Octavia IV Laadklepje stuk, mechanisme weghalen?

Achter de laadklep zit een asje die 90 graden draait dmv een motortje.
Op het asje zit een propellor die in het "slot" draait.

Het rubber van dat asje was slecht bij mij en uiteindelijk is de motor overleden.
Ik zou nu graag die propellor eraf slopen en zonder slot verder leven.

Heeft iemand een idee hoe je die eraf kan halen?
Er zit een rubber dopje op maar daar zit geen schroef of zo achter.

Ik kan even geen betere foto vinden
Untitled.png

sietse235

Actief lid
Ik heb het puntje van het palletje afgeslepen. klepje gaat mooi toe. kan alleen niet op slot... denk niet dat er iemand gaat electricteit proberen te stelen :LOL:. Auto is niet meer onder garantie en heb geen zin in enkele 100'en euros :cautious:.

Wat een armoe… wel een auto van 30 ruggen rijden maar dan de sluiting niet (laten) repareren en dan maar het lipje afslijpen.. pff…..

en 100’en euro’s….??
Stelelement 5H0810773, gebruikt tussen de 10-20 euro. En volgens Carprog2 in Duitsland kost zo’n ding nieuw, OEM, 32,09 ex btw.

Ik had het laatst hetzelfde bij de brandstofklep. Heb ik zelf binnen 5 minuten vervangen en het motortje heeft me bij de Wittebrug 43 euro gekost..
IMG_0300.jpeg

sietse235

Actief lid
@Disaster-Master
Je hebt gelijk ivm herstellen van een klein ding aan een 'duurdere' wagen. Ik doe veel zelf ...maar heb nog niet gevonden hoe ik dit zelf opgelost krijg. Als er hier nuttige tips binnenkomen ( zonder heel bumper demonteren en grill demonteren) , zal ik het zeker zelf oplossen ! De prijs vh apparaatje is idd niet de kost...het zijn de prijzen vd werkuren en auto kwijt voor 1-2 dagen dat me het meest stoort. Dat slotje heeft in mijn ogen ook weinig meerwaarde. Maar dat is hoe ik het zie. Toch merci voor het opzoeken van de onderdelen...dat opent perspectieven

EdwardP

Senior Member
Bij mijn Superb is het motortje ook onlangs vervangen. Gelukkig onder garantie, anders was ik € 267 kwijt geweest bij een Bosch Car Service, dus niet eens bij de dealer....

Het is inderdaad redelijk goed te te doen.
Torx los en dan de motorklep open en via de binnenkant een plastic clip indrukken.

Met wat wrikken komt hij los maar je maakt zo heel snel lakschade.
Dus eigenlijk moet de je even het gelakte klepje van het mechaniek losklikken.
Ik weet niet hoe, je ziet wel iets binnenin wat je kan indrukken.

Bijlagen

• 20250713_124555x.jpg
    20250713_124555x.jpg
    844,2 KB · Weergaven: 25
Morning Leden!

Ik heb dus presies hetzelfde euvel, tijdens het laden is er iemand waarschijnlijk langs mn laadklep gelopen waarbij deze is afgebroken.
Beetje jammer dat ze dan nooit een briefje achter laten maar goed, ik zie dat ik het dus best zelf kan fixen. Iemand enig idee waar ik de vulpijp online kan scoren? ik las in een ander topic dat het onderdel nummer 5E3 809 514 is.

Hoor graag en alvast dank!

1753347787581.png

Dat is blijkbaar 1 geheel.. online in D zo’n 28 euro. Zou even informeren bij de onderdelenbalie bij de dealer wat het daar moet kosten. Klepje heb he wel nog? En onbeschadigd hoop ik dan. Want die zul je dan over kunnen/moeten zetten.

ja gelukkig lag die gewoon nog op de grond, begreep dat die ook nog wel eens "meegenomen" worden, thanks! ga ff checken bij de dealer idd, zag dat in DE wel wat online te scoren valt.

Ok klepje eraf was makkelijk, gewoon een schroevendraaier in het slotje duwen.
Dit is echt een aanrader anders ga je zeker je lak beschadigen.

Het bestellen van de 5H0-810-773 is lastig (en duur)
En dan is er voor maarliefst 8 euro dit motortje op aliexpress te koop.
Hier heb ik de stekker afgeknipt en er de oude stekker aangemaakt.
Deze zit in mijn IV en werkt als een tierelier.

Lijkt ook een noodopener te hebben dus helemaal top

De oude heb ik voorzichtig opengemaakt met een grote hamer.
Hierin is te zien dat er water in is gekomen.
Dus ik ga wat vaker dat draaiasje invetten met siliconen vet.

20250724_134752x.jpg

20250724_173702x.jpg

Laatst bewerkt:
ja gelukkig lag die gewoon nog op de grond, begreep dat die ook nog wel eens "meegenomen" worden, thanks! ga ff checken bij de dealer idd, zag dat in DE wel wat online te scoren valt.
Kon het vanmiddag niet zien omdat de carprog pagina op de mobiel kut werkt…: maar zou bij de Duitsers 30,40 ex btw moeten kosten.

Bijlagen

• IMG_0322.jpeg
    IMG_0322.jpeg
    261,2 KB · Weergaven: 10
Kon het vanmiddag niet zien omdat de carprog pagina op de mobiel kut werkt…: maar zou bij de Duitsers 30,40 ex btw moeten kosten.
Welke site is dit dan? enige wat ik kan vinden voor een redelijke prijs is deze: https://www.oemvwshop.com/5e3809514-fuel-filler-neck-p2551210/
Echter komt daar dan weer een hoop extra bij waaronder 18 EUR voor het opsturen vanuit DE, totaal kom je dan rond de 52 EUR en duurt dan ook nog 2 weken voor je m binnen hebt. Op zich niet heel erg, maar als het goedkoper en sneller kan dan hoor ik dat graag. Dealer ga ik maandag even bellen.

Vandaag even Broekhuis Centraal Magazijn Alkmaar gebeld, kost ie EUR 41,38 en als je voor 10:00 besteld kan je m dezelfde dag ophalen. Voor EUR 7,50 extra sturen ze m dezelfde dag nog naar je op en ben je dus net onder de EUR 50,- klaar. Ze kunnen alles vinden op kenteken of artikelnummer en prijzen zijn best ok, goede service!

Bovenaan Onderaan