2604

Donateur
Vanavond even voor een garage deur gezet. Zie foto voor het lichtbeeld. Al heb ik wel het idee dat tijdens het rijden de bundel hoger staat.

Bijlagen

• 20260327_194947.jpg
    20260327_194947.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 7

madpilot

Senior Member
Heb ook Matrix en was mij ook al eens opgevallen. Zit nu in de auto en beeld is hetzelfde als bij jou. Net door een dealer goedgekeurd voor de apk dus volgens mij is er niets aan de hand. Maak straks wel ff een foto.

Jeroen van Arkel

Senior Member
Ja maar nu een foto als je een tegen ligger hebt of een auto voor je. Bij mij dus het nieuwste IQ light systeem, wordt een auto die voor mij rijd tot net onder de kentekenplaat ‘uitgeknipt’ dus is het zoals de foto’s laten zien dat idd zonder tegenliggers of voorgangers rechts hoger staat en idd kan zijn wat hierboven geopperd werd om beter voetganger enz uit te lichten. Maar de vraag is of dat zakt of wegvalt als je dus verkeersborden/tegenliggers/voorgangers hebt.

madpilot

Senior Member
Ik ga niet al rijdend foto's lopen maken ;) Maar zal er eens op letten. Als ik grootlichtassistent gebruik bijna nooit klachten van medeweggebruikers. Perfect is het echter niet. LED Matrix geeft sowieso een bak licht wat als storend ervaren kan worden. Betekent niet per definitie dat de afstelling verkeerd is.

Bovenaan Onderaan