Octavia III - Verwarming blijft koel bij het rijden

turboturbo

Forumguru
Vreemd een verstopping voor zo’n jonge auto.
Hoe dan ook, een werkje is het zeker - de verdamper van de airco en de kachel radiateur zitten beiden goed verstopt in het dashboard. Een van beiden stuk is slecht nieuws.
 

EdK

Forumguru
Er zou ook zomaar ergens een hardnekkige luchtbel kunnen zitten.:pieker:


Heb het bv in CV installaties wel meegemaakt dat een deel gewoon niet warm wilde worden en dat we erachter kwamen dat in en rondom een koppeling een luchtbel zat die niet wegkwam
Uiteindelijk met rubber hamers op koppeling staan hengsten en na een half uur we eindelijk wonnen van die luchtbel en we overal de warmte hadden !!!

Tsja nu kun je niet met een rubber hamer in die wagen aan de gang gaan, maar zal dit met beleid moeten gebeuren mits dit het het geval is en je het kunt lokaliseren...
 
Hier weer even een update ... even slikken ...

Afgelopen woensdag ineens alarmlichtje op het dashboard : "Koelvloeistof bijvullen".
Ik was gelukkig vlakbij mijn lokale garage. Het bleek dat het vaatje waar de koelvloeistof in zit via het overdruk ventiel de koelvloeistof eruit gooide. Dat zou kunnen betekenen dat er geen circulatie meer was van de koelvloeistof door de motor.
Na overleg met de Skoda garage de volgende ochtend de auto gebracht. Bij nader onderzoek bleek er veel vuil in het koelsysteem te zitten. Het koelsysteem moest daarom eerst helemaal worden doorgespoeld en schoongemaakt.
Vervolgens bleek dat de thermostaat, het thermostaathuis en een waterpomp vervangen moet worden.

Het probleem met dit soort dingen is dat je niet weet hoe zoiets kan ontstaan. Je staat met je rug tegen de muur en kan alleen maar "ja" zeggen tegen het reparatie-voorstel van de garage wat me een rib uit m'n lijf gaat kosten.

Ik realiseer me nu ook dat we dus blijkbaar geluk hebben gehad tijdens onze vakantie in Frankrijk afgelopen september met de caravan. Maar ja, dan heb je geen verwarming nodig.

Kortom: Ik hou me nu maar even vast aan het idee dat deze auto het lekkerste rijdt van alle auto's die ik in m'n leven heb gehad ...

Greetz,

Rob
 

Highway

Forumguru
Systeem mogelijk een keer gevuld geweest met het verkeerde koelvloeistof (na andere werkzaamheden)?

In het koelvloeistof zitten bepaalde additieven die onder andere corrosie/oxidatie tegen moeten gaan. Bij gebruik van de verkeerde middelen is er onvoldoende (of de verkeerde) bescherming waardoor vervuiling kan gaan optreden. Ook het nooit verversen van het koel vloeistof (staat zover ik weet geen termijn voor) zal ook niet goed voor het systeem zijn.

Dat is natuurlijk niet de enige reden tot vervuiling, er zijn zoveel redenen te bedenken en dan nog vergeet je er een boel.

Goed dat de oorzaak gevonden is. Minder leuk is dat het waarschijnlijk een dure reparatie is. Success met de reparatie (nou ja, het betalen hiervan).
 
Of er verkeerde koelvloeistof is gebruikt weet ik niet. Ik heb de auto 1,5 jaar geleden gekocht, hij is uit 2014.
De Skoda garage kon in hun systeem zien dat de auto normaal is onderhouden.
Maar goed, het was idd even schrikken. De oorzaak is gevonden en de auto is in goede handen bij de Skoda garage.
 
En hier ben ik weer even ... Ik was jullie nog een laatste update verschuldigd.
Iedereen uiteraard een heel mooi 2020 gewenst!

De reparatie waarover ik berichtte (eind oktober) is in November uitgevoerd. Thermostaat, Thermostaathuis en waterpomp werden vervangen en later bleek dat de verwarmingsradiator toch ook niet goed functioneerde en vervangen moest worden. Het werd een dure grap uiteraard, maar de Skoda-garage leverde SUPER service. Conclusie was toch dat er waarschijnlijk een keer gerotzooid is met een verkeerd spulletje in de koelvloeistof. Dit moet gebeurd zijn voordat ik de auto (tweedehands) kocht. Sinds half november dus nu een comfortabele warme auto :-)
Ik kijk uit naar de volgende vakantie-trips met de caravan achter deze heerlijke trek-auto.
Greetz,
Rob
 

brepus13

Forumguru
Fijn dat het opgelost is.Hoewel niet fijn voor jou is het wel fijn voor ons dat je een terugkoppeling geeft! Dank daarvoor :-)
 

tommy77

Nieuw lid
ik heb hetzelfde probleem. Radiator verstopt, blijkbaar een gekend probleem bij Octavia’s. (Ik heb er één van 2018) Jullie hadden het over een dure grap. Wat moet ik me daarbij qua grootteorde voorstellen?
 

willem.tell

Nieuw lid
Heleboel VAG auto's hadden een silica zakje in koelvloeistof reservoir, als deze scheurt wat helaas vaak gebeurt gaan de silica balletjes in het koel systeem zitten en verstoppen vaak de interneradiatoor. Zoek er maar eens op VAG Silica Bag, als de silicabag nog wel in je reservoir zit doe je erg verstandig aan om deze voorzichtig te verwijderen. Mijn Octavia had ook een verstopte binnenkachel radiator met wat sleutelen systeem gespoelt en nieuwe kachelradiator geplaatst nu werkt het weer goed.
 
Ja dat van dat silica zakje klopt wel, maar ik dachr dat dat alleen bij de diesels was? Kan het mis hebben. In mijn O3 zat hij destijds niet.
 

serum

Forumguru
Ook krachtigere benzinemodellen kunnen ermee uitgerust zijn. Te herkennen aan de opschrift 'mit Silicat' op het reservoir. Onze 2018 1.0 heeft het ook niet.
 

Arjan1985

Forumguru
Voortbordurend op dit topic heb ik ook een passagierskant waarvan de 2 roosters enkel koude lucht blazen. De enige plek waar echt hete/warme lucht uitkomt is het linker ventilatie rooster van de bestuurder. Rechter rooster van de bestuurder is lauw. Voeten gaan wel. Maar nog geen sauna zoals de Fabia1.

Kids zitten op de achterbank met een slaapkzak vanwege de kou. Beetje armoedig.

Kalibratie vele malen gedaan. Van de 30 keer heb ik 1 keer wel wat warme lucht uit de passagiers roosters gekregen.

Stel-motoren zal ik checken. Is dat gewoonweg rommelen aan het schuifje? en anders allemaal vervangen? 2 x passagierszijde.
IMG_2206.jpeg

Wellicht ook dat de kachel radiator verstopt zit. Zit deze net zoals de golf 7 verstopt naast het gas pedaal? Of moet heel het dashboard eruit? Iemand deze klus al eens zelf gedaan en toevallig een foto-tje getrokken?

Last but not least. Zou het wellicht, een paardenmiddel, te proberen zijn het koelsysteem eerst te reinigen? Hoe doen jullie dat?
Goedje (welke?) erbij stoppen, motor warm draaien, aftappen (aftap punt radiator?) en opnieuw vullen en afpersen met een vacuüm set?

Alvast dank voor jullie input.
 

gehaktbal

Forumguru
Bij mijn Octavia uit 2013 waren diverse kachelkleppen defect. Dit kwam ook uit de diagnosetool als je de storingscodes uitlas.
Als er geen storingscodes zijn, zou ik het niet specifiek bij de kleppen zoeken.

Ook een klep die niet defect is maar wel vastzit (dus in dat opzicht toch wel defect) geeft óók een foutcode.

Daarnaast is het ook een goede om de gemeten temperatuur van de temperatuursensoren uit te lezen. Zet de kachel op de koudste stand en daarna op de warmste. Verandert de temperatuur van de sensoren mee?

Als die temperatuursensoren een foute temperatuur doorgeven, weet je climate control natuurlijk ook niet goed wat die moet doen.

Pas als je al deze dingen uitsluit, zou ik eens kijken naar spoelen van het KVS systeem.
 
Bovenaan Onderaan